{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
01. september 2022
Du kender det sikkert godt: Du har fået leveret et par sko fra din favorit-netbutik og forsøger nu at proppe papkassen og det resterende affald ned i de allerede godt fyldte skraldespande. Imens pibler frustrationen og en nagende dårlig samvittighed over det voksende affaldsbjerg frem.
For de fleste bliver det ved den momentvise dårlige samvittighed. Men ikke for Bo Bach Boddum. Han er ikke som de fleste.
Efter han i længere tid havde overvejet, hvordan man kunne komme den stigende mængde affald til livs, forvandlede frustrationen sig til en idé.
En idé, der fik ham til at bytte et godt og meningsfuldt job som projektleder i en stor dansk virksomhed ud med iværksætterlivet og et forsøg på at skabe genbrugelig emballage til den fremadstormende e-handelsbranche.
”Jeg har altid jagtet udfordringer i mit arbejdsliv, og da det i mine øjne samtidig var synligt, at der var nødt til at ske noget andet med emballagen fra den voksende e-handel, så var det egentlig naturligt for mig at forsøge at løse den udfordring,” forklarer han.
Bo Bach Boddum er uddannet bygningskonstruktør og fik forholdsvis hurtigt kreeret et produkt, der i hans øjne kan løse problemet: en papkasse, der kan foldes og genanvendes:
”Det gik faktisk overraskende nemt, så jeg var sikker på, at der også var andre, der havde lavet det. Det var der bare ikke, så jeg fik patent på det, og så begyndte jeg at kunne ane en forretning.”
Fra global leder til garagen
Forretningsidéen blev til virksomheden RE-ZIP, der med base i Århus beskæftiger 12 ansatte og har små fem år på bagen. Selvom skabelsesberetningen lyder forholdsvis udramatisk, så har der også været bump på vejen, forklarer Bo Bach Boddum.
”Det var svært at gå fra at være en del af en global virksomhed med milliardbudgetter og specialist-kollegaer over hele verden til at sidde alene i garagen, men stille og roligt fandt jeg ud af, at der faktisk er meget hjælp at hente i eksempelvis Erhvervshusene. Man skal bare vide, hvor man skal spørge.” Samtidig oplevede han, at emballageproducenternes interesse i at hjælpe med
at føre drømmen om genanvendelig emballage ud i livet var lav:
"Jeg havde måske en naiv forventning om, at de ville være med på rejsen og hjælpe med at forvandle idéen til et storskala-produkt, men der var slet ikke lydhørhed. Overhovedet. Nogle sagde også direkte, at det ville save deres forretning midt over, hvis jeg lykkedes.”
Det har ændret sig, og i dag kommer producenterne til RE-ZIP for at indgå eksklusive partnerskaber.
”Nu ser de det som fremtiden, fordi de kan løse deres råvareudfordring, få mere for deres produkt og bidrage til den grønne omstilling,” forklarer han.
”Det var svært at gå fra at være en del af en global virksomhed til at sidde alene i garagen.”
- Bo Bach Boddum, stifter, RE-ZIP
Fra postkasser til pakkeshops og udlandet
I den første tid kunne forbrugerne aflevere deres RE-ZIP-emballage i de røde postkasser, men for at gøre det nemmere for forbrugerne kan de i dag også aflevere i pakkeshops. Faktisk er der mere end 7.000 afleveringssteder. Forbrugerne betaler typisk cirka 15 kroner ekstra for at få levereret i RE-ZIP-emballage, og når de skal returnere den, lokaliserer de det nærmeste afleveringssted ved at scanne en QR-kode på emballagen. Når emballagen er afleveret og kontrolleret, modtager forbrugeren en værdikode, som kan bruges i netbutikken ved næste køb.
”Der er en økonomisk og grøn gulerod for forbrugerne og netbutikkerne, som får flere genkøb, og det sparer ressourcer for alle andre parter,” forklarer Bo Bach Boddum, som føler, at virksomhedens set-up nu er på plads:
”Infrastrukturen i Danmark er der styr på, og vores IT-platform er klar til at servicere partnere i flere lande. Nu skal det bare laves i storskala. Det kan det også, og vi har fået flere investeringer, som gør, at vi kan få hul igennem til større kunder og åbne på flere markeder såsom Polen, Tyskland, Østrig og England.”
Grønt lys i forude
Bo Bach Boddums mål om at løse emballage-udfordringen kommer altså nærmere, men der er stadig store
udfordringer. Den absolut største er, at forbrugerne skal betale for at få leveret i RE-ZIP’s materialer, mens det ikke koster dem noget, hvis de vælger almindelig emballage.
”Vi har en omkostning ved at få vores produkt hjem, så det kan komme ud at leve igen. Det er der ikke ved almindelig emballage, som forbrugerne jo bare smider i deres skraldespand. Det er der en del forbrugere, der ikke vil betale for, og der er også mange netbutikker, som er nervøse ved, at forbrugerne skal betale ekstra,” forklarer iværksætteren, som dog kan skimte et grønt lys forude.
Det grønne lys er EUdirektivet om udvidet producentansvar for emballage, som blev vedtaget i 2018. Det betyder, at fra 2025 får virksomheder, der bruger og producerer emballage, ansvaret for, at deres emballage bliver indsamlet og genanvendt. Det indebærer blandt andet, at producenterne skal finansiere affaldshåndteringen. For RE-ZIP betyder det, at konkurrencen bliver mere fair, da det ikke vil være dyrere at vælge RE-ZIP’s produkter for hverken netbutikker eller forbrugere, vurderer Bo Bach Boddum:
”Hvis det bliver implementeret korrekt, så sætter politikerne handling bag de grønne ord og støtter de grønne virksomheder ved at sikre, at vi konkurrerer på lige vilkår. Vi skal ikke have mere støtte end andre, men vilkårene skal være fair – for så kan vores produkt og forretningsmodel sagtens klare sig.”
Bo Bach Boddum vurderer, at de politiske tiltag og fair markedsvilkår vil betyde, at forbrugerne inden længe kan slippe for frustration og dårlig samvittighed over fyldte papskraldespande.
”Jeg tror, at vi om fem år kan lave cirkulær emballage lige så billigt som engangsemballage, og så går bæredygtighed og forretning hånd i hånd.”
RE-ZIP fungerer ved at, at forbrugeren ved et netkøb får leveret i en RE-ZIP-emballage, som efterfølgende skal afleveres i en pakkeshop. Herefter bliver emballagen sendt retur til RE-ZIP og kan dermed bruges igen og igen. Forbrugeren får samtidig en voucher, som kan bruges ved næste køb i butikken. Der er over 7.000 retursteder landet over, som kan findes i RE-ZIPS’s app.
RE-ZIPs emballage er lavet af pap ligesom engangsemballage, og det er derfor ikke en større miljøbelastning at producere end en almindelig papkasse. Det betyder, at allerede første gang en RE ZIPkasse genbruges, skånes planeten. Sammenlignet med engangsemballage produceret i genbrugspap, reducerer REZIP’s emballage CO2-udledningen op til 84 %, ifølge beregninger fra Deloitte.