Gemt

Kystturismen er klar

Kysten er klar, og det er sommerhusturismen ude ved vandkanten også. Landets største udlejer af sommerhuse, NOVASOL, melder om en meget positiv udvikling oven på corona samtidig med, at virksomheden må tænke kreativt for at løse manglen på arbejdskraft.

Nyhed

04. marts 2022

Hvis Per Brogaard skal pege på noget positivt, som corona har ført med sig, lyder svaret:

”Danskerne har fået øjnene op for, hvor dejligt et land vi har, og hvor meget Danmark har at byde på som ferieland. Dermed har corona indirekte været med til at brande kystturismen og hyggen ved at tage i sommerhus med familien. Det har et langt stykke hen ad vejen opvejet de gæster, vi ikke har kunnet få ind fra udlandet. Ved den første nedlukning af Danmark var det svært at se noget positivt. Men nu tror jeg på en langtidseffekt for indlandsturismen.”

Han er kommerciel direktør i NOVASOL, der er den største udlejer af sommerhuse i Danmark med cirka 25 procent af markedet.

2021 var et fantastisk år
I skrivende stund har NOVASOL 18 procent flere bookede uger i Danmark sammenlignet med samme tidspunkt i 2021.

”2021 var et fantastisk år, og lige nu tyder 2022 på at blive lige så godt. I år vil cirka 60 procent af NOVASOLs udlejning gå til udenlandske turister. Derfor er det fortsat også et stort eksporterhverv, selv om vi ikke er kendt for det.”

Ifølge Per Brogaard har coronaens positive effekt for indlandsturismen også bund i selve markedet og kulturen omkring sommerhuse. Begrebet staycation, som vil sige at holde ferie i sit eget land, har især vundet indpas i Danmark.

Vi holder balancen
Branchen betegner sig som garant for, at kystområderne i Danmark kan udvikle sig.

”Vi er meget vigtige for balancen i samfundet. En gennemsnitlig sommerhusgæst bruger cirka 750 kr. i døgnet inklusiv lejen af sommer-huset. Med 21,9 millioner ferie-husovernatninger i 2021 genererede branchen omkring 24.000 fuldtids­beskæftigede inden for eksempelvis detailhandel, byggeri og håndværk, restauranter, attraktioner, kultur-events og servicevirksomheder.”

”I NOVASOL har vi hele paletten med ingeniøruddannede teknikere, analysefolk på priser, marketing-medarbejdere, sælgere og folk, der rekrutterer husene og servicerer dem, samt alle dem, der servicerer gæsterne.”

Gæsterne stiller større krav
Udefra kan det måske se ud som om, at sommerhusudlejning består i at få en nøgle af en sommerhusejer og give den til en turist mod et gebyr. Men så enkelt er det langtfra:

”Vi investerer stort i digitale løsninger som for eksempel vores husejer- og gæsteportal for at forbedre brugeroplevelsen og sikre, at gæsterne får en god oplevelse, allerede når de booker. NOVASOL har også fået et mere tidssvarende logo og visuelt udtryk. Desuden kræver det et avanceret setup at styre en dynamisk prissætning på basis af udbud/efterspørgsel. For at skabe vækst er det vigtigt at kunne tiltrække mange nye kunder fremfor overvejende at satse på gengangere, som naturligvis også er vigtige. Men gengangere er væsentligt mere prisfølsomme end nye kunder.”

En af branchens positive udfordringer er, at gæsterne stiller større og større krav til kvaliteten af, hvad sommerhuset har at tilbyde.

”Gæsterne vil have flere oplevelser inde i huset. Det er ikke nok med et spil ludo. Der skal også være nogle elektroniske spilmuligheder - for ikke at tale om en pool. Lejerne interesserer sig også mere og mere for bæredygtighed og spørger til solceller, varmepumper, ladestandere, affaldssortering og grøn strøm.”

Der mangler sommerhuse
Ifølge Per Brogaard skal der flere sommerhuse på markedet, hvis de politiske turismemål, Danmark har sat, skal indfries. Branchen har i dag 42 procent af alle overnatninger og spiller derfor en vigtig rolle i at nå målene. En rolle, der er vokset under pandemien, idet branchen stod for 37 procent af overnatningerne i 2019.

”Med danskernes appetit på at købe sommerhus under corona har branchen mistet mellem 1.000-1.500 huse til udlejning. Til gengæld er belægningsgraden i de huse, vi råder over, steget. Men der er for få huse. Vi så gerne, at der blev udstykket nogle flere, at bundfradraget for udlejning blev forhøjet, og at investeringer i grønne energikilder blev fradragsberettiget. Begrænsningen på 41 ugers udlejning om året ønsker vi ikke at få fjernet helt. Men selv en eller to uger mere vil få en stor effekt.”

imageyucza.png

Per Brogaard, Kommerciel direktør, NOVASOL - Foto: Nikolaj Beyer

”Gæsterne vil have flere oplevelser inde i huset.
Det er ikke nok med et spil ludo. Der skal også
være nogle elektroniske spilmuligheder -
for ikke at tale om en pool”
- Per Brogaard, kommerciel direktør, NOVASOL

Udfordrer kreativiteten
Den generelle mangel på arbejdskraft har også ramt NOVASOL.

”Det er en stor udfordring, der kræver stor kreativitet. Uanset hvilke job, vi søger medarbejdere til, får vi færre ansøgninger end tidligere. Især i juli og august skal vi bruge mange folk til at rengøre sommer­huse, og allerede sidste år havde vi udfordringer med at tiltrække de nødvendige. Vi gør det, vi kan, ved for eksempel at sætte timelønnen op og supplere med tredjepartsvirksomheder. Rengøring er en opgave, vi ikke kan lade ligge. Men vi kan lade en administrativ opgave på kontoret ligge til fordel for rengøring. Det er en kæmpe prioriteringsopgave, og vi kan være i situationer, hvor vi er nødt til at finde meget alternative løsninger. For eksempel at spørge sommerhusejeren eller gæsten, om de selv kan tage rengøringen, og overraskende mange siger ja.”

Mere fleksible ankomstdage
Per Brogaard håber at få adgang til nye medarbejdere i takt med, at kapaciteten til coronatest falder.

”Vi vil gerne tiltrække mere uden­landsk arbejdskraft. Udfordringen er, at langt de fleste af vores ankomstdage er lørdag mellem klokken 9-16, hvor 8.000-9.000 NOVASOL-sommerhuse skal gøres rent. Men udenlandsk arbejdskraft kommer ikke til Danmark for at arbejde mellem klokken 9-16 om lørdagen. Vi overvejer at gøre ankomstdagene mere fleksible i højsæsonen, for eksempel ved at udvide med fredag og søndag. Vores betænkelighed går på, hvordan det vil påvirke udlejningen.”

Vi er gode konkurrenter
Ifølge Per Brogaard, der er bestyrelses-medlem i Feriehusudlejernes Brancheforening, er konkurrencen i branchen benhård men fair:

”Vi kæmper om sommerhusejerne fra hus til hus, men vi er gode konkurrenter. I brancheforeningen har vi et godt etisk regelsæt, som alle medlemmer bestræber sig på at leve op til. Vi har også et godt samarbejde om at kæmpe for fælles initiativer over for politikere og myndigheder for at fremme kystturismen og dermed også sommerhusudlejningen.”

NOVASOL

  • Formidler udlejning af privatejede sommerhuse ved kysterne i 23 europæiske lande, herunder Danmark, og er den største i Europa inden for dette felt.
  • Disponerer over cirka 40.000 sommerhuse i Europa heraf cirka 9.000 i Danmark.
  • Virksomheden er et dansk aktieselskab, der indgår i koncernen Awaze, hvis to andre brands udelukkende formidler udlejning af ferie­boliger i Storbritannien. Awaze disponerer over i alt cirka 90.000 sommerhuse og andre ferieboliger.
  • NOVASOL har cirka 1.000 fastansatte medarbejdere i Europa, heraf cirka 450 i Danmark.
  • Foruden hovedsædet i Virum og et kontaktcenter i Aarhus har NOVASOL 28 lokale servicekontorer i Danmark.