{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
12. juni 2023
Gaming er kæmpestort, og det bliver kun større. I starten af 2024 vil Bellagroup trække 15.000 gæster til København med en ny gamingfestival. Den slags superevents er afgørende for Bellagroup og smitter af på resten af turist- og oplevelsesindustrien, fortæller adm. direktør, Christian Folden Lund.
Trafikkaos er nok at tage munden for fuld. Men kombinationen af slingrende bycykler, kødannende taxaer og småsnakkende fodgængere, der kigger på telefonen, skaber alt andet lige noget af et virvar på Ørestads Boulevard i København. Ved nærmere eftersyn er der dog et klart system i det trafikale rendes-vous denne morgen. Alle som en søger nemlig mod det samme mål: Bella Center Copenhagen for foden af AC Hotel Bella Sky Copenhagen, der selv blandt Ørestads ambitiøse og højtravende byggerier skiller sig ud med sin højde og de karakteristiske bøjende tårne.
Årsagen til envejstrafikken er en kongres, der over tre dage samler 15.000 internationale forskere i København og får hele området omkring Bella Center Copenhagen til at summe af liv.
Ny festival skal sætte Danmark på det globale gaming-landkort
Den fornemmelse skal gerne genskabes, når Bellagroup i starten af 2024 slår dørene op til Copenhagen Gaming Week. Målet er at skabe en spilfestival, der samler 15.000 gæster og samtidig danner grobunden for en årligt tilbagevendende begivenhed, der i løbet af få år skal fordoble antallet af gæster og sætte Danmark på det internationale gaming-landkort.
Det er ambitiøst, men bestemt muligt, siger Christian Folden Lund, adm. direktør i Bellagroup, der blandt andet driver hotellerne Copenhagen Marriott Hotel, AC Hotel Bella Sky Copenhagen og Crowne Plaza Copenhagen Towers samt de to kongres- og kulturvenues Bella Center Copenhagen og Bella Arena:
”År 1 er altid svær, men jeg tror på, at vi kan gøre det, for gaming er kæmpestort, og det bliver kun større.”
”Det, vi lever af”
Hvis ambitionen indfries, vil det ikke kun være godt for Bellagroup. Hele fødekæden i turist- og oplevelsesindustrien i Hovedstaden vil også blive påvirket af de mange gæster, der skal bo, spise, opleve og transporteres, forklarer Christian Folden Lund:
”Det er superevents, vi lever af. Den infrastruktur og opbygning, som vi og resten af København har, gør, at vi skal have dem. Det løber ikke rundt uden - hverken for Bellagroup eller resten af fødekæden.”
København er langt fra den eneste storby, der er afhængig af store events med tusindvis af gæster, og konkurrencen med byer som Barcelona, Rom, London, New York og Dubai er ifølge Christian Folden Lund kun blevet skarpere efter coronakrisen:
”København har et rigtig godt ry i branchen, men det er klart, at hvis eksempelvis Dubai står og vifter med en kæmpecheck, så vil nogle arrangører begynde at overveje destinationen.”
Den københavnske model
Den hidsige konkurrence kombineret med, at antallet af turister i København stadig ikke er tilbage på niveauet før corona, betyder, at hverken de private virksomheder som Bellagroup eller offentlige institutioner som Wonderful Copenhagen kan læne sig tilbage og nyde den ”velfungerende københavnske model, hvor vi arbejder sammen om at tiltrække de store events,” understreger Bellagroup-direktøren.
Han peger på to tiltag, som kan gøre København mere konkurrencedygtig:
”København er god til ”soft power” med rådhuspandekager og flagalléer, men for arrangørerne handler det efter coronakrisen i højere grad om ”hard power” og ”city-support”. Altså hvad kan vi få af økonomisk støtte fra byen? Vi skal være klar på, at de internationale spilleregler er ændret under Covid. I tillæg til enkeltstående events anbefaler jeg, at vi satser mere på tilbagevendende signaturevents, fordi det er mere bæredygtigt – også økonomisk.”
Det andet punkt handler om at gøre ansøgningsprocessen mere smidig: ”Vi ser gerne nogle enkle og objektive kriterier for, hvornår man kan få støtte. Det vil betyde, at vi kan give hurtige svar i stedet for at skulle forklare arrangørerne, at vi lige skal tale med den første og den anden og vente på den tredje og den fjerde.”
Gaming Week - Made in Denmark
Copenhagen Gaming Week ligner på overfladen mange af de andre superevents, Bellagroup afholder, men det er faktisk langtfra tilfældet, forklarer Christian Folden Lund:
”Den normale proces i forbindelse med de større events er, at vi – ofte i samarbejde med Wonderful Copenhagen – tilbyder os til eksisterende events, der typisk ”shopper” rundt mellem store internationale byer. Copenhagen Gaming Week har vi selv opfundet og udviklet.”
Det giver blandt andet den fordel, at man slipper for at konkurrere om et eksisterende event, men nok så væsentligt kan man lægge eventet på de datoer, der passer bedst:
”Det er smart, for så kan vi forhåbentlig fylde vores egne faciliteter, men også København op med gæster i en ellers traditionelt set stille periode i starten af året.”
Fra førstehjælp til vokseværk
At Copenhagen Gaming Week er ”in-house-produceret” betyder også, at Bellagroup driver projektet som en lille start-up-virksomhed, hvor der hele tiden skal bygges på og udvides. Det står i skærende kontrast til den første periode i Christian Folden Lunds direktørtid, hvor opgaven bogstaveligt talt var at redde virksomheden under coronakrisen:
”Det var virkelig hårdt, og vi måtte desværre sige farvel til mange medarbejdere. Vi holdt dog fast i en kerne, så vi hurtigt kunne komme i gang med de vigtige superevents. Det viste sig at være den korrekte beslutning, for vi har fået godt gang i arrangementerne og har kunnet bringe virkelig mange kolleger – både nye og tilbagevendende – med om bord,” siger han, mens han fra kontoret kigger udover en stor flok gæster, der nyder solen i en pause fra den store kongres:
”Det er jo det her, vi lever af.”
3 hurtige til Christian Folden Lund: