; ;

07. juni 2024

Af: Nadia Maja Bech Foto: Seedster

Hun er medstifter af den digitale læringsplatform Clio, der i 2018 blev solgt for et trecifret millionbeløb. I dag slår hun sine folder som business angel investor og spotter nye investeringsemner som løvinde i DR-programmet ”Løvens hule”.

Med titlerne som iværksætter og serieinvestor har Louise Herping Ellegaard tilegnet sig en bred erfaring i iværksættermiljøet og har derfor også en stor portion viden at dele ud af. Viden til iværksættere, der søger gode råd til, hvordan man bedst navigerer i investorlandskabet.

Hvad får Louise Herping Ellegaard til at kaste penge efter nogle af landets håbefulde iværksættere? Og hvad er derfor hendes bedste råd til iværksættere, der skal charmere investorer i jagten på kapital? Det har vi taget en snak med serieinvestoren om.

1 Sammensæt det rigtige hold
Inden du skal pitche, er det vigtigt, at du har sammensat det rigtige hold. Det er et langt og sejt maraton at få en virksomhed til at vokse. Man skal være lidt af et multitalent, og det kan ét menneske sjældent bære alene. Derfor synes jeg, at en gruppe af stiftere er meget mere tiltalende at investere i. De virksomheder, jeg har set blive en succes, har haft masser af hænder. Enten har man flere stiftere, og ellers har man ansat nogle til at løbe med forskellige ting.

Det er vigtigt at huske på, at der er flere ben i en succeshistorie. Det er ikke bare et produkt eller koncept, der skaber succesen. Det er lige så vigtigt, at man har nogen med et godt lederpotentiale, nogen med et økonomisk overblik og nogen, der er gode til salg og marketing. De virksomheder, der er gode til salg og marketing, er nogle af dem, der klarer sig bedst. For hvis du ikke kan finde ud af at sælge, så bliver din virksomhed aldrig stor.

2 Afsæt god tid
Arbejdet med at lave det gode pitch til investorer er et fuldtidsarbejde, og derfor bør du afsætte god tid til det. Som iværksætter kan det være et kæmpe dilemma, om man skal bruge tid på at skaffe kunder og omsætning eller jagte investorer. Netop derfor er det en rigtig god idé at sætte et hold i virksomheden, så man kan fokusere på begge dele.

3 Få styr på tallene
Vis, at du har en økonomisk forståelse, kender dine tal og ved, hvor du kan skrue og optimere. Det er guld værd i investorernes øjne. For det er her, de kan se, om der er et potentiale i din virksomhed. Jo hurtigere du får ansat nogen til at varetage dit bogholderi og hjælpe med at lave en økonomisk månedsrapportering, jo stærkere står du. Det samme gælder for din marketingsindsats. Få styr på din data, som din marketingsmaskine leverer og optimer her. Jeg har mange gange set startups brænde en masse marketingskroner af det forkerte sted uden at få det forventede afkast.

4 Vis, at din forretning kan vokse
Der skal være nogle signaler, der viser, at forretningen kan vokse. At det ikke bare er fugle på taget. Vis, at du kan skabe omsætning. Det viser også, at der er nogen, der er interesseret i at købe din idé, og at du kan finde ud af at sælge den. Det er et kæmpe dilemma, for i opstarten har iværksættere brug for kapital til at komme til det stadie, men det er ikke desto mindre vigtigt for investorer, at du i dit pitch viser en realistisk vækst. Heldigvis findes der masser af gode måder til at teste, om idéen er holdbar. Det kan man gøre ved at lave et minimum viable product. Det er en version af dit produkt med nok funktioner til at kunne bruges af de første kunder, som kan give feedback på det.

5 Fremlæg en vækstplan
Mange siger til investorer, at de ønsker at få deres hjælp til at få styr på vækstplanen. Men den går ikke. Hvis man ikke kan løbe med bolden selv, så bliver virksomheden aldrig stor. Investorer søger efter iværksættere, der er selvstændige. De skal have en vækstplan, der viser, hvad de konkret vil bruge en investering til. Og hvordan ser en vækstplan så ud? Det vigtige er at vise, hvad planen er, og hvordan du vil komme derhen.

For eksempel bør du forholde dig til, om du vil lave flere produkter i det samme marked, eller om produkterne skal ud på nye markeder. Mange siger, at de vil ud i hele verden. Men hvis det er planen, skal du vise, hvordan du vil gøre det. Skal det være med distributører, skal din virksomhed selv være på egne markeder eller noget helt tredje?

Louise Herping Ellegaards investeringer

Louise har blandt andet investeret i softwarevirksomheden Tiimo, møbel- og interiørvirksomheden Wecycle Furniture og Nordic Coffee House, der sælger specialkaffe til virksomheder og private.

VERDENS BEDSTE TIL IVÆRKSÆTTERI

De politiske forhandlinger om en ny iværksætterstrategi nærmer sig. Derfor kan du i dette nummer af magasinet møde nogle af de iværksættere og vækstsættere, der skaber arbejdspladser, eksport og skatteindtægter i Danmark. Og du kan læse, hvorfor det er afgørende, at danske iværksættere får bedre rammevilkår, så de kan vokse, skalere og skabe værdi til Danmark.

 

TEMA: Iværksætter & vækstsætter

Fik du læst?