{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
05. marts 2024
Af: Tine Østergård Korcyl Foto: Jeppe Carlsen
Henrik Burkal besøger en Rema 1000 i Silkeborg, hvor han taler med en ung mandlig medarbejder, der lider af autisme. Medarbejderen er ansat i et såkaldt klapjob, hvor han fylder op i drikkevarer og i pålægsafdelingen. Ved besøget optager Klapjob, som Rema 1000 samarbejder med, en film, hvor medarbejderen bliver spurgt, hvordan han har det med at arbejde i Rema 1000.
"Så svarer han: ‘Hvordan ville du have det med at sidde derhjemme og rådne op?’ Bagefter bliver hans mor spurgt, hvordan hun har det med, at hendes søn arbejder i Rema 1000. Hun svarer ikke, men begynder bare at græde, fordi hun er så rørt.” Henrik Burkal tænker sig om et øjeblik, inden han fortsætter:
“Jeg tror på at bygge store mennesker. Ingen af os er født med selvtillid, men vi er heldige at være blevet mødt af tillid, som har givet os mestringsfølelsen. Det er noget af det, vi arbejder med i Rema 1000. Min drøm er, at hvis man har været en del af Rema 1000 på et tidspunkt, får man et bedre liv. Unge, der kommer ind i Rema 1000, skal inspireres, beundres og motiveres. De skal have en mestringsfølelse og føle, at nu tør de også at prøve det næste.”
Succes
Vi møder Henrik Burkal i en Rema 1000 på Amager i København. Han har selv valgt butikken, og det har han, fordi den er et kerneeksempel på en snorlige Rema 1000-butik, hvor købmanden tager imod og stolt viser sin butik frem. Vi er her for at tale om dagligvarekædens kæmpe succes i Danmark. Som adm. direktør har Henrik Burkal med afsæt i Rema 1000’s værdier og tillidsbaserede ledelsesfilosofi sat en retning, der har sikret, at kæden i dag har en omsætning på cirka 22 milliarder kroner.
Sådan så det ikke ud, da Henrik Burkal begyndte i 2005. Her solgte Rema 1000 Danmark for 2,9 milliarder kroner om året. Hvis medierne skrev om discountbutikker, blev Rema 1000 ikke engang nævnt. Det gik mildest talt ikke ret godt. Virksomheden havde, med Henrik Burkals ord, priser som en discounter, men kunder som et supermarked. Den kombination kommer man ikke langt med, som han siger.
Så han satte sig i selen for at gøre noget andet, han ville sammen med sine kollegaer skabe en rentabel virksomhed baseret på discount med holdning, og det lykkedes. Henrik Burkal vil dog ikke tage æren for succesen. Men han vil gerne dele sin opskrift på succes. Den består af et positivt menneskesyn, selvstændige købmænd og en helt særlig ledelsesstil, som han kalder management by jazz. Det vender vi tilbage til.
“Der er ikke én grund til vores succes, heldigvis, for så ville det være let at kopiere. Der er mange ting, der bidrager til den position, vi har i dag, og som det har taget os lang tid at bygge sten på sten,” siger han.
05. marts 2024
Frihed og tillid
Da Henrik Burkal overtog posten som adm. direktør for snart 19 år siden, drømte han om at skabe en virksomhed baseret på et positivt menneskesyn. En virksomhed, hvor medarbejderne sættes fri til at præstere. For han er, med sine egne ord, ikke et sekund i tvivl om, at mennesker kan og vil.
“For nogle kan det lyde naivt at tro på det bedste i mennesker. Det synes jeg ikke. Som leder er jeg opdraget til frihed og tillid, og det vil jeg gerne give videre til de 16.000 kollegaer i Rema 1000. De skal hver især føle, at de bliver set og hørt for den, de er,” siger han og fremhæver en af de største komplimenter, han har modtaget som adm. direktør:
”Det var en medarbejder, der sagde, at ‘Henrik, det her er det første sted, hvor jeg kan være mig selv – og det er godt nok’. Og ja, selvfølgelig er det godt nok. Det handler om, at vi skal se hinanden. Ingen kan det hele, det kan jeg heller ikke.”
Om Henrik Burkal |
|
Alle skal have en chance
Der er kun én ting, der kan gøre Henrik Burkal rigtig ked af det. Det er uforløst potentiale. Derfor mener han, at der skal være plads til alle typer af medarbejdere i Rema 1000. Også de unge mennesker, der er på kanten af arbejdsmarkedet. Faktisk mener han ikke, at vi kan være bekendt at lade unge mennesker sidde derhjemme uden at give dem en chance for at blive en del af det arbejdende fællesskab.
“I vores branche kan vi skabe nogle funktioner til udsatte mennesker, hvorfra de kan vokse. Hvis Ejner er god til at feje, så fejer han, og måske kan han senere blive god til noget andet. Det handler om at vise tillid; det handler om at alle skal have lov til at vise deres værd. Vi kan tage det trin for trin og skære opgaverne til, så medarbejderne kan mestre dem – og tage det videre derfra.”
I stort set alle Rema 1000-butikker i Danmark er der medarbejdere ansat, som tidligere har været på kanten af arbejdsmarkedet.
Og det er ikke tilfældigt, at de er blevet ansat i Rema 1000, fortæller Henrik Burkal. Det handler om, at købmændene har lyst til at give dem en chance og inkludere dem.
Big people
Alle Rema 1000-butikker drives efter en franchisemodel med lokale, selvstændige købmænd i spidsen. Og netop de selvstændige købmænd er afgørende for Rema 1000’s succes, forklarer Henrik Burkal.
“Normalt taler man om big data, jeg vil hellere tale om big people. Vores selvstændige købmænd kerer sig om medarbejderne og om kunderne, og de kender de kunder, der kommer i butikken. Det betyder, at de kan tilpasse deres butikker til lokalområdet. For selvom man som kunde skal kunne genkende, at det er en Rema 1000-butik, man går ind i, så køber kunderne forskellige varer på tværs af landet, og det kan de lokale købmænd tage højde for.”
I januar dukkede Rema 1000 op på den populære influencer Anders Hemmingsens instagramprofil med 1,2 millioner følgere. På billedet ses en Rema 1000-købmand, der går med en ældre gangbesværet mand under armen. I den anden hånd holder medarbejderen en Rema 1000-pose med den ældre mands indkøb. De går på et snedækket fortov i Trøjborg, og billedteksten lyder: Søde mennesker derude. Opslaget har fået tæt på 100.000 likes.
“Jeg bliver selvfølgelig stolt, når jeg ser billedet. Det gør jeg altid, når jeg ser og oplever mennesker hos os, der – bogstavelig talt – walk the talk. Det er jo det, vi arbejder for hver dag; at gå den ekstra mil for hinanden og for kunderne.”
Den øverste chef
Henrik Burkal kommer en dag ind i en Rema 1000-butik, da han overhører en samtale mellem to medarbejdere. Den ene siger til den anden, at deres øverste chef Henrik Burkal lige er gået forbi dem. Kort tid efter retter medarbejderen sig selv: ’det er selvfølgelig kunden, som er vores øverste chef, men det er vores adm. direktør, Henrik Burkal, der lige er gået forbi’. Episoden virker måske en smule karikeret, men det er den ikke, forsikrer Henrik Burkal. Faktisk kunne den have fundet sted i en hvilken som helst anden Rema 1000 i Danmark, fortæller han.
“Den vigtigste værdi i Rema 1000 er, at kunden er vores øverste chef. Den ydmyghed skal gennemsyre hele vores organisation. Så hvis jeg skal sige noget, jeg er stolt af, så er det, at netop kundefokus er vigtigt i hele organisationen – ingen er i tvivl om, hvem der er den øverste chef, det er kunden,” siger han.
Henrik Burkal er som adm. dir. med til at sætte den overordnede retning og sætte medarbejderne fri til at handle. Han kalder sin ledelsesstil for management by jazz.
Management by jazz
Som en orkesterleder sætter han grundtonen, mens alle andre kan byde ind med deres egen fortolkning af musikken. “Jeg orkestrerer musikken. Men jeg bestemmer ikke, hvordan bandet skal spille på deres instrumenter. Hvis du er verdens bedste til at spille på trompet, skal du have lov til at give den gas. Det samme gælder, hvis du er verdens bedste til at spille på piano eller saxofon. Det eneste, jeg forventer, er, at du følger grundtonen,” forklarer Henrik Burkal.
I praksis betyder det, at Henrik Burkal skaber en klar struktur for Rema 1000 i Danmark, mens de selvstændige købmænd har frihed til at skabe deres egen butik inden for de overordnede rammer.
“De selvstændige købmænd ved bedst selv, hvordan deres butik skal drives. Jeg synes, vi taler for meget om stordriftsfordele, og for lidt om smådriftsfordele. Det, der giver mening at lave stordrift på, er blandt andet indkøb, logistik, marketing, bogholderi. Men smådriften er det, der sker i butikken og i nærheden med kunderne; det er det, der gør hver enkelt Rema 1000-butik unik,” siger han.
Det store billede
Henrik Burkal har fået dagligvarer ind med modermælken. Hans far arbejdede i mange år med at udvikle dagligvarebutikker, og Henrik Burkal har fra barnsben været interesseret i at forstå kundeadfærd, og hvordan butikker indrettes bedst muligt. Derfor var det heller ikke tilfældigt, at han læste international marketing på universitetet og siden landede sit første fuldtidsjob som administrationschef i Netto i Tyskland.
”Det var en fantastisk spændende tid, og min daværende leder har været en stor inspirationskilde til min nuværende ledelsesstil. Jeg ville hele tiden have nye opgaver, og han byggede hele tiden mere på. Der er ingen tvivl om, at jeg måtte arbejde hårdt for det, men tilliden var der hele vejen igennem, og det gav mig en mestringsfølelse og et mod på at turde at prøve nye ting.”
Efter 3,5 år i Tyskland vendte Henrik Burkal hjem til Danmark, hvor han blev leder i en it-virksomhed. ”Det var en helt ny oplevelse. Hvis jeg i mit tidligere job sagde ’hop’, spurgte folk ’hvor højt?’. Hvis jeg sagde det samme i it-virksomheden, spurgte folk ’hvorfor det?’. Det var selvfølgelig frustrerende, fordi jeg skulle finde en ny måde at lede på.
Men jeg fandt ud af, at min opgave var at være maler – jeg skulle skabe et maleri af fremtiden, som var så attraktivt og tydeligt, at den enkelte havde lyst til det, og som samtidig var så utydeligt, at den enkelte kunne male sig selv ind i det. På den måde kan vi sammen være drevet af en brændende ambition – i stedet for, som man ofte gør, en brændende platform. Oftest genererer dette så meget energi og momentum, at vi sammen skyder over målet.”
2.200 nye kollegaer
Fremtidsbilledet ser særdeles lyst ud for Rema 1000 i Danmark. I 2024 regner Henrik Burkal med, at der bliver åbnet cirka 70 nye butikker rundtom i landet. Det sker som følge af Rema 1000’s overtagelse af butikslokaler fra Aldi, som har trukket sig fra Danmark.
“Vi skal fortsat være udfordrer i markedet, selvom vi bliver større, åbner flere butikker og vinder markedsandele. Med størrelsen kommer også et samfundsansvar i forhold til, hvordan vi påvirker samfundet og danskernes forbrug. Vi skal blandt andet have bæredygtige varer til en god pris, og i december modtog vi de første 12 af i alt 30 ellastbiler. Vi skal fastholde ydmygheden over for kunden og konkurrencesituationen på dagligvaremarkedet,” siger Henrik Burkal.
Med overtagelsen af Aldis butikker følger også 750 nye medarbejdere, der skal integreres i Rema 1000. "Det er nogle store tal, og vi går ydmygt og målrettet til opgaven. Ja, vi overtager 750 medarbejdere, men vi skal bruge 2.200 nye kollegaer til de nye butikker. Det er en stor opgave at byde velkommen til så mange nye medarbejdere, for vi skal huske at se, anerkende og oplære hver enkelt person,” siger Henrik Burkal og uddyber:
“Den helt store opgave bliver at onboarde 2.200 nye kollegaer på én gang. Vi er en meget person- og kulturbåren virksomhed, og det allervigtigste for mig som ansvarlig for Rema 1000 i Danmark er, at vores medarbejdere kan se et værdimatch mellem sig selv og virksomheden; at de blandt andet er med på idéen om, at kunden altid er vores øverste chef.”
Vidste du at…
Henrik Burkal har fået dagligvarer ind med modermælken. Hans far var blandt andet med til at åbne de første Kvickly-butikker i Danmark. Senere var Henrik Burkal som adm. direktør i Rema 1000 med til at rive den første Kvickly-butik ned og i stedet bygge en Rema 1000-butik. Det tager faren dog ganske pænt, forsikrer Henrik Burkal.
Tema: Job til livet
Tusindvis af unge står uden job eller uddannelse. I dette nummer af magasinet sætter vi fokus på de mange unge, der er klar til at komme i job, og det kæmpe ansvar I som virksomheder tager for at give udsatte unge en mulighed for at vise deres værd og blive en del af det arbejdende fællesskab: