{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
12. juni 2023
Af: Liv Østerstrand Rasmussen Foto: Jeppe Carlsen
Forkerte løft, dårlige arbejdsstillinger, tunge arbejdsopgaver. Årsagerne til rygskader er mange, og netop rygbehandlinger udgør knap 60 procent af de fysiske behandlinger, som Trygs erhvervskunder får via deres sundhedsforsikring.
Derfor ligger der et vigtigt arbejde i at hjælpe de mennesker med deres problemer, men der ligger en mindst lige så vigtig opgave i at forebygge, at det overhovedet kommer så vidt. Det understreger sundhedsdirektør i forsikringsselskabet Tryg, Jytte Vadmand Adelmark.
Af den grund har Tryg indgået et samarbejde med en startupvirksomhed, som i samarbejde med Tryg har udviklet en vest med en række sensorer og måleenheder, der gør det muligt at monitorere bevægelser og analysere uhensigtsmæssigheder.
”Det handler om, hvordan vi kan få opsporet og få gjort det enkelte individ opmærksom på, at nu bruger du din ryg forkert, og det kan potentielt udvikle sig til en rygskade,” siger Jytte Vadmand Adelmark.
Hun er i høj grad optaget af at arbejde aktivt med forebyggelse og sikre bedre arbejdsliv og livskvalitet for mennesker, der ellers kunne risikere langvarige skader, og her er teknologien et vigtigt redskab for at kunne løfte den opgave – ikke kun til glæde for Tryg og Trygs kunder, men for hele det hårdt pressede velfærdssamfund.
Ifølge Jytte Vadmand Adelmark handler det om, at offentlige og private velfærdsaktører skal turde samarbejde for at skabe et bedre og mere effektivt velfærdssamfund. Både nu og på lang sigt.
”Vi ved alle sammen, hvordan den demografiske udvikling går, mængden af kronikere går og så videre. Hvis vi skal løfte hele samfundsudfordringen med vores velfærdssamfund, skal alle mand på dæk,” siger hun.
Bekymring for velfærdstilbud
Hos Tryg er der ingen tvivl om, at sundhed fylder mere og mere blandt deres kunder, og at der generelt er en større efterspørgsel på at forsikre menneskers helbred og ikke alene deres ting.
Samtidig viser Trygs løbende kundemålinger, at flere frygter, at der ikke er velfærd til rådighed på det niveau, de gerne vil have, når der er brug for det.
”Vi kan se, at der er en stigende bekymring for, at der ikke er tilstrækkelig velfærd til rådighed. Til gengæld er der også en klar stigning i, at vores kunder er klar til selv at spæde økonomisk til. ”
”I vores seneste måling kunne vi se, at 64 procent af vores kunder svarede, at de selv kom til at bidrage til at få den velfærd, de gerne vil have,” siger Jytte Vadmand Adelmark.
Så meget desto mere er der grund til at sætte alle sejl for at drive samarbejdet mellem offentlige og private aktører fremad i samme retning, og Jytte Vadmand Adelmark håber, at der nu kommer større fokus på, hvad der kan lade sig gøre ved fælles indsats. Ikke kun i form af direkte samarbejder mellem aktører, men også i form af inspiration, knowhow og øget fokus på at forebygge og gribe tidligt ind – blandt andet ved hjælp af teknologiske løsninger:
”Det her med at bruge ny teknologi, som virkelig er på et tidligt stadie, er noget af det, vi også er med til. Så jeg tror, det er afgørende at få alle de forskellige kompetencer i spil, både fra det offentlige, men også fra det private, som jo kan nogle andre ting,” siger Tryg-direktøren.
Hurtig behandling til gavn for alle
For Jytte Vadmand Adelmark er der ingen tvivl om, at det er afgørende for fremtidens velfærd, at det offentlige og private samarbejder og supplerer hinanden. Først og fremmest handler det om, at det offentlige og private til sammen har flere kompetencer og større kapacitet, som er det, der skal til for at finde de rigtige løsninger for borgerne og for samfundet.
”For vores eget vedkommende har vi i mange år tilbudt vores kunder adgang til en online læge, senest også online fysioterapi. Det er igen det her med at få dem hurtigt diagnosticeret og hurtigt i behandling, så vi ikke får en tilstand, der er forværret,” siger hun og fortsætter:
”Det er en måde at supplere det offentlige på. Hvordan får jeg hurtigt svar, når jeg skal til lægen? Jeg kan lynhurtigt gå ind på en video. Nu er det offentlige kommet med, men det er måske et meget godt eksempel på, at vi er startet for efterhånden en del år siden på sådan en service og også er med til sammen med vores partnere at udvikle ny velfærdsteknologi, man kan bruge bredere og bredere.”
Dermed er der håb og potentiale for at håndtere manglen på arbejdskraft og det stigende antal ældre, kronikere og multikronikere, der ligesom den øvrige befolkning får brug for et velfungerende velfærdssamfund i fremtiden.
”Jeg tænker, at det her med at samarbejde og bruge kompetencerne fra hinanden er til gavn for alle. Både den, der er syg, virksomheden og samfundet. Det er jo også til glæde for Tryg, fordi vi får nogle glade og tilfredse kunder, når vi hjælper. Det er i virkeligheden sådan en fire gange win hele vejen rundt. Det er virkelig til gavn for alle,” siger Jytte Vadmand Adelmark.
Forebyggelse er nøglen
Som privat aktør har Tryg tæt berøring med en masse virksomheder og private kunder og kan derigennem supplere det offentlige med den forebyggelse, der ifølge Jytte Vadmand Adelmark er så alvorligt brug for.
”Forebyggelse, forebyggelse, forebyggelse. Det er der, vi kan komme ind, og alle er enige om, at der er behov for forebyggelse,” siger hun og lægger samtidig vægt på de digitale og teknologiske løsninger.
Hurtige digitale løsninger er en vigtig del af Trygs forretning, som kunderne er glade for, da en skade på den måde ikke udvikler sig til en forværret tilstand, der kan koste både den enkelte og samfundet dyrt på den lange bane. Indtil videre er erfaringerne gode og bliver løbende brugt til at undersøge nyere og smartere måder at gøre tingene på.
”Vi vil gerne være med til at bidrage til at finde løsninger. Det kræver, at vi er åbne og nysgerrige. Vi står med en samfundsmæssig opgave. Vi ved, antallet af ældre stiger, antallet af kronikere og multikronikere stiger, og behovet bliver ikke mindre. Derfor må vi se, hvordan vi kan stå stærkt i 2030 med et styrket samarbejde.”
Anbefaling nr. 9: Bedre partnerskaber mellem offentlige og ikke-offentlige samfundsaktører |
Velfærdsrådet anbefaler at der skabes flere partnerskabsmodeller samt klare rammer og incitamenter for, at ikke-offentlige samfundsaktører bedre kan bidrage til velfærd, forebyggelse og sundhed blandt danskerne. Herunder skal de forebyggelses- og sundhedsindsatser, der allerede i dag leveres af en stor række samfundsaktører, kortlægges og indgå i arbejdet. |