{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Hvad er et ” landbrugs- og fødevareprodukt”?
Landbrugs- og fødevareprodukter er produkter der enten (i) er opført i bilag I til EUF-traktaten, eller (ii) er forarbejdet til konsum ved hjælp af produkter, der er opført i bilag I til EUF-traktaten. Det omfatter f.eks. afskårne blomster, dyrefoder, sukker, fisk og skaldyr, levende dyr, korn, mælk, ost, skinke, kaffe, te, korn, yoghurt, brød, pålæg og morgenmadsprodukter, frugt og grøntsager, chokolade, yoghurt, ketchup, sauce, øl, tobak og lakrids, samt animalske og vegetabilske fedtstoffer og olier.
Mange virksomheder er derfor omfattet af reglerne, selvom de ikke traditionelt hører til i kategorien ”landbrugs- og fødevareforsyningsvirksomheder” eller i ”landbrugs- og fødevareforsyningskæden”.
EU Kommissionen forventes at udarbejde en ikke-udtømmende positivliste over hvilke landbrugs- og fødevarer, som er omfattet af lovforslaget på dets hjemmeside, efterhånden som der udvikles praksis og erfaring. Listen er ikke ved udgangen af 2023, ikke udarbejdet endnu.
Hvad er en urimelig handelspraksis?
Loven indeholder en liste med i alt 15 handelspraksisser, hvoraf 9 er forbudt uden videre og må slet ikke findes i aftaler omfattet af loven (sort listede praksisser), mens 6 er tilladt, hvis der er truffet aftale herom i klare og utvetydige vendinger, enten i leveringsaftalen eller i en efterfølgende aftale mellem parterne (grå liste praksisser).
Blandt sort liste praksis er bl.a. betalingsfrister på mere end hhv. 30/60 dage, annullering af aftaler med urimelig kort frist, ensidig ændring af aftaler, trussel eller iværksættelse af handelsrepressalier og krav om betaling uden relevans til de solgte produkter eller for forringelse eller tab.
Blandt grå liste praksis er bl.a. betaling af markedsføringsbidrag, der omfatter bl.a. betaling for oplagring, udstilling eller anden præsentation, samt betaling af købers reklameomkostninger og indretning af lokaler til salg af produkterne.
Særligt i forhold til betalingsfrister
I forhold til betalingsfrister har virksomheden størrelse en (begrænset) betydning:
Virksomhedernes årlige omsætning skal opgøres i overensstemmelse med artikel 3, 4 og 6 i bilaget til Kommissionens henstilling 2003/361/EF om definitionen af mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at henvisning til ”årlig omsætning” ikke skal forstås som omsætningen i det seneste regnskabsår, men som omsætningen de seneste 12 måneder, og at det afgørende tidspunkt for opgørelsen er tidspunktet for levering (og ikke tidspunktet for aftalens indgåelse).
Next Steps – EU Evaluering
Loven skal evalueres i 2024.
EU-Kommissionen åbnede i oktober 2023 evalueringsprocessen med en opfordring til at indsende dokumentation (”call for evidence”). Dansk Erhvervs har indsendt bemærkninger som kan findes her og følger sagen tæt.
Yderligere materiale
For de særligt interesserede er nedenfor links til lovteksten og diverse yderlig materiale:
Lovgivning og vejledning
Kommissionens dokumenter
Kontakt Dansk Erhverv
Medlemmer der har spørgsmål til de nye regler, er meget velkomne til at kontakte chefkonsulent Tina Buur Johnsen på tbj@danskerhverv.dk