{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
01. september 2022
Forestil dig, at du er social- og sundhedshjælper og sidder hos en borger, der har behov for hjælp. Du har 40 minutter til at hjælpe med personlig pleje, foretage et opkald til borgerens læge og til at skrive journal.
Efter 30 minutter har du hjulpet med den personlige pleje, så du er klar til at tage videre. Lægeopkaldet og journalskrivningen kan du foretage fra bilen på vej til næste borger. Det er en god måde at udnytte tiden bag rattet, tænker du.
Der er bare ét problem. Du skal være hos borgeren, når du ringer til lægen og skriver journal. Ellers er ydelsen ikke leveret, for det skal kunne kontrolleres, at borgeren har fået sin ydelse. Og så er der selvfølgelig den udfordring, at den teknologi, der skal sikre, at du kan indtale journalen fra bilen, ikke eksisterer endnu.
”Det er helt centralt, at vi begynder at tænke anderledes, hvis vi som samfund skal have en chance for at kunne levere velfærd til de mange ældre, som demografien tilskriver, at vi vil opleve i Danmark de kommende årtier.”
- Thomas Wallin, CEO & Koncerndirektør, Duos Gruppe
”Det betyder desværre, at du får ti minutters spildtid i bilen fremfor effektiv tid og mere omsorg til borgerne,” siger Thomas Wallin. Han er CEO og koncerndirektør i DUOS Gruppen, der er privat velfærdsleverandør på social- og ældreområdet.
Dette er et tænkt eksempel. Men det illustrerer ifølge Thomas Wallin, at der er behov for mere frihed og
incitament til at lave innovation og investere i teknologi. Dette gælder både for offentlige og private leverandører.
Thomas Wallin mærker med sine egne ord på nærmeste hold, hvordan de såkaldte varme hænder bliver fanget i bureaukratiet.
”Det er helt centralt, at vi begynder at tænke anderledes, hvis vi som samfund skal have en chance for at kunne levere velfærd til de mange ældre, som demografien tilskriver, at vi vil opleve i Danmark de kommende årtier,” siger han og fortsætter:
”Det handler ikke om, at medarbejderne i velfærdssystemet skal arbejde hårdere, men om at vores fokus på velfærdsområdet skal flyttes. Vi bør ikke fokusere på økonomistyring og dokumentation for, at borgerne har fået de ydelser, de har ret til. I stedet bør vi tale om kvaliteten af den omsorg, vi som samfund ønsker at levere, og hvordan det kan lykkes.”
Digitalisering og innovation frigiver tid
Thomas Wallin peger på digitalisering og innovation som nøglen til tid og omsorg i velfærdssystemet.
”Digitalisering kan gøre en kæmpe forskel i velfærden. Det kan mindske bureaukrati og skabe større effektivitet i velfærdssektoren. Dette vil frigive tid til mere omsorg til den enkelte borger eller til at håndtere behovet for hjælp fra et stigende antal ældre borgere i Danmark,” siger Thomas Wallin.
Digitalisering er derfor højt prioriteret i DUOS Gruppen.
”I øjeblikket foregår rigtig meget i velfærdssystemet manuelt og forskelligt på tværs af kommuner og regioner. Der er et kæmpe potentiale for at anvende teknologi og innovation, for eksempel i forbindelse med brug af køredata til effektiv vagtplanlægning og ruteoptimering, makroer til journalskrivning, automatisering af indhentelse af børne- og straffeattester. På tværs af velfærdssektoren bruges der rigtig mange ressourcer på manglende systemintegrationer, manglende datatransparens, manuelle processer, mv.,” siger Thomas Wallin og fortsætter:
”Spørgsmål er, hvem der er ansvarlig for, at alle de mange administrative opgaver automatiseres og minimeres, så vi kan frigive tid og penge til varme hænder? Og har de ansvarlige incitament og ressourcer til at gøre det? Mit svar er nok, at det har de ikke. Det er en stor opgave, men den bliver helt central, hvis vi som samfund skal lykkes.”
DUOS Gruppen har igangsat en kæmpe digitaliseringsstrategi de seneste tre år, der skal flytte medarbejdernes tid fra manuelt arbejde til tid og dialog med borgerne.
”Der er et kæmpe potentiale for innovation på velfærdsområdet. Forestil dig eksempelvis – og her ved jeg godt, at det bliver lidt kontroversielt – at der sidder en sensor i borgerens hjem som ved hjælp af data, lyd og machine learning kan genkende lyden af et køleskab, der åbner og lukker, lyden af en borger, der falder, lyden af en borger, som ikke står op, lyden af en borger, der ikke har været på toilettet i tre dage, osv. Sådanne teknologier vil kunne fortælle plejepersonalet, at vedkommende åbner køleskabet ti gange over nat, hvorfor borgeren måske har begyndende demens, at borgeren der er faldet og ikke kan komme op skal have hjælp nu. Teknologi kan på så mange måder være med til at sikre borgerne den rette hjælp til rette tid, og efter min overbevisning væsentlig billigere end måden vi arbejder på i dag – selvfølgelig skal det være på deres egne præmisser, så vi ikke overskrider nogens grænser,” siger Thomas Wallin.
Svarene på velfærdssamfundets udfordringer
Thomas Wallin er med i Dansk Erhvervs Velfærdsråd, hvor han i en alliance mellem civilsamfund, selvejende, offentlige og private aktører skal undersøge og diskutere, hvordan vi kan sikre fremtidens velfærdssamfund.
Han har et ønske om, at Velfærdsrådet fokuserer på potentialet for innovation og digitalisering, og sikrer at der er incitament og mulighed for, at alle aktører på velfærdsområdet aktivt kan være med til at øge innovationstempoet og i sidste ende velfærden i Danmark.
Endelig mener han, at private leverandører bliver helt centrale, på lige fod med offentlige leverandører, hvis vi skal skabe et velfungerende velfærdssamfund, som kan håndtere de demografiske udfordringer, vi står
overfor i Danmark. Det vil ligeledes kræve, at der kommer øget transparens omkring økonomi – hvad koster det offentlige leverandører at levere en ydelse, så dem, der køber ydelserne, har mulighed for at vurdere, hvordan vi bruger vores skattekroner bedst – det er ikke muligt i dag.
”Der er ligeledes behov for, at Christiansborg ser potentialet i, at velfærdssamfundets udfordringer løses bedst med et sundt og velfungerende offentlig-privat samarbejde,” afslutter Thomas Wallin.