; ;

07. juni 2024

Af Tine Østergård Korcyl  Foto: Jeppe Carlsen

Signe og Christoffer Hartung Roslyng er det, man populært sagt kan kalde for et umage par. Han er talnørd og ved alt om indkøb  og logistik. Hun er negleentusiast og ved alt om trends og branding, så kunderne kender virksomhedens værdier. Men netop den kombination har ført parret vidt. I 2020 besluttede de sig for at kaste sig ud i et fælles iværksættereventyr med virksomheden Neglefeber.dk, der sælger negleprodukter og negleudstyr til hjemmebrug og til klinikker, og siden da er omsætningen kun gået én vej – nemlig opad.

Fra 2021 til 2023 er omsætningen steget med 1.100 procent; fra 2,5 millioner kroner til 30 millioner kroner. Det samme er anmeldelserne på Trustpilot, hvor stort set alle kunder giver virksomheden topkarakter. Samtidig er antallet af medarbejdere steget til 10. Signe og Christoffer tillader sig derfor at drømme stort. De vil skabe verdens største neglebrand for hjemmeforbrugere.

Men parret har ikke travlt. Det har de aldrig haft.

Skynder sig langsomt
For at forstå det skal vi tilbage til 2020. Her stiftede Signe og Christoffer deres webshop med 20.000 kroner på lommen. Det var en beskeden sum penge, når man som Signe og Christoffer ønskede at skyde virksomheden i gang med bravur. Men pengene rakte til det første varelager, og Neglefeber.dk ramte et hul i markedet.

Hurtigt begyndte ordrerne at trille ind. Eller faktisk væltede de ind. Og det gør de stadig. Signe og Christoffer forventer en endnu højere omsætning i 2024 end sidste år, og cirka 60 procent af kunderne vender tilbage efter 45 dage, alt efter om de er med i virksomhedens kundeklub.  Signe og Christoffer har dog fra start været enige om at skynde sig langsomt.

Virksomheden er vokset organisk, og de har forsøgt at undgå at låne penge i banken eller at rejse kapital fra en investor for at kunne vækste hurtigere. ”Hvis vi havde haft større likviditet, var vi sikkert vokset endnu hurtigere. Men vi gider ikke at skylde penge, og vi har på intet tidspunkt haft minus på kontoen,” fortæller Christoffer.

Derfor blev hver en krone flippet rigtig mange gange i starten for at strække længst muligt. Og samtidig opbyggede Christoffer et indkøbssystem med en indbygget algoritme, der gætter på, hvilke produkter der bør indkøbes til næste måned. Algoritmen reviderer også, om gættene har været rigtige. Det er de i 95 procent af tilfældene. Heldigvis for det. For, som Signe og Christoffer begge understreger, så kunne det især i starten have været rigtig kritisk for likviditeten, hvis algoritmen havde taget fejl.

”Den helt store udfordring for mange små webshops er at købe korrekt ind. Der findes ikke et indkøbssystem, der tager højde for virksomhedens vækst, mens man samtidig lancerer nye produkter, og samtidig sælger sæsonbetonede produkter som neglelakfarver – man skal eksempelvis ikke gå all in på lyserød neglelak i september,” siger Christoffer.

I 2022 valgte parret – af strategiske årsager – at gå i banken for at låne penge til varelageret op til julesalget, fordi efterspørgslen var så stor, at de ikke kunne følge med, og samtidig skulle mere og mere fragtes med fly. Ved at låne penge i banken og dermed opnå større fleksibilitet i likviditeten kunne stort set alle forsendelser udenfor Europa blive sendt med søtransport i stedet for fly.

”Det var superdyrt at fragte varer under corona, og ofte dyrere end selve produktet. Men det måtte vi leve med i en periode for at fastholde kunderne. Ved at fragte varerne med søtransport i stedet for fly, sparede vi virkelig mange penge. Faktisk så mange, at det betalte mere end lånets renter hjem.”

For Signe og Christoffer var det nemt at låne penge i banken. De fik ja i første bank, de talte med.

”Vi har jo aldrig haft minus på kontoen, så vi fik lov at låne pengene med det samme.”

Investor med ombord
Da Signe og Christoffer stiftede Neglefeber.dk, forhandlede de et brand til professionelle. Men de fandt hurtigt ud af, at markedet var kæmpestort for hjemmebrugermarkedet. Så ret hurtigt begyndte de at udvikle deres eget brand – The Gel Collection. Og det er netop det brand, de drømmer om at gøre til verdens største neglebrand for hjemmebrugere.

Hvornår regner I med at blive verdens største?
”5-10 år virker realistisk, for vi kan se, at markedet er i vækst. Mod 2032 forventer man en fordobling af markedet. Så det stemmer godt overens med, at efterspørgslen er stor, og at nogle på et tidspunkt må sætte sig på tronen. Den position kæmper vi for at tage i dag,” siger Signe.

Parret ejer stadig 100 procent af virksomheden selv. Men de er indstillede på, at de nok skal have en investor med ombordsnart.

”Vi har gjort os mange tanker om investorer, og vi er faktisk ved at være der, hvor vi gerne vil i gang med at søge efter den helt rigtige partner. Men vi har gjort os selv helt klart, at det skal være en investor med de rette intentioner om at blive verdens største. Det skal være for at gå hele vejen,” siger Signe og fortsætter:

”Så om et halvt års tid håber jeg da på, at vores vækstrejse har taget endnu et nøk opad”.

Bump på vejen
Parret lægger ikke skjul på, at der har været bump på deres vej til succes, og at de har betalt dyre lærepenge undervejs. ”Det er klart,” siger Christoffer og fortsætter: ”Det, vi laver, er ikke raketvidenskab. Men der er rigtig mange ting, man skal lære, når man starter ny virksomhed. Det er lærepenge, som ikke kan undgås.”

Et af de største bump på vejen har handlet om at indkøbe de korrekte varer. Et andet bump har handlet om markedsføring og om at finde de rigtige samarbejdspartnere. Hvordan bruger man eksempelvis influencere til at markedsføre sine produkter bedst muligt, og hvordan måler man på den værdi, influencere tilfører virksomheden:

”Vi har især brændt nallerne på marketing. For vi har været nødt til at teste forskellige ting, før vi vidste, om de virkede. Det er ikke nok at bruge et par tusinde kroner på markedsføring, man skal bruge en stor chunk – og i mange tilfælde har pengene ikke tjent sig selv hjem igen,” siger Christoffer.

Han har på den baggrund udviklet et system, der kan tracke alle data fra Google og sociale medier og sammenholde data med den reelle omsætning. ”Så i stedet for at mikrooptimere på hver enkelt annonce, så kan vi skrue på nogle lidt større knapper,” siger han.

For Signe og Christoffer har det allerstørste bump dog ikke handlet om penge. Det har handlet om tid. Signe var gravid med parrets første fælles barn, da de slog dørene op til Neglefeber.dk, og halvanden måned senere kom lille Noah til verden.

”Det har personligt været ekstremt hårdt at starte virksomhed. Vi har ofret vores sociale liv og gør det stadig. Vi arbejder i døgndrift, bortset fra når vi er sammen med vores søn,” siger Signe, som derfor har en klar opfordring til nye iværksættere:

”Som ny iværksætter skal du gøre dig nogle tanker om, hvad du er villig til at ofre. Er din ambition, at du skal kunne brødføde dig selv, eller vil du have en kæmpe virksomhed og erobre verden? Der skal være synergi mellem visioner, og hvad du vil ofre. Ellers føler du dig hurtigt utilstrækkelig,” siger hun og afslutter:

”Med det sagt, så er livet som iværksætter det hele værd. At have foden under eget bord er fantastisk.”

 

Signes forbilleder: Christoffers forbilleder

Jeg beundrer Bianca Ingrosso, der har grundlagt Caia Cosmetics. Hun har skabt et virkelig gennemført brand.

 

I en helt anden liga, så ser jeg mange videoer med Steve Jobs – hvordan kommunikerede han, hvordan drev han sit team, tænkte kundernes behov før alt andet, byggede produkterne efter kundernes behov, og alt det, der gav ham den bedst mulige succesrate.  

Jeg beundrer også Steve Jobs, men han kan nogle ting, der ikke er i min boldgade.

 

En af dem, der inspirerer mig mest, er Lars Larsen fra Jysk. Det er imponerende, hvad han har udrettet som købmand.

 

En anden er Warren Buffett. Mange ser ham som investor, men han driver også en stor virksomhed og er god til købmandskab. Han ser, hvor han får størst værdi for sine penge.

Signes og Christoffers bedste råd til nye iværksættere

Få en mentor
Det kan være guld værd at have en mentor, som ikke er personligt involveret i virksomheden. Mentoren kan ikke nødvendigvis svare på alle spørgsmål og udfordringer, men han eller hun kan være god at spille bold op ad.

Vi har en rigtig dygtig mentor – Claus Rothoff Brix – som vi ringer til, når vi står med svære beslutninger, og når strategien skal sættes. Han er tidligere CCO på Ekstra Bladet og tidligere Nordisk CEO for Nordisk Films medieforretninger.

Vi har kendt ham i et års tid, og fandt ham via vores netværks netværk. Claus blev vores mentor på et tidspunkt, hvor forretningen begyndte at blive kompleks. I dag mødes vi med ham fysisk en-to gange om måneden og taler i telefon med ham endnu oftere.  I starten hjalp han os af sit gode hjerte. Nu er han på lønningslisten og en af vores vigtigste allierede.

Du skal ikke være god til alt…
Men du skal forstå alt en lillebitte smule. Du skal kunne navigere i de specifikke ting. Man kan kalde det et bullshitfilter. Du skal finde overskud til at sætte dig ind i de enkelte forretningskritiske dele. Dyp tåen i alt, kan man sige.

Vær ikke bange for at begå fejl
Fejl er et skridt mod succes. Man er nødt til at tage beslutninger, selvom de kan være forkerte.

VERDENS BEDSTE TIL IVÆRKSÆTTERI

De politiske forhandlinger om en ny iværksætterstrategi nærmer sig. Derfor kan du i dette nummer af magasinet møde nogle af de iværksættere og vækstsættere, der skaber arbejdspladser, eksport og skatteindtægter i Danmark. Og du kan læse, hvorfor det er afgørende, at danske iværksættere får bedre rammevilkår, så de kan vokse, skalere og skabe værdi til Danmark.

 

TEMA: Iværksætter & vækstsætter

Fik du læst?