;

D-mærket – Jeres nye værktøj til arbejdet med digital ansvarlighed

Brug D-mærkets gratis selvevalueringsværktøj og find ud af, hvilke kriterier og krav der passer til jeres virksomhed i forbindelse med it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse – herunder dataetik og AI.
 

Forretnings- og konkurrencemæssige fordele 

Der er store fordele at hente for virksomheder, der investerer i IT-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse. Udover at både top- og bundlinje konsolideres og sikres mod cyberangreb, så styrkes også virksomhedens mulighed for innovation. Derudover afføder investeringer i IT-sikkerhed øget tillid, da I viser jeres kunder, forretningspartnere og resten af samfundet, at I tager digitalt ansvar. 

D-mærket har ovenstående fordele for øje, når I sammen vurderer jeres virksomheds behov - uanset virksomhedstype og -størrelse.  
 

Internationale standarder 

Et stigende geopolitisk trusselsbillede har medført et øget fokus fra EU på regulering af cybersikkerheden hos europæiske virksomheder. NIS2 (Network and Information Security Directive) er blot ét eksempel på kompleks europæisk lovgivning, som mange danske virksomheder står overfor at tilpasse deres forretningsgange efter. 

Hos D-mærket gennemgår jeres virksomhed en skræddersyet proces, der tager højde for, at I bliver compliant med relevant EU-regulering. Dette er et led i processen, hvor virksomheder vurderes ud fra en bestemt række af kriterier, som skal efterleves før, at virksomheder kan blive tildelt D-mærket.  

Læs mere om D-mærkets kriterier her. 
 

D-mærket og AI-forordningen 

Der er god overensstemmelse med D-mærkets krav til pålidelige algoritmer og kunstig intelligens og EU AI Acts krav til ”høj risiko” AI-baserede use-cases som beskrevet i kapitel 2 i EU AI Act (artikel 8 – 15). 

D-mærket kan (som minimum) anvendes som ramme for at arbejde med AI baserede ”use cases” med hhv. ”begrænset risiko” og ”minimal risiko”.

 

Strømlinet proces fra indledende evaluering til endelig tildeling 

D-mærkets proces er en effektiv firetrinsmodel, der prioriterer værdiskabelse for jeres virksomhed. Først tilbydes en gratis selvevaluering, der resulterer i en rapport med konkrete anvisninger. Derefter indsendes en ansøgning med dokumentation for virksomhedens overholdelse af krav. Tredje trin indebærer tilsyn og kontrol af D-mærkets eksperter. Når alt er godkendt, tildeles virksomheden D-mærket, som signalerer ansvarlighed og skaber tillid hos kunder og samfund. 

D-mærket er den første mærkningsordning, der kombinerer både IT-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse i ét mærke. På den baggrund er D-mærket skabt af Industriens Fond i samarbejde med Dansk Erhverv, Dansk Industri, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk. D-mærket støttes også af Erhvervsstyrelsen og er en uafhængig privat organisation.

Læs mere her og gense tidligere afholdte webinarer med D-mærket.

Dansk Erhvervs AI-portal