Dansk Erhverv Magasinet 03 | 2024

Af: Nadia Maja Bech
Foto: Jeppe Carlsen

De tog første spadestik i deres samarbejde til en The Minds of 99-koncert i Lille Vega med 300 mennesker. I dag – ti år efter – har Ole Nørup og Jakob Sørensen ikke bare opbygget landets største uafhængige musikselskab. De har også stået bag historiens største danske koncertbegivenhed.

En begivenhed, som The Bank og bandet har gået og brygget på i knap halvandet år. Og en begivenhed, hvor The Minds of 99 har spillet tre koncerter i træk i et fyldt Parken med samlet 150.000 mennesker. Det er noget, der aldrig er sket for nogen dansk artist eller band før. Og med en begivenhed af den kaliber har makkerparret for alvor vist, at deres arbejde ikke er til at overse.

Mellem galskab og professionalisme
The Bank er en slags bank for alt fra management og publishing til label og booking; med andre ord et full-service musikselskab, der samarbejder med artister inden for et eller flere af de kompetenceområder. Men det er også et kreativt kraftcenter, der hjælper med at gøre artister og musikeres drømme til virkelighed, forklarer Ole Nørup, der er Kreativ Direktør og Founding Partner for the Bank og manager for The Minds of 99.

Foruden dem samarbejder musikselskabet med en lang række andre store artister og bands, der blandt andre tæller Stine Bramsen, Soleima, Saveus og Benjamin Hav.

Og hattricket i Parken er det ultimative bevis på, hvad firmaets nu 20 ansatte har gang i. En god kombination af galskab og professionalisme, forklarer Jakob Sørensen, der er adm. direktør i The Bank.

Gennem tætte, legende og forpligtende samarbejder med artister vil Jakob Sørensen og Ole Nørup skubbe grænserne for, hvad livekoncerter kan og skabe danske koncertbegivenheder på internationalt niveau. Men ambitionerne rækker langt ud over koncerterne:

”Grundlæggende er det vores vision at udnytte vores uafhængighed til at udfordre de sædvanlige måder at arbejde på og ikke mindst øge professionalismen i den måde, både vi selv og vores artister arbejder på,” siger Ole Nørup.

Vil professionalisere musikbranchen
Begge har været i musikbranchen i en lang årrække, og for dem står det klart, at der er et behov for at professionalisere branchen. Gøre tingene på nye måder.

”Før i tiden var alt, der foregik på scenen under en livekoncert, noget, som artisten selv fandt ud af hen ad vejen. Ofte havde bands en ven med til at høre, om koncerten lød godt. Der var ingen professionelle, der betragtede koncerten udefra, instruerede og tog beslutninger. I hvert fald ingen med reel evidensbaseret viden,” siger Ole Nørup.

Og lige præcis dét ville han og Jakob Sørensen gøre op med. Derfor besluttede de sig for at gøre det helt centralt i deres forretningsmodel at vejlede og instruere artister omkring deres liveshows.

”Vi fandt ud af, at vi med både etablerede navne og helt nye bands kunne øge mulighederne for at få et stort publikum ganske væsentligt ved at gøre vores arbejde ordentligt. Ved at forholde os, hjælpe til og ikke mindst turde at tage et ansvar på os. For en del nye bands har denne symbiose mellem gennemarbejdede liveshows og god musik fået dem til at slå igennem,” siger Jakob Sørensen.

Vi vil have branchen ud af den her rock'n'roll-æra og væk fra, at koncerter bruges som anledning til at drikke sig fulde.”

Papmaché og pyroteknik
Som manager for en stor del af artisterne hos The Bank har Ole Nørup det overordnede ansvar for koncerterne. Han er med helt fra idéfasen, hvor han bygger scenografier i papmaché og udtænker, hvordan pyroteknik, lyd og lys giver den bedste koncertoplevelse.

”Mit team og jeg gør stort set det samme, som når man skriver et manuskript til en film. Vi prøver at lave rammen så god som muligt, så sangene bliver modtaget så godt som muligt. Vi sørger for, at planen for koncerten er den bedst mulige for artist og for publikum. Det er nemlig i samspillet mellem artisten og publikum, vi finder kunsten og ser de store oplevelser opstå,” siger Ole Nørup.

Opgør med rock’n’roll-tiden
En del af The Banks professionalisering har også været at sætte fokus på artisternes mentale og fysiske trivsel. Dels for at øge artisternes performance. Men også fordi tiden kalder på netop det.

”Vi står midt i en mentalt presset tid, hvor en del musikere har stress og enkelte endda dør af jobbet. Nu bliver vi simpelthen nødt til at professionalisere det, vi laver, og skabe bedre forhold på arbejdspladsen. Det lyder måske lidt kedeligt for nogen, men det er tid til at bryde med fortidens idyllisering af den afhængige artist. En tid, hvor dét at dø i et badekar som 27-årig var det største, du kunne opnå,” siger Jakob Sørensen.

The Bank vil med andre ord bryde med en kultur, hvor alkohol og stoffer fylder mere, end hvad godt er. For det har præget musikbranchen alt for længe, pointerer han.

”Vi vil have branchen ud af den her rock'n'roll-æra og væk fra, at koncerter primært bruges som anledning til at drikke sig fuld. Den kultur er stort set væk med alle de bands, vi arbejder med. For motoren i vores arbejde skal ikke være at komme hen til efterfesten, men at skabe et unikt liveshow. Så vi har reelt set lukket efterfesten ned,” siger han.

Bringer nye teorier ind i branchen
The Bank arbejder derfor ud fra både et fysisk og et psykisk spor. Fællesnævneren for de to er at øge fokusset på, hvordan det er for artister at være i en performancekultur.

”I den branche, jeg trådte ind i for 30 år siden, der var der ikke nogen, der forstod, hvad det er for en performancekultur, de her mennesker er i. Der tænkte man bare, at artister skulle være glade for at få lov til at stå oppe på en scene. Det forsøger vi at ændre på ved at forholde os til, hvad artisterne er i, når de skal performe,” siger Jakob Sørensen.

I det fysiske spor dyrker The Bank metodikker, som er nye i musikbranchen. For musikselskabet har allieret sig med samarbejdspartnere, der har arbejdet med Team Danmark om OL-atleters performance. I samarbejde med dem dykker de ned i, hvad der får OL-atleter til at præstere og bruger den viden til at forbedre artisternes performance.

Kaster lys på angst
Og så er der det psykiske spor. Sammen med forskellige eksperter arbejder The Bank på at hjælpe artister med at leve i det ubehag og den angst, der for mange er forbundet med at træde op på en scene.

”Vi sørger for, at alt omkring bandet gør, at de hurtigt slipper den angst, de har med op på scenen, så de kan give publikum en god oplevelse,” siger Ole Nørup.

Helt overordnet arbejder The Bank på at optimere artisternes kroppe og deres mentale tilstand både før, under og efter en koncert – blandt andet gennem et fokus på deres indtag af mad og alkohol. Og det virker.

”Noget af det, der har overrasket os allermest gennem tiden, har været, at bare ved at skrue på nogle ganske få parametre, har effekten været enorm. Artisterne performer meget bedre, og de har fået det meget bedre,” siger Jakob Sørensen.

Tårnhøje ambitioner
Det er ikke kun et spørgsmål om god kemi eller interesse, der har ført The Bank sammen med kunstnere som The Minds of 99, Stine Bramsen og Benjamin Hav. Samarbejdet med netop dem er der en helt særlig grund til:

”Vi har kæmpestore ambitioner på vores artisters vegne. Derfor vil vi gerne arbejde med nogle, der har lige så store ambitioner som os. Ellers virker det ikke,” siger Ole Nørup.

Men de tårnhøje ambitioner er ikke ensbetydende med, at målet er at blive et stort, multinationalt aktieselskab med en konstant vækst, forklarer makkerparret. For det vil betyde, at The Bank går på kompromis med sin måde at arbejde på.

”Vi er ikke interesserede i at lave sådan nogle hurtige kommercielle fidget spinner moves eller trends of the year. Vi tror på organisk vækst, og vi vil gøre det på den svære måde. For vi tror på, at det er det, der skal til for at opnå succes på den lange bane,” siger Ole Nørup.

Læs alle artikler fra Dansk Erhverv Magasinet 03 | 2024

Kontakt

Kommunikation & Presse

Nadia Maja Bech

Journalist/kommunikationskonsulent