{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
07. juni 2024
Af: Søren Willemoes Poulsen Foto: Jeppe Carlsen
Den, der lever stille, lever godt. I tilfældet 3Shape passer det gamle ordsprog ualmindelig godt.
For mens gigantvirksomheder som Vestas, DSV og Novo Nordisk er blevet household names hos de fleste danskere, har 3Shape uden at trække de store overskrifter eller vække opsigt i den brede befolkning skabt en af de største danske erhvervssucceser i nyere tid.
På 24 år er 3Shape vokset fra en idé til en global virksomhed med over 2.200 ansatte, kunder i mere end 100 lande og en omsætning, der i 2023 landede på 3,3 milliarder kroner.
En julefrokostidé
De første skridt mod den under-radaren-gående erhvervssucces blev taget i år 2000 til en julefrokost, hvor Tais Clausen præsenterede Nikolaj Deichmann for en 3D-scanner, som han havde udviklet til et eksamensprojekt. Hvad den skulle bruges til, vidste de ikke lige til at starte med, men første bud blev et produkt målrettet høreapparatsindustrien.
Det viste sig at være en god idé. Forretningen udviklede sig stille og stabilt.
Det ændrede sig dog, da de to stiftere skiftede fokus fra ørene til tænderne og udviklede en 3D-scanner, der kort fortalt kan hjælpe tandlæger med at lave kroner og broer hurtigere og smartere. Så gik det stærkt.
Vækst-speederen blev for alvor trykket helt i bund, da virksomheden lancerede Trios-scanneren, forklarer Jakob Just-Bomholt, som er adm. direktør i 3Shape:
”Vi præsenterede den på en messe i Køln i 2015, og der stod folk bare i lang kø. Allerede der vidste vi, at det her kunne blive rigtig, rigtig stort.”
Og 3Shape er blevet stor. Men potentialet er faktisk slet ikke indfriet. Det er nemlig blot 30 procent af alle tandlæger i verden, der har digitaliseret det område, som 3Shape opererer i, pointerer den adm. direktør.
Og da virksomheden er markedsledende og ifølge Jakob Just-Bomholt har de klart bedste produkter på markedet, giver det den danske vækstkomet gode mulighed for at vokse yderligere:
”I dag bliver cirka 20 millioner patienter behandlet med vores produkter, men i løbet af fem år kan det vokse til 100 millioner patienter.”
Paranoid optimist
Den primære grund til, at 3Shape med den adm. direktørs ord – der for en god ordens skyld bliver bakket op af en masse vundne priser – har de bedste produkter, er, at virksomheden investerer mere end 12 procent af omsætningen i forskning og produktudvikling, som en fjerdedel af medarbejderne arbejder med. Ja, faktisk er virksomhedens innovationsbudget vokset med mere end 50 procent de seneste år. Det store fokus på udvikling er en naturlig del af virksomhedens DNA, men det er også strengt nødvendigt. Konkurrencen fra især asiatiske virksomheder, der ikke altid spiller efter samme regulatoriske og patentmæssige regler, er nemlig benhård, lyder det fra direktøren.
Selvom konkurrencen er skarp, så er Jakob Just-Bomholt overbevist om, at 3Shape kan beholde sin førerposition. Det kræver dog, at virksomheden har den rette tilgang til konkurrence, forklarer han:
”Vi skal agere som en paranoid optimist. Det dækker over, at vi skal være helt bevidste om, at vi er oppe imod nogle virkelig skarpe virksomheder fra førende tech-lande, som forsøger at indhente os. Men vi skal også tro på, at vi er de dygtigste, og udstråle den tro.”
Iværksætterkulturen skal bevares
Paranoid-optimist-strategien har afsæt i virksomhedens iværksætter-arv, som Jakob Just-Bomholt aktivt arbejder på at holde fast i og dyrke på trods af – eller rettere fordi - virksomheden er blevet stor. Det er nemlig i høj grad den ånd, der har gjort virksomheden til en succes.
”Vi forsøger virkelig at holde fast i de iværksætter- og scale-up-dyder, der handler om at have stort fokus på at udvikle produkter og tilpasse forretningen hurtigt. Det skal være vores fordel. Selvom vi nu er store, skal vi bevare vores agilitet. Vi skal være klar til at tilpasse os og søge nye muligheder. Akkurat som vi gjorde, da vi var en lille virksomhed og skiftede fokus fra høreapparater til tænder.”
Det kan være svært at finde balancen mellem drift i en stor virksomhed og iværksætterånd. Det erkender Jakob Just-Bomholt gerne. 3Shape er dog hjulpet af, at mange af de første medarbejdere stadig er med ombord og dermed kan være med til at videreformidle kulturen:
”Vi sørger også for at ansætte folk fra hele verden, der har et entreprenant mindset med fokus på produktudvikling og nye kundeløsninger. Det er en vigtig ledelsesmæssig opgave, som vores to stiftere, der i dag er næstformænd i bestyrelsen, også har stort fokus på og bidrager til. Så ja, det er en udfordring, men det er også en, som vi godt kan håndtere.”
Danmark er vores hjem
Interviewet med Jakob Just-Bomholt foregår i 3Shapes hovedkontor, der ligger i København, hvor det ganske symbolsk er gemt væk fra offentligheden af et stort stillads. Står det til den adm. direktør, bliver hovedkontoret liggende her, selvom mere end 90 procent af omsætningen ligger i udlandet.
”Der er nogle rammevilkår – blandt andet når det kommer til selskabsskat og aktiebeskatning – som vi gerne vil have forbedret. Men særligt for en med-tech virksomhed som vores er Danmark et rigtig godt sted at være, fordi der er et godt miljø med stor faglighed og mange virksomheder, der er med til at udvikle og tiltrække en stor talentmasse. Danmark er vores hjemstavn, og vi er enormt stolte af at bidrage til samfundet. Derfor bliver vi her.”
De politiske forhandlinger om en ny iværksætterstrategi nærmer sig. Derfor kan du i dette nummer af magasinet møde nogle af de iværksættere og vækstsættere, der skaber arbejdspladser, eksport og skatteindtægter i Danmark. Og du kan læse, hvorfor det er afgørende, at danske iværksættere får bedre rammevilkår, så de kan vokse, skalere og skabe værdi til Danmark.