{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Dansk Erhverv Magasinet 04 | 2024
Af: Nadia Maja Bech
Foto: Jakob Møller & Kasper Løftgaard
En ung, halvnøgen dreng står på kanten af en svømmehalsvippe med et fortvivlet blik. Skal han tage springet? Og er der nogen, der griber ham, hvis han gør?
'Grib mig, hvis jeg falder,' hedder navnet på kunstværket, der hænger på kanten af anden sal på Saxo Banks hovedkontor i Hellerup. Og kunstværket vækker noget i Kim Fournais, der er adm. direktør i investeringsbanken.
Saxo Bank har investeret store summer i de 595 kunstværker, der står på hovedkontoret i Hellerup.
For adm. direktør Kim Fournais er kunstværket af drengen på vippen etaf dem, der giver det største sus i maven.
”Drengen på vippen er et af de kunstværker, der giver mig det største sus i maven. Jeg har truffet mange kæmpestore beslutninger, og når man skal det, er der en masse tanker, der løber igennem ens hoved. Det er der også for drengen på vippen,” siger han.
'Grib mig, hvis jeg falder', hedder kunstværket, der hænger på kanten af anden sal i Saxo Banks domicil.
Og drengen på vippen skal også vække noget hos medarbejderne i Saxo Bank. Han skal inspirere til at træffe beslutninger, selvom det kan være svært. For det er helt essentielt for, at Saxo Bank kan rykke sig som virksomhed, understreger Kim Fournais.
Hos Saxo Bank vil vi gerne inspirere vores medarbejdere til at træffe egne beslutninger og stå ved dem. De skal turde at træffe beslutninger, der udfordrer status quo. Det, oplever vi, at kunsten kan inspirere til,”
siger han og tilføjer:
”Jeg synes, at der er alt for meget konformitet i verden. Alt for mange mennesker, der ikke tør at gøre ting, som andre ikke har gjort før. For os er det vigtigt at inspirere vores medarbejdere til at tænke ud af boksen og gøre ting på nye måder.”
Skal anspore til nysgerrighed
Drengen på vippen er blot ét af utallige værker, som pryder Saxo Banks hovedkontor. Ser man sig omkring i det store domicil, er det særligt svært at overse den enorme replika af en T-Rex i kantinen, den sorte svane i bestyrelseslokalet og Formel 1-bilen i foyeren – for bare at nævne en brøkdel af Saxo Banks store kunstsamling, som tæller hele 595 kunstværker.
Og der er en god grund til, at kunsten fylder så meget hos Saxo Bank. For den skaber værdi på flere forskellige parametre, forklarer Kim Fournais. Udover at opmuntre til at udfordre det gængse skal kunsten pirre medarbejdernes nysgerrighed og skabe et godt arbejdsmiljø. Og faktisk kan kunsten også noget, når det kommer til rekruttering. Men det vender vi tilbage til.
”For os handler det om at skabe et interessant og inspirerende miljø og sætte tankerne og fantasien i gang,” siger Kim Fournais.
I Saxo Banks kantine står en kæmpe replika af et T-Rex-skelet
”Det er meget vigtigt for os, at vores medarbejdere er nysgerrige, for nysgerrighed er jo en fuldstændig fundamental ting for, at mennesker og virksomheder kan udvikle sig. Uden den havde vi ikke siddet i det her hus. Vi havde heller ikke haft mobiltelefonen eller kørt i bil. Hvis man har nysgerrigheden, så er man også interesseret i at høre, hvad andre tænker. Og lige dér kan vi skabe udvikling.”
Kunsten spiller en større rolle
Saxo Bank er langt fra ene om at lade kunsten fylde på arbejdspladsen. For hos non-profit-foreningen Kunst På Arbejde (KPA), der indkøber og udlåner kunst til danske virksomheder, oplever man en stigning i antallet af virksomheder, der ønsker at få kunsten ud at leve hos dem.
Vi ser, at kunst på arbejdspladsen i større og større grad bliver et ledelsesanliggende. Og vi oplever en stigende interesse fra virksomheder, der efterspørger vores hjælp,”
siger Tanya Lindkvist, direktør i Kunst På Arbejde.
KPA har til formål at bringe kunsten ud i samfundet. Derud, hvor danskerne tilbringer allermest tid; nemlig på arbejdspladsen. For – ligesom Saxo Bank har erfaret – kan kunsten skabe stor værdi ved blandt andet at bidrage til et inspirerende arbejdsmiljø, som understøtter medarbejderes trivsel, forklarer Tanya Lindkvist.
Fokus på trivsel er essentielt
Faktisk bidrager kunsten til at udfylde et behov, som er helt afgørende for, at mennesker kan præstere, forklarer hun:
”Vi ved fra forskning, at det, vi omgiver os med, betyder noget. Det påvirker vores fysiske og mentale trivsel. Kunsten er sanselige æstetiske mellemrum, der giver os små hjernepauser, og det har vi brug for i vores hverdag for at kunne præstere.”
Og netop fokusset på trivsel og det gode arbejdsmiljø bliver vigtigere og vigtigere, fordi mange virksomheder ifølge Tanya Lindkvist står i en trivselskrise, hvor arbejdsrelateret stress fylder mere og mere.
”At en del virksomheder står i en trivselskrise viser, at vi har brug for at tænke over, hvilke arbejdsmiljøer vi får skabt. Her kan kunsten være med til at skabe sammenhold, nye samtaler og danne ramme om nye fællesskaber og måder at være sammen på som kollegaer,” siger hun.
Kunst som tiltrækning
Ved hjælp af kunsten kan virksomheder samtidig sætte sig selv i scene over for både nye og eksisterende medarbejdere. Og med de nyere generationers indtræden på arbejdsmarkedet er der da også behov for lidt mere end en god frugtordning, pointerer Tanya Lindkvist.
”Vi oplever, at mange medarbejdere ikke engang bemærker, når virksomheder siger, at de har en god kaffe og en lækker frugtkurv. Det er forventeligt. De ønsker ofte noget, der er mere værdibaseret. Her kan kunst fungere som en måde at skabe mere værdi, større tilknytning til og branding af virksomheden," siger Tanya Lindkvist.
Behovet for noget ekstra er da også noget, man mærker hos Saxo Bank.
”Vi oplever, at for at finde de bedste folk, så skal der være noget ekstra, og det forsøger vi at give gennem kunsten. Ved at medarbejderne har noget pænt og inspirerende at kigge på frem for hvide vægge forsøger vi at vise, at vi går op i det gode arbejdsmiljø og medarbejderes trivsel,” siger Kim Fournais.
Lommer til kreativitet
Og så kan kunsten fungere som hjælp til kreativitet, når det kommer til innovation og idéudvikling, forklarer Tanya Lindkvist.
”Hvis man beder sine medarbejdere om at være innovative, så er man nødt til at sikre, at rammerne, man skaber for sine medarbejdere, er kreative og innovative. Der kan kunsten noget. For den kan udvikle vores forestillingsevne. Den udvider det rum, vi har til at forestille os det, vi endnu ikke kender,” siger hun.
Og til at forbedre idéudvikling er det en god idé at vælge mere eksperimenterende kunst, som har flere rummeligheder, pointerer hun. For det fungerer særligt godt til at inspirere til at tænke på nye måder.
Det hele værd
Hos Saxo Bank har man selv investeret i hvert et kunststykke. Og betragter man den store samling, er man ikke i tvivl om, at der er for et svimlende højt beløb. Det eksakte tal vil Kim Fournais ikke ud med.
Men til spørgsmålet om det store kunstbudget står mål med den værdi, som kunsten skaber, falder svaret prompte:
Vi har brugt en masse penge på kunsten, fordi vi synes, at det er det værd. Det er virkelig, virkelig vigtigt for os at vise, at vi sætter pris på vores medarbejdere, og der er det vigtigt med et ordentligt miljø, hvor folk har det godt, føler sig inspirerede og motiverede og har lyst til at møde ind på kontoret”
kunst på arbejde
Der er flere gode grunde til at invitere kunsten ind på arbejdspladsen.
Her peger Tanya Lindkvist på fire af dem: