05. september 2023

For tredje år i træk har Dansk Erhverv kåret 25 kvindelige iværksættere, der alle har haft stor succes med at skalere deres vækstvirksomhed. Det har vi, fordi der skal skabes ligestilling i det danske iværksættermiljø, blandt andet når det handler om adgang til kapital. Her kan du møde en af dem:

Anna Riis Hedegaard har altid sat i værk. Hun har bare ikke haft egen virksomhed. Lige indtil i 2022, hvor hun sammen med Thomas Granhof stiftede The 0-Mission ud fra et ønske om at gøre reel klimahandling tilgængelig for alle typer virksomheder. Nu er hun udnævnt som en af 25 kvindelige iværksættere, du bør kende.

Af Liv Østerstrand Rasmussen, Foto: Tuala Hjarnø

Du kan ikke se det på hendes uddannelse, og du kan ikke læse det i hendes cv. Men Anna Riis Hedegaard har været iværksætter hele sit liv. Hun er én, der starter nye projekter, drejer tingene i en ny retning og hele tiden får idéer til, hvordan noget kan løses smartere.

”Det har altid ligget ret dybt i mig,” siger hun.

Alligevel var det først i 2022, Anna Riis Hedegaards iværksættertrang blev materialiseret med stiftelsen af The 0-Mission, en markedsplads, der gør det muligt for virksomheder i alle størrelser at bidrage til et grønnere elnet ved at abonnere på nye solcelleparker opført for private midler.

Virksomheden er skabt ud fra et ønske om reel forandring på klimaområdet. Efter mere end 10 års erfaring med forebyggelse af klimaforandringer fra Christiansborg og det private erhvervsliv har Anna Riis Hedegaard oplevet, hvordan store organisationer ofte har ressourcer og vilje til klimatiltag, men at processen ofte trækker ud på grund af langstrakte interne beslutningsprocesser.

”Det har jeg simpelthen ikke tålmodighed til, for vi skal ud at lave forandring i verden. Jeg har alle mulige idéer, der popper op, og drivet og engagementet til at gennemføre dem. Men jeg har ikke tålmodighed til at skulle overbevise en stor organisation internt,” siger hun.

Derfor var det også essentielt at lave en enkel løsning for grøn omstilling, der henvender sig til de mange danske SMV’er. ”Hvis vi kun har løsninger, der henvender sig til de største, så går det simpelthen ikke hurtigt nok. Vi er nødt til at kunne få alle med, og vi er nødt til at kunne få alle med på nogle vilkår, som folk faktisk kan skrive under på og kan købe ind i.”

En masse YouTube-videoer
Det var ikke ved at se sig rundt i omgangskredsen, Anna Riis Hedegaard kunne finde råd og vejledning, da The 0-Mission skulle etableres. ”Det var sindssygt svært at komme i gang, fordi jeg er jo sådan en klassisk Djøf’er, så alle mine venner arbejder i ministerier eller større virksomheder. Du ved, sådan nogle steder ed frugtkurv og pensionsordning.”

Altså præcis den samme baggrund som Anna Riis Hedegaards egen. Derfor lejede hun et skrivebord i et kontorfællesskab og søgte viden et sted, man kan finde alt: YouTube.

”Jeg begyndte simpelthen bare at søge på YouTube: ”Hvordan starter jeg egen virksomhed.” Og så så jeg en frygtelig masse YouTube-videoer om, hvordan man finder en co-founder, hvordan man laver en forretningsmodel, hvordan man får kunder, og hvordan man får leverandører – alt sådan noget. For jeg havde jo egentlig idéen til kerneforretningen fra start,” siger Anna Riis Hedegaard.

Hurtigt blev hun klogere, og i dag beskriver hun start-up-fasen som en MBA in real life. Men hun vidste også, at hun ville have en makker med i projektet, og gennem sit netværk fandt hun Thomas Granhof, der var vant til at tage risici som selvstændig og havde erfaring med salg.

Han blev hendes medstifter til The 0-Mission – ikke mindst fordi de to fra starten var enige om kerneværdierne for virksomheden. ”Det er jo også ret utrygt at skulle dele sit hjertebarn og arbejde sig ind på hinanden. Men det, jeg kan se, er, at det nok var heldigt, at der ikke var nogle af dem, jeg kendte, der sprang til. Det er jo sindssygt vigtigt at teame op med nogen, der kan noget andet,” siger Anna Riis Hedegaard.

Alder en fordel
Overgangen fra lønmodtager til selvstændig har betydet, at Anna Riis Hedegaard har prøvet kræfter med nye sider af sig selv. Oven i det har hun måttet vænne sig til ikke at have den samme økonomi som tidligere.

”Det har været hårdt, faktisk. Det overraskede mig, at jeg skulle vænne mig til, at jeg ikke kunne det samme økonomisk, som jeg kunne tidligere. Uden at det skal lyde som en klagesang, for jeg havde også en opsparing, der gjorde, at jeg kunne komme i gang. Så på den måde er jeg superprivilegeret,” siger hun.

Til gengæld har hun som 47-årig oplevet sin alder og erfaring som en klar fordel.

”Rigtig mange iværksættere er nyuddannede, og der har man måske ikke den erfaring med sig, at udfordringer er til for at komme igennem.”

The 0-Mission er stadig en ung virksomhed, som på kort tid har fået kunder, investeringer og sorte tal på bundlinjen. Og så bliver der betalt virksomhedsskat. ”Det er en kæmpe succes, fordi det viser, at vi har fået skabt en bæredygtig forretning, hvor vi har et lille overskud og også kan betale en løn til os selv, og det er i sindssygt glade for,” siger Anna Riis Hedegaard.

I dag er hun adm. direktør for virksomheden, men med et iboende iværksætter-gen ser hun sig mere som en fødselshjælper, der skal gøre projektet bæredygtigt, indtil en anden tager over på direktørposten. Til den tid skal det nok blive hårdt at fralægge sig rollen, men samtidig vil det være den største succes. At gøre forretningen bæredygtig uafhængigt af grundlæggerne. Indtil videre er det hårde arbejde det hele værd, understreger iværksætteren:

”Der er mange, der kan spørge, hvad så? Nu må du snart give op? Men den her virksomhed er en integreret del af mig”.

De største overraskelser

1. Det har både været meget hårdere, end jeg troede, og meget mere krævende. Men samtidig har vi også opnået mere, end jeg ville have troet var muligt i det lidt over et år, virksomheden har eksisteret. Så det har været i begge ekstremer.

2. Thomas Granhof, min co-founder, og jeg er nærmest tit rørt til tårer over, hvor mange mennesker, der har lyst til at hjælpe, uden de selv får noget ud af det. Jeg kan bare give som eksempel: På et af mine allerførste kundemøder, hvor jeg var ude at præsentere forretningen og den service, vi kunne tilbyde, sad tre unge fyre. De blev så begejstrede for idéen og projektet, at de sagde: ”Det er et megafedt projekt. Du har verdens dårligste salgsmateriale. Vi hjælper dig med at lave en ny præsentation.”

Så de sad og lavede en ny PowerPoint til mig. Sådan er der så mange eksempler på folk, der har gjort en ekstra indsats for os. Designet logoer og visuel identitet for os. Givet juridisk bistand og alle mulige ting, hvor de føler, de kan hjælpe. Det er da egentlig utroligt, når man bare kommer med en idé, at folk engagerer sig i det.

3. De største læringer er, at man skal tage modgangen og vende den til, ”jeg skal nok vise dem”. Og at man kun har det held, man selv opsøger. Man skal ikke satse på en enkelt god dialog med en enkelt kunde eller investor. Man er nødt til at brede nettet ud, så man opsøger heldet lidt. Det er selvfølgelig en udfordring, fordi man ikke har den tid, der skal til. Men det er man nødt til, for det går for langsomt, hvis ikke man opsøger heldet mange steder.

FIK DU LÆST?

Fik du læst?