Dansk Erhverv Magasinet 04 | 2024

Hvert år forlader 8 ud af 12 vækstvirksomheder Danmark. Den udvikling skal vi have bremset. Og løsningen ligger lige for, mener Rasmus Holst, adm. direktør i Zensai.

Af: Nadia Maja Bech
Foto: PR

Vi skal fastholde vækstvirksomheder i Danmark…
fordi de skaber værdi gennem arbejdspladser, skatteindtægter og innovation. Og de har en viden om, hvordan manskalerer og skaber nye vækstvirksomheder, som de kan dele med den næste generation af iværksættere.

Vi bremser udviklingen ved at…
kigge på skat, kapitalgevinst eller adgang til kapital. Jeg tror ikke, at virksomhederne flytter, fordi de mangler talent, men fordi de mangler en bedre adgang til kapital, og fordi det er svært at bygge en unicorn-virksomhed kun fokuseret på det danske marked. Man kan godt bygge en unicorn-virksomhed  i Europa, men at sælge for eksempel software i Tyskland eller Frankrig føles ikke som et marked, for krav som blandt andet GDPR er meget anderledes. En løsning kunne være at harmonere reglerne i EU, så det udgør et fælles marked.

Det bliver svært at få vækstvirksomheder tilbage, når de først er flyttet…
mest på grund af tilgængeligheden af udenlandsk kapital eller større markedsmuligheder. Men for at de unicorns, der er flyttet, alligevel kan skabe værdi til Danmark, er mit forslag at gøre det attraktivt for dem at investere tilbage i det danske økosystem. Det gør vi ved at give dem et skattefrit beløb til at geninvestere. Så hvis et succesfuldt tech-firma laver et exit, hvor ledelsen får 400 millioner kroner, så kunne man øremærke 100 millioner til at få skattefrit ud, hvis virksomheden geninvesterer i iværksætteri i Danmark. På den måde får Danmark viden og penge på samme tid.

Zensais hovedkontor er fortsat i Danmark…
da det er her, vi er startet. Men vi skal selvfølgelig altid overveje, om Danmark er det rigtige sted at være – især fordi halvdelen af vores omsætning er i USA. Indtil videre har det ikke været den rigtige beslutning at flytte. Men hvis der pludselig kommer en udenlandsk investeringsfond med en stor pose penge, så kan beslutningen ændre sig.

Der er langt op, hvis Danmark skal blive verdens bedste iværksætter- og vækstsætterland…
men én ting er sikkert; hvis vi skal nå målet, skal vi finde ud af, hvad vi gerne vil konkurrere på og være verdens bedste til. Danmark er ikke anderledes end et produkt. Vi skal finde noget, vi vil være verdens bedste til.

Læs også

Læs alle artikler fra Dansk Erhverv Magasinet 04 | 2024