{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
19. maj 2021
Netto har under corona-pandemien givet den interne kommunikation og oplæringen af medarbejdere et løft. Det er sket for at styrke arbejdsmiljøet og for at komme en stigning i antallet af voldsomme hændelser i butikkerne til livs.
Torsdag den 27. maj deler Netto - og tre andre arbejdspladser - ud af deres erfaringer på et webinar om arbejdsmiljø og corona arrangeret af Arbejdsmiljørådet.
Næsten dobbelt så mange episoder med opfarende kunder
Usædvanlig travlhed, mange nye krav om afstand og mundbind samt henvendelser fra bekymrede forældre til unge medarbejdere. Det er nogle af de arbejdsmiljømæssige udfordringer, som Netto har skullet håndtere, siden corona-pandemien for alvor ramte Danmark i marts 2020.
En situation, som også har betydet, at flere Netto-medarbejdere i corona-året har oplevet episoder med opfarende kunder i butikkerne. Netto registrerede i 2019, at 88 medarbejdere blev enten truet eller overfaldet på arbejdet. I 2020 steg det til 163.
Et år med mange nye retningslinjer
”Det er noget, som vi har taget meget seriøst. Hele branchen har oplevet, at folk har været mere påvirkelige og utrygge, når de har været ude og handle. Vores medarbejdere har skullet sikre, at mange nye retningslinjer med afspritning, afstand og brug af mundbind er blevet overholdt, og i det hele taget hjulpet med at tage vare på både kunder og kolleger,” siger HR-chef Christian Dahl, Netto Danmark, som har cirka 520 butikker og omkring 13.500 medarbejdere.
NettoCare og MyNetto
Det øgede fokus på de ansattes arbejdsmiljø og sikkerhed er håndteret gennem både nye og eksisterende værktøjer:
”Vi har været hjulpet af, at vi allerede har et etableret arbejdsmiljøkoncept, NettoCare, med redskaber til for eksempel at nedtrappe konflikter. Der er klare retningslinjer for, hvad vi gør før, under og efter en voldsom episode i vores butikker,” fortæller Christian Dahl.
Nettos løsning har derudover været at skrue massivt op for kommunikationen til både lokale ledere og de enkelte medarbejdere, blandt andet gennem medarbejder-app’en MyNetto.
Ekstra indsats for unge medarbejdere
I forhold til unge medarbejdere har Netto gjort en ekstra indsats.
”Vi fik helt forståeligt henvendelser fra bekymrede forældre til nogle af vores unge medarbejdere i starten af pandemien, da alt var nyt. Derfor besluttede vi at sende et brev hjem til forældrene, hvor vi takkede for deres barns indsats i butikken. Samtidig fortalte vi om alle de forholdsregler, vi havde taget for at sikre en tryg hverdag i en usædvanlig tid,” siger Christian Dahl.
Det har alt sammen virket, og gennem hele perioden har Netto ikke oplevet et større sygefravær end normalt.
Hvad har vi lært?
De tre øvrige arbejdspladser, der foruden Netto deler ud af deres erfaringer på Arbejdsmiljørådets webinar ”Arbejdsmiljø i en coronatid - hvad har vi lært?”, er henholdsvis produktionsvirksomheden Ammeraal Beltech, Brøndby Kommune samt Regionshospitalet Nordjylland. Arbejdspladsernes erfaringer præsenteres gennem fire videoreportager.
Se videoen med Netto her.
På webinaret medvirker to eksperter med oplæg og refleksioner. Det er henholdsvis ph.d., cand.psych.aut. Malene Friis Andersen - Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, og lektor Kirsten Nabe-Nielsen - Københavns Universitet. Journalist Nynne Bjerre Christensen er vært.
Enorm interesse for videndeling
I skrivende stund har de første 1.400 allerede tilmeldt sig webinaret, og det glæder Dansk Erhvervs repræsentant i Arbejdsmiljørådet, arbejdsmiljøchef Anne-Marie Røge Krag.
”Sammen med resten af Arbejdsmiljørådet er vi utroligt glade for den enorme interesse, der er for at dele viden og tage den vigtige læring med - også efter at corona har sluppet sit tag i Danmark og resten af verden. Jeg vil personligt se meget frem til at høre om, hvordan Netto og de andre arbejdspladser har håndteret arbejdsmiljøet i en corona-tid,” siger hun.