{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
05. september 2023
Ord: Tine Østergård Foto: Getty
Sådan lyder det fra Dansk Erhvervs landechef i USA, Søren Friis Larsen, der her giver sine 5 bedste råd til virksomheder, der overvejer at etablere sig i USA.
1. Sats helhjertet
Du skal gå helhjertet ind i projektet. USA er et fantastisk marked, men det er også præget af stærk konkurrence, modenhed og høje forventninger – og det tager lang tid at få succes.
Derfor skal du sende dine bedste medarbejdere, og du skal sørge for, at de har maksimal opbakning og et realistisk budget. Det er hverken nemt eller gratis at etablere sig i USA.
2. Vælg den bedste lokation
Man slår sig ikke ned i USA, men i en af landets 50 delstater Her kan det være en fordel at søge imod de største delstater, som har mange millioner indbyggere, og dermed er tæt på kunder og medarbejdere. Men hvilken delstat er så den bedste for din virksomhed? Det afhænger blandt andet af branche, kundesegment og hvilken medarbejdertype, du har brug for – er det forskere, butikspersonale, lagermedarbejdere, etc.
Hvis din virksomhed eksempelvis beskæftiger sig med udvikling og forskning inden for pharma, biotech, medtech eller vedvarende energi, vil det være oplagt at placere virksomheden i Californien, Boston i Massachusetts eller Texas. Hvis du i højere grad har brug for lagerplads, kan det være oplagt at vælge en forstad.
Grundig research af kunder, salgskanaler og andre markedsdynamikker betaler sig og kan spare dig for mange fejlskud. Samtidig er det vigtigt med research i forhold til omkostningsniveau, tidszone, mv.
3. Få hjælp til det juridiske
Den amerikanske lovgivning er væsensforskellig fra den danske, og der er samtidig kæmpe forskel på lovgivningen på tværs af delstater. Det gælder alt fra ansættelsesret til skatteret, visumregler og generelle forretningsbetingelser. Der er mange komplekse regler og ting, du skal have styr på, og hvis du sælger til flere delstater, skal du have overblik over flere regelsæt på samme tid.
Det er derfor en god idé at bruge en erfaren rådgiver, der kender både dansk og amerikansk lovgivning. Dansk Erhverv rådgiver eller formidler gerne kontakt. Andre danske virksomheder på det amerikanske marked kan måske også hjælpe med relevante navne.
4. Brug de amerikanske myndigheder aktivt
USA og især de enkelte delstater og byer er sultne efter at tiltrække investeringer og attraktive arbejdspladser. Derfor er det en god idé at gå tidligt i dialog med myndighederne og have flere alternativer til placering – det maksimerer chancerne for, at de ruller den røde løber ud, formidler de rigtige kontakter og sørger for at håndholde processen undervejs.
Opsøg myndighederne tidligt i processen og spil lidt kostbar. Sig, at du overvejer deres by, men at du også kigger på nabobyen eller nabostaten. Lad være med at starte med at opsøge en ejendomsmægler. I USA fungerer ejendomsmæglerbranchen anderledes end i Danmark, og du kan hurtigt blive forpligtet over for ejendomsmægleren. Du kan ikke på samme måde som i Danmark shoppe rundt mellem forskellige ejendomsmæglere og få vist en bolig af én mægler, men købe hos en anden. Du kan selvfølgelig godt komme ud af forpligtelsen til mægleren, men det kan hurtigt blive besværligt.
5. Skru op for charmen, selvtilliden og tilgængeligheden
Janteloven eksisterer ikke i USA, og underspiller man beskedent sine produkter eller services er det lost in translation. Amerikanerne er vant til høj energi, selvtillid og større armbevægelser, end vi er i Danmark. De er åbne, men hurtigt videre, hvis du ikke rammer plet første gang.
Når du er inde i varmen, forventer de høj tilgængelighed og har for eksempel svært ved at forstå, hvordan danske virksomheder kan køre på meget lavt blus i ugevis hen over sommerferien. Når du har en amerikanske samarbejdspartner, skal du være tilgængelig, når de er ready to deal. De har ikke tålmodighed til at vente. Selvfølgelig kan du holde ferie, men sørg for at have en plan for, hvordan dine amerikanske samarbejdspartnere kan komme i kontakt med virksomheden, mens du er væk.
Find det rigtige marked
Man slår sig ikke ned i USA, men i en af landets 50 delstater. På kortet er fremhævet stater med over 10 millioner indbyggere.