{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
15. juni 2022
Lukket i 14 dage. Det vil der for første gang i 25 år stå på døren til ØnskeBørn i Herning, når ejerne og ægteparret Helle og Ole Fisker holder sommerferie. Kun én gang tidligere har de holdt lukket inden for normal åbningstid. Det skete, da Ole Fisker skulle føre parrets ældste datter op ad kirkegulvet.
Det er ikke med parrets gode vilje, at butikken nu skal være lukket i to uger, men de har ikke noget andet valg, hvis de skal holde sommerferie. For ØnskeBørn i Herning er ligesom rigtig mange andre virksomheder ramt af manglen på kvalificeret arbejdskraft. Siden februar i år har butikken manglet to ud af seks medarbejdere, eller 33 procent af arbejdsstyrken, som Ole Fisker siger.
”Vi mangler kvalificerede ansøgere, der kan være selvhjulpne efter et par måneder og være klar til at afdække kundens behov. Vi er en specialbutik, der sælger viden og information sammen med produktet. Hvad får kunden eksempelvis ud at vælge den dyre barnevogn fremfor en billigere, hvad er reglerne omkring autostole, og hvordan fungerer en brystpumpe? Vi skal være fagligt dygtige og kunne vejlede ud fra kundens økonomi,” siger Ole Fisker.
Han fortæller, at de optimale kandidater for ØnskeBørn er specialuddannede i detailhandlen, eksempelvis skobutik, tøjbutik, radio- og TV, hvor de er vant til at vejlede og fortælle kunderne om produkterne.
Færre kvalificerede kandidater
I de 25 år, Helle og Ole Fisker har drevet ØnskeBørn, har ansøgerfeltet ændret sig markant. Men det er især inden for de seneste ti år, at antallet af kvalificerede ansøgere er faldet, fortæller Helle Fisker.
”Det hænger sammen med, at der er blevet færre specialbutikker. I dag er der mere selvbetjening i detailhandlen, og det betyder desværre, at vi får færre ansøgninger fra medarbejdere, der er specialuddannede i detailhandlen.”
ØnskeBørn i Herning får omkring 50 ansøgninger, når de slår en ledig stilling op. Tidligere fik de omkring 100.
”Størstedelen, omkring 90 procent, kan vi smide til hjørne med det samme, fordi de ikke har de rette kvalifikationer, eller fordi de kun ansøger, fordi de er tvunget til det af jobcentret,” siger Helle Fisker.
Samtidig oplever Ole og Helle Fisker, at mange ansøgere generelt set er blevet mindre motiverede for at få jobbet.
”Tidligere var der mange, der ringede og spurgte, om vi havde fået deres ansøgning. De ville rigtig gerne have jobbet og var kede af det, hvis de blev valgt fra. I dag virker det til, at mange tænker, at hvis de ikke får dette job, så får de nok et andet,” siger Ole Fisker, som også fremhæver, at mange ansøgere tror, at det er et 8-16-job og springer fra, når de finder ud af, at de skal arbejde på skæve tidspunkter.
”Det er en stor udfordring, at mange ikke vil arbejde om eftermiddagen indtil klokken 18.00 eller i weekenden, for det er netop der, vi har allermest behov for kvalificerede medarbejdere. Det er på de tidspunkter, at vi får de store spørgsmål fra kunderne, så der skal vi være klar. Derfor er det ikke en løsning at ansætte studentermedhjælpere.”
Helle og Ole Fisker har fokus på at oplære de medarbejdere, som endnu ikke er specialiserede inden for baby- og børneudstyr, men mange går kold i kurser og informationer og stopper, inden de når i mål, siger Helle Fisker.
Flere ansøgere takker nej
Helle og Ole Fisker har flere gange haft ansøgere til jobsamtale, som har takket nej til stillingen.
”Vi havde eksempelvis en kvinde til samtale i en time til halvanden, som rigtig gerne ville have jobbet. Vi flyttede os på alle parametre for at imødekomme hendes behov, og vi blev enige om alting. Da vi sendte hende vagtskemaet, ringede hun og takkede nej til stillingen, fordi hun ikke kunne få det til at fungere med to små børn på grund af manglende pasningsmuligheder fra det offentlige,” fortæller Helle Fisker.
Fra politisk hold ønsker parret, at der bliver skabt mere fleksibilitet i forhold til pasningsmuligheder, og at der skabes større økonomisk incitament til at arbejde.
"Vi har blandt andet sat vores hjemmeside i bero, fordi vi ikke har ressourcer til at styre og drifte den"
- Ole Fisker, ejer, ØnskeBørn
Må sætte projekter i bero
Trods manglen på medarbejdere holder ØnskeBørn i Herning sin omsætning, men butikken har ikke den vækst, som Helle og Ole Fisker havde tænkt sig.
”Det skyldes ene og alene, at vi mangler medarbejdere, for der er stor interesse fra kunderne,” siger Helle Fisker.
Samtidig er konsekvensen, at alle må tage hårdere fat, og at Helle og Ole Fisker har valgt, at butikken holder søndagslukket, fordi der ikke er nogen til at drifte den. Derudover er flere udviklingsprojekter sat i bero.
”Vi har blandt andet sat vores hjemmeside i bero, fordi vi ikke har ressourcer til at styre og drifte den. Det ville ellers være god kundeservice at have en hjemmeside, hvor kunderne i ro og mag kunne bestille varer – måske efter at have fået rådgivning i butikken eller i telefonen,” siger Ole Fisker.
Butikken har også et ønske om at markedsføre sig på sociale medier og lave live-streaminger på Facebook, hvor kunderne i et par timer kan stille spørgsmål og få demonstrationer og informationer om et produkt. Det har butikken gjort flere gange tidligere, men der er ikke tid og mandskab til det i øjeblikket.
”Det er et af de projekter, vi meget gerne vil starte op igen, for vores erfaring er, at kunderne har stor glæde af det,” siger Ole Fisker.