; ;

07. december 2022

Nordens første 360° LED-scene kan genskabe virkeligheden, så filmfolk sparer CO2-tunge og tidskrævende rejser for i stedet at flytte produktionen indendørs hos Nordisk Film ShortCut. Men den højteknologiske scene er også rum for virtuelle verdener, vilde idéer og kreativ kontrol.

Tekst: Liv Østerstrand Rasmussen/Foto: Tariq Mikkel Khan

Midt i en udtørret præriesø går adm. direktør for Nordisk Film ShortCut, Rikke Crosby, rundt en tirsdag eftermiddag og kigger sig omkring med solen bagende fra en lyseblå himmel. Få meter fra hende står Martin Madsen, senior VFX Supervisor hos Nordisk Film ShortCut, og var det ikke for lyden af Rikke Crosbys høje hæle mod et sort scenegulv, ville illusionen være komplet. Præriesøen og sollyset eksisterer i kraft af de mange skærme, som udgør Nordens første fulde 360° LED-scene med placering hos Nordisk Film i Valby – kort fra sit modstykke Studie 2, verdens ældste fungerende filmscene.

Med den højteknologiske scene vil Nordisk Film ShortCut invitere fremtidens filmproduktion og verden indenfor med et reelt alternativ til at sende filmhold ud på klimabelastende, tidskrævende og dyre rejser.

”Det var vigtigt at bygge noget, der ikke bare var en gengivelse af noget af alt det andet, der var derude, men at vi virkelig prøvede at skubbe til grænserne for, hvad der kan lade sig gøre, og være med til at drive udviklingen,” siger Rikke Crosby.

Vejr i kontrol
Imens Rikke Crosby og Martin Madsen fortæller om scenen, demonstrerer de et udpluk af virtuelle lokationer fra sneklædte bjergkæder til brostensbelagte bygader. Når billederne skifter, gør lyset og stemningen det samme. Solen kan gå ned, hvornår det skal være, og solnedgangen kan vare lige så længe, det tager at få en scene i kassen. Det gør en verden til forskel for vejrafhængige produktioner. ”Hvis du har tænkt, at det skal være en dejlig sommerdag, og det så pisøsregner, er det klart, at du nogle gange er nødt til at flytte rundt på nogle optagelser eller får optaget noget den ene dag, som ikke passer sammen med det næste dag,” siger Rikke Crosby og tilføjer, at man med LED-scenen dermed kan undgå, at scener bliver skåret fra af praktiske årsager.

I stedet kan instruktører, fotografer og skuespillere fokusere på den kreative proces og lege med formatet, der med en diameter på 16 meter har plads nok til et fly, en båd eller en bus. Der er allerede lavet optagelser til flere projekter, som indtil videre er hemmelige, og hvor størstedelen af materialet har kunnet optages cirka dobbelt så hurtigt som ude på location.

”Og så har vi haft andre projekter, som har haft så mange kreative muligheder, at instruktørerne har villet bruge dem alle sammen,” siger Martin Madsen.

Overvældende interesse
Indtil videre har interessen for LED-scenen været overvældende, og allerede inden den blev offentligt lanceret, kom der næsten dagligt forespørgsler på at se den lysende legeplads, der udefra ligner en sci-fi-rumstation op mod Nordisk Films gamle scenegrej, og indefra kan blive til en næsten hvilken som helst virkelig eller tænkt filmscene.

Forespørgslerne er blandt andet kommet fra internationale streamingtjenester, der ligesom produktionsselskaber, reklamebureauer og tv-selskaber vil kunne leje LED-scenen til optagelser.

”Det må aldrig være et dårligere alternativ til at skyde på location. Vi skal som minimum lave det lige så godt som på location, og så vil vi gerne give instruktører og fotografer mere kreativ kontrol,” siger Martin Madsen.

I praksis vil optagelser på LED-scenen som regel foregå ved, at en fotograf tager ud og filmer levende billeder, der efterfølgende overføres til skærmene, eller få designet et unikt visuelt miljø, som det blev gjort i den amerikanske space western-serie The Mandalorian, der er filmet på en stor halvrund LED-scene og er blevet kendt for at markere et paradigmeskifte inden for virtuel sceneproduktion.

Men teknologien giver også andre muligheder. ”Vi har nogle, som har haft noget arkivmateriale, de gerne vil lave noget med, hvilket er superspændende. Så forlænger man principielt materialet til en 360°-scene, så du får lyssætning, som er levende, og så du har skuespillere direkte overfor arkivmateriale,” siger Martin Madsen.

Han er i det hele taget begejstret for, at man nu kan flytte en hel masse af det arbejde, der tidligere blev lagt i den digitale efterredigering, direkte ind på scenen. Samtidig har Nordisk Film ShortCut lagt et stort arbejde i at lave en software, der gør alting så automatiseret som muligt.

”Når vi kigger på de andre LED-studier rundt omkring i verden, har de et crew, der er tre gange så stort som det, vi har. Vi er nødt til at gøre det skandinavisk, vi er nødt til at gøre det smart,” siger han.

Grøn energi i spotlyset
I løbet af de seneste år – stærkt påvirket af coronakrisen – er der for alvor blevet sat skub i efterspørgslen på at lave virtuel production, og i samme periode har store streamingtjenester skruet op for deres produktion i Norden. Derfor er Nordisk Film ShortCut stolte af at kunne efterkomme ønsket om et grønt alternativ til omkostningsfulde rejser. I starten af 2023 vil solcelleenergi dække strømforbruget til samtlige LED-paneler i scenen og resten af Nordisk Film, da Nordisk Films ejer, Egmont, har investeret i et dansk solcelleanlæg.

”Det er vi rigtig glade for. Vi vidste godt, da vi lavede investeringen, at det er noget af det, der gør det ekstra interessant. At vi har et seriøst grønt alternativ til at skulle ud og producere på set,” siger Rikke Crosby. Den grønne profil og scenens muligheder appellerer desuden til mange reklamebureauer og virksomheder, der gerne vil kommunikere med deres kunder eller ansatte på en anderledes måde.

”Vi har alle sammen prøvet at sidde bag Teams-skærme, og der skal meget til at holde interessen. Det her kan være et værktøj til at lave nogle fede udsendelser til medarbejdere rundt i hele verden, når du skal forklare et nyt produkt eller går gennem fabrikshallen,” siger Rikke Crosby. Både hun og Martin Madsen håber, at der vil komme en masse idéer til, hvordan den nye teknologi kan bruges, som de i Nordisk Film ShortCut ikke selv har tænkt på endnu.

”Det er jo principielt en lyskasse, som kreativt kan sende dig alle steder hen i verden. Om de findes, eller de ikke findes. Om det er til corporate musikvideoer eller tv- og spillefilm. Det er de samme principper. Det er den samme styring, der ligger bagved. Det er dejligt for os, fordi vi så har lidt flere ben at stå på,” siger Martin Madsen.

 

Fakta om ShortCut LED Stage
  • Nordens første fulde 360° LED-scene.

  • Idéen til LED-scenen blev udviklet i løbet af sommeren 2021, mens selve scenen blev bygget i første halvdel af 2022.

  •  16 meter i diameter og højde på seks meter. Vægge og loft er beklædt med LED-paneler, og der kan lægges helt eller delvist LED-gulv.

  • Skærmene lyser op til 6.000 nits, hvilket skaber et højt og detaljeret lysspektrum.

  • Transportmidler på op til 15 meter kan være på Shortcut LED Stage.

  • Nordisk Films ejer Egmont har investeret i et dansk solcelleanlæg, som fra 2023 blandt andet dækker det strømforbrug, der er i Shortcut LED Stage

FIK DU LÆST?

Kontakt

Kommunikation & Presse

Liv Østerstrand Rasmussen

Journalist og kommunikationskonsulent