30. november 2022

Gitte Lillelund Bech er ny direktør for markeder i Dansk Erhverv. Hendes fornemmeste opgave er at være tæt på medlemmerne og kende deres udfordringer og prioriteter, så Dansk Erhverv kan spille ind med politiske forslag, der kan gavne medlemmernes rammevilkår.

Af: Tine Østergård/Foto: Morten Holtum

Gitte Lillelund Bech har haft et travlt efterår. Da hun tiltrådte som direktør for markeder i Dansk Erhverv 1. september 2022, satte hun sig et mål om, at hun skulle besøge 100 medlemmer – både virksomheder og brancheorganisationer – på 100 dage. Og her står hun så, næsten 100 dage senere, og er meget tæt på sit mål.

”Jeg vil gerne være synlig over for medlemmerne og have tæt kontakt til dem. De skal kende mig, og de skal vide, at de altid kan henvende sig direkte til mig, hvis de har behov for det,” siger Gitte Lillelund Bech, der kommer fra en stilling som director og partner i Advice og derudover har være medlem af Folketinget i 14 år, heraf knap to år som forsvarsminister.

”Jeg kommer med kundetilgangen fra bureauverdenen og den politiske forståelse fra Christiansborg. Den kombination skal komme vores medlemmer til gode.”

Samarbejde på tværs af markeder
Som direktør for markeder er Gitte Lillelund Bechs fornemmeste opgave at sørge for, at Dansk Erhverv har tæt kontakt til medlemmerne og har forståelse for medlemmernes udfordringer og prioriteter på tværs af markeder, så Dansk Erhverv kan spille ind med politiske forslag til Christiansborg, der kan skabe bedre rammevilkår for medlemmerne.

”Vi skal i Dansk Erhverv fortsat lytte til alle typer af medlemmer – små, mellemstore og store – og have forståelse for deres udfordringer og prioriteter. Vi skal se den brede palet. Mange udfordringer gælder på tværs af medlemstyper og på tværs af markeder. Derfor skal vi hele vejen rundt og tage alles problematikker op, så vi finder løsninger, der gavner bredt,” siger Gitte Lillelund Bech.

Hun nævner energikrisen og afbureaukratisering som eksempler på områder, der berører alle medlemmer.

”Alle virksomheder har gavn af afbureaukratisering. Dansk Erhvervs opgave er at komme med forslag til Folketinget til steder, hvor man kan afbureaukratisere, så virksomhederne kan slippe for bøvl. Det gælder alt fra bagerne, der skal betale chokoladeafgift for den chokolade, de bruger i kagen, ikke for den chokolade de køber. Så de skal bruge tid på at sidde og beregne, hvor meget chokolade der er i kagen,” siger hun og fortsætter:

”Det gælder også i forhold til at få lov til at stille vindmøller op, hvor myndighedsgodkendelser og -undersøgelser ofte tager længere tid end at sætte møllerne op. Eller endelig den langsommelige byggesagsbehandling, som stort set alle vores medlemmer oplever, hvis de skal bygge ud eller om.”

Regionalt fokus
For Gitte Lillelund Bech er det en hovedprioritet at have stort fokus på medlemmer i hele landet og deres udfordringer og ønsker.

”Vi har mange medlemmer uden for Hovedstaden, som vi kan hjælpe med regionale behov. Det kan blandt andet handle om infrastruktur eller om at hjælpe ikke-offentlige aktører ind i sundhedssektoren. Vi skal være med til at samle alliancer, der kan pushe på for at få forslag igennem.”

Gitte Lillelund Bech har selv rod i det jyske og bor delvist i Fredericia, delvist i København. ”Jeg har i mit tidligere job rådgivet jyske virksomheder, der havde en fornemmelse af, at det tog længere tid at komme fra København til Jylland end den anden vej. Men det er jo noget sludder, det ved jeg fra mig selv. Jeg glæder mig til at besøge medlemmer i hele landet.”

Åbne døre for nye medlemmer
Gitte Lillelund Bech har en ambition om at tiltrække nye medlemstyper, der kan skabe synergi med Dansk Erhvervs andre medlemmer. Eksempelvis på energiområdet, på oplevelsesområdet eller på handelsområdet inden for livsstil eller byggemarkeder.

”Der er rigtig mange nye energiaktører – blandt andet inden for brintproduktion og produktion af andre brændstoffer end de traditionelle – som er oplagte at tænke ind i Dansk Erhverv, fordi det vil give en synergieffekt for vores øvrige medlemmer på tværs af brancher. Vi har eksempelvis nogle af de største speditørvirksomheder og lufthavne som medlemmer, som alle er optaget af grøn omstilling.”

”Samme synergieffekt gælder inden for oplevelsesøkonomien, hvor Dansk Erhverv står rigtig stærkt. Hvis vi skal have et velfungerende kulturliv, skal transportdelen og hoteldelen følge med. Så det giver god mening, hvis flere brancher og typer af medlemmer knyttes til Dansk Erhverv.”

”Og inden for handelsdelen er det helt naturligt at få medlemmer ind, der har samme udfordringer inden for eksempelvis bæredygtighed og digitalisering, hvor vi så kan trække på vores erfaringer fra andre områder.”

For Gitte Lillelund Bech var det en nem beslutning at takke ja til stillingen som direktør for markeder i Dansk Erhverv.

”Dansk Erhverv har været igennem en rivende udvikling de seneste år, både i forhold til medlemmerne og i forhold til at være ledende erhvervsorganisation. Det tror jeg, at alle, der følger med i politik og dansk erhvervsliv, er fuldt ud klar over. Jeg glæder mig derfor meget til at fortsætte den store og spændende opgave, der ligger foran mig – nemlig i samarbejde med hele organisationen løbende at gøre Dansk Erhverv endnu bedre.”

C.V

Om Gitte Lillelund Bech

  • 2022 -: Direktør for markeder i Dansk Erhverv

  • 2016-2022: Director og Partner i Advice A/S

  • 2014-2016: Direktør i brancheorganisationen Danske Havne

  • 2013-2014: Public Affairs Manager i Advice A/S

  • 2010-2011: Forsvarsminister

  • 1999-2013: Folketingsmedlem for Venstre

FIK DU LÆST?

Kontakt

Kommunikation & Presse

Tine Østergård Korcyl

Chef for medlemskommunikation