07. juni 2024

Af: Søren Willemoes Poulsen Foto: Tobias Nicolai 

”Et nej betyder det samme som måske.” Det er et af mange råd, som Tina Søgaard har fået af sin morfar. Og lige netop det råd har gjort hende til en yderst succesfuld iværksætter.

Afslag på afslag på afslag
For at forstå det, skal vi nogle år tilbage i tiden. Nærmere bestemt 2015. Her modtager Tina Søgaards nystartede virksomhed, House of Cosmetics, en ordre på godt otte millioner kroner fra en stor dansk detailkæde. Det er en ordre, der vil gøre en kæmpe forskel for virksomheden.

Der er bare et problem: Virksomheden mangler kapital til at kunne producere og levere produkterne. Det tager hun dog ikke så tungt. For hun er overbevist om, at banken vil låne hende penge. Så hun kontakter syv banker og regner med, at tre-fire af dem vil sige ja. Der tager hun fejl.

Én efter én siger de syv banker nej til at låne hende penge. ”De vil ikke låne mig pengene, fordi de er usikre på, om jeg kan levere produkterne. Det er megafrustrerende og overraskende, for jeg har jo den her ordre, og jeg har bevist, at jeg kan udvikle og drive en virksomhed.”

Friske øjne og kapital
De mange afslag slår dog ikke Tina Søgaard ud af kurs: “Jeg er på intet tidspunkt i tvivl om, at det nok skal lykkes. Jeg skal nok få succes.”

Med sin morfars gode råd in mente kontakter hun Business Kolding, hvor hun får en mentor for at få friske øjne på sagen. Sammen går de i banken, som forklarer, at et lån vil kræve, at Tina Søgaard skal komme med friske penge, et lån fra Vækstfonden eller Factoring samt en forsikring.

“Min investor ved, hvad jeg kan, så han er klar til at låne mig et mindre beløb for en del af virksomheden. Det siger jeg ja til, men vi laver også en fast aftale om, at jeg kan købe andelen tilbage, når jeg vil. Jeg er jo sikker på, at virksomheden vil blive en succes.”

Mentoren bliver derfor også investor, og Vækstfonden vælger også at investere. Sammen tager de kontakt til en række banker, og efter yderligere tre forsøg lykkes det at få et banklån på et tocifret millionbeløb.

“Jeg ændrer egentlig ikke i forretningsplanen, men nu har jeg kapital i ryggen og skal låne et mindre beløb end tidligere. Det hjælper. Vi ændrer også i vores tilgang, så i stedet for at søge hos en masse banker samtidig, så går vi først til den ene med vores projekt og så til den anden. Vi bliver mere præcise i beskrivelsen af, hvad vi skal bruge pengene på, og det hjælper også.”

Da banklånet falder på plads, er det ni måneder siden, at Tina Søgaard modtog ordren på godt otte millioner kroner.

”Det er befriende at kunne komme i gang. Selvom der er gået noget tid, og jeg har fået en del afslag, så er tvivlen aldrig kommet. Jeg er hele tiden sikker på, at jeg nok skal finde en vej.”

Solgt for millioner
Med styr på finanserne kan Tina Søgaard endelig komme i gang med at levere på ordren, som i mellemtiden er vokset til 12 millioner kroner. ”Jeg er heldig, at jeg har en vis erfaring og et stort netværk, der kan hjælpe mig med kontakter, opbakning og rådgivning. Men havde det været en yngre iværksætter, så kan jeg godt forstå, hvis man havde givet op. Og det er bare hamrende ærgerligt, for så mister vi dygtige iværksættere.”

Med afsæt i den store ordre vokser House of Cosmetics hurtigt de kommende år. En del af overskuddet bruger Tina Søgaard på at udvikle sideprojektet Ecooking, som består af en række hudplejeprodukter. Ecooking bliver en kæmpe succes, som Tina Søgaard derfor laver til en selvstændig virksomhed. I 2021 kulminerer succesen, da hun sælger 70 procent af både Ecooking og House of Cosmetics for et trecifret millionbeløb.

Kvindelige iværksættere kæmper med at skaffe kapital
Tina Søgaard er bare én ud af mange kvinder, der har svært ved at rejse kapital til sin virksomhed. En undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at kvindelige iværksættere har sværere end mænd ved at hente kapital. Kun under 1 procent af venturekapital går til kvinder.

At kvinder har sværere ved at rejse kapital end mandlige iværksættere sker på trods af, at kvinder er rigtig gode til at få noget ud af pengene. 100 kroner investeret i en startup med kun kvindelige stiftere giver 25 procent større afkast sammenlignet med virksomheder med kun mandlige stiftere.

I dag forfølger flere og flere kvinder iværksætterdrømmen og stifter virksomhed, men kvinder repræsenterer stadig kun en fjerdedel af alle iværksættere i Danmark. Det er en kæmpe udfordring, mener Dansk Erhverv, som arbejder for, at der kommer større diversitet og alsidighed på den danske iværksætterscene, og at alle idérige danskere i højere grad får mod på at starte deres egen virksomhed – uanset køn.

Rollemodeller er vigtige
Tina Søgaard er en kvindelig rollemodel, der kan inspirere den næste generation af kvindelige iværksættere. Netop derfor blev hun sidste år kåret af Dansk Erhverv som en af årets 25 kvindelige iværksættere, du bør kende.

”Det er jeg glad for at være. Rollemodeller er vigtige, og jeg er faktisk ude cirka to gange om ugen for at fortælle om min rejse. Det er både til unge og ældre. Mænd og kvinder. Vi har også rigtig mange skoler og uddannelsesinstitutioner forbi vores kontorer for at inspirere dem til at vælge iværksættervejen. Jeg er slet ikke i tvivl, om at vi i fremtiden vil få flere iværksættere, men jeg vil gøre mit for, at det kommer til at gå lidt hurtigere.”

Tina Søgaard: Sådan øger du chancen for at rejse kapital

Få en mentor og brug dit netværk
Det er en stor hjælp at få en mentor, som enten selv har prøvet at rejse kapital eller på anden måde kender til det. Det giver nyt perspektiv og friske idéer. Det samme med dit netværk – der er helt sikkert nogen, der har prøvet det, eller som kender den, du lige står og mangler. Ræk ud.

Et nej er ikke et nej
Min morfar havde ret. Hvis man bare accepterer et nej, så når man aldrig videre. Hvis du får et nej, så skal du tænke; hvordan kan jeg ændre lidt ved min idé, så de siger ja?

Drop jagten på det perfekte og hold fokus på målet
Jeg møder tit iværksættere, der har en perfekt plan oppe i hovedet, men så snart den møder modstand, så glipper det. Eller også går de og venter på, at alt falder i hak, inden de rykker på det. Men alting falder sjældent i hak. Så drop den perfekte plan, men fasthold hovedmålet. Det skal hele tiden være i fokus.

VERDENS BEDSTE TIL IVÆRKSÆTTERI

De politiske forhandlinger om en ny iværksætterstrategi nærmer sig. Derfor kan du i dette nummer af magasinet møde nogle af de iværksættere og vækstsættere, der skaber arbejdspladser, eksport og skatteindtægter i Danmark. Og du kan læse, hvorfor det er afgørende, at danske iværksættere får bedre rammevilkår, så de kan vokse, skalere og skabe værdi til Danmark.

 

Dansk Erhverv Magasinet 02 | 2024