{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
13. juni 2023
Ord: Søren Willemoes Poulsen
Foto: Jakob Møller
Havde det været en tegnefilm, havde der utvivlsomt stået røg op af tastaturet. Det gør der trods alt ikke, en på Capio Privathospital banker lægesekretærerne så hurtigt og intents på tastaturerne, at man næsten forventer en mindre røgudvikling hvert øjeblik. Trods det hurtige tastearbejde, er der et problem. Lægesekretærerne når aldrig helt at blive færdige. Der ligger hele tiden nye optagelser fra lægerne, der skal journaliseres, og nye fakturaer der skal ind i systemet, så hospitalet kan modtage den korrekte betaling. Det fortæller Peter Baltzer Frederiksen, der som Chief Transformation Officer (CTO) hos Capio Privathospital har ansvaret for virksomhedens tekniske løsninger:
”Det skaber stress og flaskehalse hos vores dygtige medarbejdere, og det betyder også, at faktureringen bliver langsommere og i nogle tilfælde forkert.”
Det er ekstra uhensigtsmæssigt i en tid, hvor udgifterne er steget voldsomt, og det derfor er sværere at generere overskud, forklarer han.
”Vi er en privat virksomhed, så vi skal tjene penge. Derfor er det problematisk, hvis flaskehalse står i vejen for det.”
AI er svaret. Hvad er spørgsmålet?
Den oplagte løsning vil være at ansætte flere lægesekretærer, men de hænger ikke på træerne. Faktisk er de stort set alle plukket, og manglen er efterhånden kritisk – både i det private og det offentlige, forklarer Peter Baltzer Frederiksen. Derfor kastede han sig over at finde en løsning på den udfordring, han endnu ikke helt havde defineret:
”Vi vidste ikke helt, hvor udfordringen lå, men jeg var lige blevet færdig med en MBA i teknologi og innovation fra DTU, hvor jeg havde lært en masse om AI og Machine learning, og jeg var slet ikke i tvivl om, at det skulle være en del af løsningen,” siger Peter Baltzer Frederiksen.
Sammen med sit team og nogle friske øjne i form af studerende fra DTU sporede han sig langsomt men sikkert ind på, at det var interessant at kigge på det forløb, hvor lægen laver et diktat, som lægesekretæren skriver en journal på baggrund af og koder ind i et system, der sender fakturaer af sted.
”Det var ret oplagt, at her måtte AI kunne bidrage til at gøre forløbet hurtigere og mere smidigt.”
Bedre tid til patienterne
Den overbevisning ledte dem til virksomheden Corti, der arbejder med Natural Language Processing. Et AI-baseret system, der i korte træk handler om at gøre computere i stand til at forstå tale og skrift.
”Kort fortalt så har vi sammen med Corti lavet en løsning, hvor lægen indtaler en lydfil, der ”live” laves om til tekst-journal. Sideløbende finder Corti-koden de såkaldte ydelseskoder og sender dem ind i vores akturasystem, så vi kan sende en faktura.”
Så I har skåret lægesekretæren væk?
”Nej, vi har frigivet deres tid til at lave andre mere meningsfulde ting og dermed hæve kvaliteten – eksempelvis tale med patienterne før og efter en operation. Det giver meget bedre mening for lægesekretærerne, for patienterne og for hospitalet.”
Hvad siger lægerne til det?
”I begyndelsen var de lidt nervøse for, om der ville opstå fejl. Men de er hurtigt blevet overbevist og kan se, at de får bedre tid til patienterne, når de ikke skal være i dialog med lægesekretærerne, der måske lige vil have uddybet, hvad de sagde i et diktat for tre dage siden. Og det bliver kun bedre i takt med, at systemet bliver bedre og bedre til at forstå. På sigt tror jeg også, vi kan udvikle en løsning, hvor lægen via Cortis kode laver journalen, mens patienten er til stede. Det vil give mere tryghed og klarhed for patienterne.”
Flere læger skal med
Capio har indtil videre kørt et forsøg med to læger, og erfaringerne er så gode, at yderligere ti læger skal med ombord inden sommerferien, hvorefter endnu flere skal bruge systemet. Peter Baltzer Frederiksen forventer, at hele den danske organisation, der består af seks privathospitaler, er koblet på løsningen i løbet af 2024, og at hospitaler i blandt andet Sverige og Frankrig også kommer med:
”Teknologien er faktisk klar til en større udrulning, men det er vigtigt lige at bruge den nødvendige tid på at forklare arbejdsgangen for lægerne og få dem godt i gang. Det er ret vigtigt, for læger arbejder med et forsigtighedsprincip, fordi de har med menneskers ve og vel at gøre. De skal vide, at systemet er sikkert, og at de altid kan kontrollere resultatet og rette eventuelle fejl.”
Generelt består en del af Peter Baltzer Frederiksens arbejde lige nu af klassisk forandringsledelse:
”Det er naturligt med en vis skepsis og måske endda en bekymring for ens job, når man hører om AI og robotter. Derfor gør vi meget ud af at forklare lægerne og lægesekretærerne, at det handler om at frigive deres ressourcer til de opgaver, de også selv føler giver bedst mening.”
Den hellige sundhedsgral
Det er ikke kun Capio Privathospital, der oplever pressede lægesekretærer. Det gælder i høj grad også i det offentlige. Derfor virker det oplagt, at Capio og Cortis løsning også kan bruges i det offentlige. Det er Peter Baltzer Frederiksen helt enig i:
”Jeg er helt sikker på, at vores løsning vil kunne frigive en stor del af de hårdt efter spurgte ressourcer i det offentlige. Den eneste forskel er, at i det offentlige skal man ikke sende en faktura, så det skal man bare fjerne fra systemet. Det kunne med få ændringer tages i brug i morgen.”
Peter Baltzer Frederiksen vil gerne dele erfaringerne fra Capios arbejde med det offentlige, for generelt er der brug for, at det private og det offentlige arbejder bedre sammen om at løse de massive udfordringer, som sundhedssektoren står overfor.
Konkret peger Peter Baltzer Frederiksen på, at politikerne bør åbne for at lade det private og offentlige arbejde sammen om at bruge den såkaldte ”hellige gral” indenfor sundhed: Danskernes sundhedsdata.
Det ønske er ikke grebet ud af den blå luft, for den daværende VLAK-regering annoncerede for nogle år tilbage med sit dataudspil “Sundhed i fremtiden”, at man ville åbne for en anonymiseret database med danskernes sundhedsdata. Det var ifølge Peter Baltzer Frederiksen vildt interessant, for så kunne private virksomheder og det offentlige sammen begynde at kigge på mønstre og sammenhænge, der ville kunne løfte forebyggelsen og behandlingen.
”Det ville være en gamechanger. Desværre er det tilsyneladende strandet til. Jeg håber, at det bliver taget op igen, og at man på sigt også kan gøre det på tværs af EU, for hvis du får så meget data og sætter en maskine til at arbejde med det, så kan du altså skabe forbedringer gange tusinde.”
Peter Baltzer Frederiksen anerkender, at det ikke sker i morgen, og han understreger, at høj datasikkerhed samt gennemsigtighed om anvendelsen af sundhedsdata er altafgørende for et offentlig-privat samarbejde, men potentialet er så stort, at det skal overvejes meget seriøst:
”Alle sundhedseksperter, som jeg har talt med, siger, at det er nøglen, hvis vi virkelig vil løfte noget i forhold til forebyggelse, diagnosticering og individuel behandling, der kan lette presset på et sundhedsvæsen, der ellers kun bliver endnu mere presset.”
Kort om Capios AI-løsning
Capio og Cortis løsning baserer sig på Natural Language Processing (NLP). Lægen indtaler et diktat, som systemet lynhurtigt skriver om til en journal. Corti-koden forstår sideløbende, hvad journalen dækker, og hvilken kontekst der er tale om, og på basis af dette foreslår den de ydelseskoder, der skal faktureres – alt dette sker inden for få minutter. To læger har testet løsningen, som snart rulles ud til flere. Målet er at frigive tid hos lægesekretærer og læger. |