; ;
Gemt

Fra hobbyprojekt til international markedsleder på 25 år

Efter 25 år er det stadig passionen, der driver værket i en af Danmarks mest prisvindende e-handelsvirksomheder. Trods det kvarte århundrede på bagen er SkatePro kun knapt begyndt, garanterer adm. direktør Carsten Schmidt, der har et mål om at være globale og lokale på samme tid.

Nyhed

10. februar 2021

Startskuddet til en af de mest succesfulde danske e-handelsvirksomheder var umiddelbart ganske tilfældigt. Den ingeniørstuderende skater Jakob Høy Biegel var på jagt efter nye hjul til sine rulleskøjter, da han opdagede, at han kunne købe de bedste i USA via nettet. 

Han købte flere hjul online og solgtdem videre til vennerne i skatermiljøet. I 1996 stiftede han netbutikken SkatePro, som han drev på hobbyplan ved siden af ingeniørstudiet. 2003 droppede Jakob Høy Biegel ingeniørjobbet for at hellige sig hvervet som e-handlende skater, og året efter kom den første fuldtidsansatte til. ”Og nu er vi 235 fastansatte og sælger produkter inden for seks forskellige sportsgrene,” forklarer Carsten Schmidtadm. direktør i SkatePro, med tyk jysk ydmyghed. 

Carsten Schmidt, adm. direktør, SkatePro - Foto: Tobias Nicolai


Hvad driver værket? 
Selvom tilblivelseshistorien lyder tilfældig, så var det nok alligevel ikke tilfældet, vurderer Carsten Schmidt, som overtog direktør-kasketten, da Jakob Høy Biegel i 2019 blev bestyrelsesformand. Det var Jakob Høy Biegels passion for skating og skatermiljøet, der fik ham til at søge mod udlandet for at finde de bedste produkter. Siden dengang har netop passionen været den absolut vigtigste drivkraft i virksomheden, der i dag sælger til det meste af Europa og Nordamerika. 

”For et par år tilbage deltog mange af vores ansatte i Berlin Marathon på rulleskøjter med SkatePro-tøj. Der kom så en ældre hollandsk mand og spurgte efter Laura, som havde rådgivet ham om et par skøjter. Han ville bare sige tusind tak for den fantastiske service. Det giver helt gåsehud og bekræfter mig i, at vi gør det rigtige.”
- Carsten Schmidt, adm. direktør, SkatePro

Vi har aldrig haft et mål om at vokse bare for at vokse. Vi er aldrig gået ind i nyt land med begrundelsen, at vi skal være større. Hvis et land har et fedt skater- eller BMX-miljø, så er det interessant for os at være en del af. Det samme gælder vores produkter. Vi begyndte at sælge løbehjul, fordi en af vores ansatte syntes, at de lød spændende. Samme historie med BMX-cykler. Ikke, fordi vi tænkte, her var en stor forretningsmulighed. 

SkatePro havde i 2019 et nettoresultat på 18 millioner kroner. Omsætningen er fordelt med 10 procent i Danmark og resten i udlandet.

Kan ikke kopieres af Amazon 
Carsten Schmidt er selv en passioneret (og i disse corona-ramte tider lettere frustreret) skiløber, der alligevel må anerkende, at størrelse har en betydning. ”Det er klart, at vi også har fået en ambition, om at vi skal være større, hvis vi skal være her på den lange bane og klare os mod konkurrencen fra eksempelvis Amazon. Det kan vi ikke, hvis vi kun sælger i Danmark. Men det har aldrig været sådan, at vi absolut skulle nå et omsætningsmål. 

Selv hvis Amazon eller andre store konkurrenter kom tromlende, vurderer Carsten Schmidt, at det vil være svært at kopiere SkatePros succes: AmazonAlibaba eller andre kunne godt bruge en masse penge og skabe en SkatePro 2.0, men de vil have meget svært ved at skabe den kultur og passion, vi har, og få så tæt et forhold til kunderne. Det kan du ikke købe for penge, og det hjælper os enormt meget i konkurrencen.” 

imagev4mki.png

Carsten Schmidt, adm. direktør, SkatePro - Foto: Tobias Nicolai


Glade kunder og stærk rekruttering 
Passionen driver også ned ad væggene på SkatePros hovedkontor i Søften nær Århus, hvor de ansatte fra godt 19 forskellige lande kan tage en pause på skaterramperne ved siden af lageret. Det er en del af vores DNA, at vi skal være helt tæt på kunderne. Og for at være det, skal vi være tæt på produkterne og kende demDerfor kommer vi heller aldrig til at udlicitere vores lager. Vi er produktnørder, der skal kunne spare med hinanden,” forklarer direktøren og kommer med et eksempel på, hvad god kundeservice kan føre til: 

For et par år tilbage deltog mange af vores ansatte i Berlin Marathon på rulleskøjter med SkatePro-tøj. Der kom så en ældre hollandsk mand og spurgte efter Laura, som havde rådgivet ham om et par skøjter. Han ville bare sige tusind tak for den fantastiske service. Det giver helt gåsehud og bekræfter mig i, at vi gør det rigtige. 

Læs også: Kom bare an, Amazon

Den gode kundeservice er ifølge Carsten Schmidt kun mulig at give, fordi SkatePros ansatte i så udpræget grad selv er passionerede sportsudøvere. Vi vil gerne have eksempelvis medarbejdere i vores franske kundeservice, som har et navn i det franske skatermiljø. Det kan vi også få, fordi vi på grund af passionen har skabt et miljø, som mange gerne vil rejse for at blive en del af. Så passionen og miljøet betyder meget for rekrutteringen, som betyder meget for forretningen.” 

”Vi har også en meget klar ambition om at blive mere lokalt forankret i markederne. Vi skal være lokale og globale på samme tid. Derfor har vi et mål om at rekruttere flere fra de for-skellige lande, så vi kan få endnu bedre indblik i, hvad der rører sig rundt om i markederne.”
- Carsten Schmidt, adm. direktør, SkatePro

Styrket ud af krisen  
Mens mange virksomheder har kæmpet for at overleve under corona-krisen, har SkatePro kæmpet for at følge med den eksplosive vækst, der ramte i marts. Trods udfordringerne med håndtering af corona, så har SkatePro med direktørens ord klaret det ganske fornuftigt”Vi fik nogle tæsk i de første måneder, fordi vi simpelthen ikke kunne følge med. Derfor valgte vi ret hurtigt at skrue ned for vores markedsføring, for at vi kunne sikre den gode kundeoplevelse. Det var fristende at lade være, men vi lever af vores troværdighed og forhold til kunden, så derfor blev vi nødt til at holde igen.” 

Da verden lukkede ned i marts og april, strandede mange af SkatePros pakker til de amerikanske kunder i lufthavnen. Selvom det ikke var SkatePros skyld, og de intet kunne stille op, valgte Carsten Schmidt at give alle kunder 25 procent rabat. ”Det var mange tusinde pakker, så det kunne mærkes, men vi fik til gengæld enorm god respons fra kunderne.” 

imagensiik.png

Carsten Schmidt, adm. direktør, SkatePro - Foto: Tobias Nicolai


Vi er kun lige begyndt 
Der findes talrige eksempler på selv de mest passionerede skatere og surfere, der har pakket rulleskøjterne og surfboardet væk i takt med, at de er blevet ældre. Det kommer dog ikke til at ske for SkatePro, der efterhånden har rundet de 25 år. ”I mine øjne er vi knap begyndt. Vi skal meget mere. Vi har et mål om at inspirere flere til at dyrke actionsport i hele verden. Så der er jo nok at tage fat på, og vi har masser af andre mål, fortæller Carsten Schmidt, der også har en lagerudvidelse og overhaling af hjemmesiden på ønskelisten. 

Vi har også emeget klar ambition om at blive mere lokalt forankret i markederne. Vi skal være lokale og globale på samme tid. Derfor har vi et mål om at rekruttere flere fra de forskellige lande, så vi kan få endnu bedre indblik i, hvad der rører sig rundt om i markederne. Det kommer vi til at dyrke benhårdt, og det glæder vi os meget til.”

Kontakt

Digital Handel

Henrik Theil

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent