11. maj 2023

Den tredje onsdag i hver måned kører to medarbejdere fra Køge Kommune til Botilbuddet Åse Marie. Her yder de borgerservice til voksne med sindslidelser og aktivt misbrug. Besøgene på botilbuddet betyder, at borgerne mødes i trygge omgivelser med pædagogiske kompetencer til stede, og samtidig får borgerne et ansigt på kommunen.


Frederik Larsen, der arbejder ved borgerservice i Køge Kommune, ved aldrig helt, hvad der kommer til at ske, når det er tredje onsdag i måneden. Her tager han og en kollega plads i fælleshuset på Botilbuddet Åse Marie i Bjæverskov.

Men han ved, at deres besøg gør en forskel for botilbuddets brugere; voksne med sindslidelser og aktivt misbrug.

”Det er sjældent, jeg går derfra uden at nogen har sagt, de er glade for, at vi kommer. Både personale og borgerne. Det skaber stor værdi for dem, at de ikke skal op på kommunen,” siger Frederik Larsen.

Grunden til, at han og en kollega en gang om måneden kommer ud på botilbuddet i stedet for at hjælpe borgere i Borgerservice, er, at det er en stor mundfuld for flere udsatte borgere selv at møde op hos borgerservice.

Det betyder i praksis, at borgerne ofte helt udebliver fra borgerservice, så de ikke får den nødvendige hjælp, hvis de for eksempel har mistet deres sundhedskort eller skal have hjælp til MitID.

Tidligere har de ansatte sammen med en gruppe borgere måttet køre samlet afsted, hvilket ofte krævede en del bøvl og ressourcer. Det forklarer Sussi Sandager, der er forstander på Botilbuddet Åse Marie.

”De er virkelig skadede på den ene eller anden måde og synes, at kommunen aldrig har hjulpet dem. Derfor kan det virke intimiderende og konfliktfyldt at stå ved en skranke,” siger hun.

Borgerservice To Go

Besøgene på botilbuddet sker det som en del af Køge Kommunes ’Borgerservice To Go’, hvor flere medarbejdere blandt andet besøger gymnasier og andre institutioner.

Det er dog noget helt særligt på Botilbuddet Åse Marie, hvor der for alvor kan gøres en forskel, fordi mange af borgerne er digitalt udfordrede.

”Jeg synes, det fungerer fantastisk. Vi minder om det ved at skrive på tavlen, at der kommer besøg, og så er der nogle, der kommer for at snakke, mens andre stiller spørgsmål til pension, varmecheck eller noget helt andet,” siger Sussi Sandager.

Indimellem kan der opstå situationer, hvor en borger vender på en tallerken, bliver sur eller råber. I de situationer er personalet på botilbuddet klar til hurtigt at gribe ind, hvis det er nødvendigt.

”Personalet er gode til at være til stede og er nogle gange med under samtalen. De kender borgerne og er med til at styre samtalen i en god retning,” siger Frederik Larsen

Som regel når det slet ikke til, at borgerne bliver udadreagerende. Generelt er de skrankefri møder mellem kommune udelukkende positive, når Botilbuddet Åse Marie tilbyder nogle unikke rammer for kommunen, som kan skabe en tryg og produktiv dialog mellem borger og kommune.

”Det føles godt at have gjort en ekstra indsats og have gjort noget for nogen, der ikke ellers ville have kunnet finde ud af det,” siger Frederik Larsen.

Giver tillid til kommunen

For Sussi Sandager er det som leder af botilbuddet Åse Marie utroligt enkelt at indgå i samarbejdet med Køge Kommune om det månedlige besøg fra borgerservice.

”Der har ikke været nogle startvanskeligheder overhovedet,” siger hun.

Faktisk er der kun én ting, der har overrasket hende undervejs:

”Det er, hvor nemt det er gået - og hvor mange konflikter, vi slipper for.”

Hun synes især, at det er en fordel at have et løst format. Som regel sætter medarbejderne fra Køge Kommune sig ved bordet i fælleshuset, når de kommer, og så kan borgerne opsøge dem og tale med én til én.

”Det er ikke sådan, at de sidder og udbreder alt muligt, så formatet er lidt tilfældigt. Det er ikke så farligt at tale med kommunen, når de sidder ude i fælleshuset og drikker kaffe,” siger hun.

Omvendt er Frederik Larsen og hans kollegaer opmærksomme på, at de på botilbuddet har med borgere at gøre, der ikke nødvendigvis forbinder offentlige institutioner med noget positivt.

”Det er vigtigt, at man er til stede på en anden måde. Det her med borgerbetjening kan godt blive systemet mod borgeren, fordi man står bag en skranke. Så det her er borgerservice på en anden måde, så dem, der er derude, også får et andet syn på systemet,” siger han.

Og ifølge Sussi Sandager er der ingen tvivl om, at det virker.

”Der er mere tillid til, at det er ’kommunen’, der kommer,” siger hun.

Samarbejde i virkeligheden

Når det offentlige og private samarbejder, vinder Danmark. Sammen kan offentlige og private aktører drive bæredygtige løsninger, skabe nye og innovative erhvervseventyr og løfte kvaliteten på velfærds- og sundhedsområdet. Mulighederne er mange, og Dansk Erhverv har derfor samlet gode eksempler på, hvor langt vi kan rykke os, når vi samarbejder.

Samarbejde i virkeligheden

Andre relevante fokusområder

Kontakt

Sundhed, velfærd & oplevelse

Tony Bech

Branchedirektør
Medarbejderprofil
Velfærd og samfund

Anders Nyberg Olesen

Politisk konsulent