Bliv klogere på målgrupperne

Hvem handler hvad? Og hvordan har forbruget udviklet sig i de forskellige målgrupper?

De unge

De unge onlinekunder er flittige brugere af e-handel. På abonnementstjenester er der godt gang i anvendelsen af personlig pleje og træning. De unge foretager lidt flere impulskøb end de andre målgrupper. Personlig pleje, træning samt streamingtjenester købes oftere blandt de unge. De returnerer dog også flere ordrer end øvrige befolkningsgrupper.

Tøj og sko er mest populært blandt de unge
De unge har shoppet mest tøj og sko det seneste år - og er den målgruppe, der har købt mest i denne kategori

Hvert tredje køb er et impulskøb
Generelt er hver fjerde køb på nettet et impulskøb, men blandt de unge er 31% af handlerne et impulskøb. Det er primært i
kategorierne takeaway og digital underholdning, at impulskøbene sker.
 
Social commerce vinder frem
De unge bruger i langt højere grad sociale medier, til at finde nye netbutikker sammenlignet med de andre målgrupper. Hele 25% angiver, at de brugte SoMe til at finde den butik, de lavede deres seneste køb i.

Singler/par

Singler og par, mellem 25 – 49 år, bruger flere penge på træning, mens også streaming og online gaming / betting end øvrige befolkningsgrupper. Der er også et højt onlinekøb ift. takeaway samt køb ifm. kæledyr. Andelen af impulskøb er også høj. Anvendelsen af smartphone er højere end gennemsnittet i befolkningsgruppen.

Tilbøjelig til impulskøb
31% af singler og pars onlinekøb er impulskøb. Det er højere end de gennemsnitlige 27%.

59% af singler og pars køb startede på smartphone

Af singler og pars køb startede på smartphone og 53% sluttede på smartphone med køb. Det er 6 - 8%-point mere end for onlinekunder generelt.

Dekoration og kunst til hjemmet er populært
31% af varer inden for dekoration og kunst til hjemmet købes af singler & par. Det er langt mere end øvrige gruppers køb.

Børnefamilier

Børnefamilierne udgør det største segment af onlinekunder og er med 3,4 handler om ugen også flittige onlinekunder. De handler oftere online med den begrundelse, at det er nemmere/hurtigere end de øvrige befolkningsgrupper. De anvender ofte mobile enheder og foretrækker klart mobilbetaling frem for kreditkortet

Foretrækker mobilbetaling
Hele 56% foretrækker mobilbetaling – det er den højeste andel blandt alle befolkningsgrupper.

Smartphonen er den foretrukne inspirationskilde
Af børnefamiliernes varekøb starter med søgning på en smartphone og 63% af handlerne sker også på smartphone. Det er klart mere end for de øvrige befolkningsgrupper

Dagligvarer på abonnement
På abonnementstjenester bruger børnefamilier relativt flest penge på dagligvarer, mad og drikke, Måltidskasser og online gaming/betting.

De midaldrende

De midaldrende har ikke den højeste købsfrekvens, men de har det største gennemsnitskøb af alle befolkningsgrupper. De bruger ofte søgemaskiner, når de leder efter nye netbutikker, men bliver omvendt inspireret af nyhedsbreve, der kommer fra kendte netbutikker.

45% benytter sig af søgemaskiner
Søgemaskiner er vigtige for de midaldrende, når der findes nye netbutikker. Befolkningsgruppen topper på søgemaskiner og finder færrest nye butikker via SoMe.

Højeste gennemsnits køb
915 kroner har de midaldrende i gennemsnit brugt på seneste køb – det er mere end nogen anden gruppe.

Varerne er billigere online
Af de midaldrende angiver som årsag til at handle online, at varen er billigere dér. Det er mere end andre befolkningsgrupper.

Hvilke enheder bruger danskerne til søgninger og køb?

2023 bød på en fortsat stigning i andelen af e-handlende, som foretog deres søgning og køb på mobile enheder. 2 ud af 3 søgte efter deres varer på smartphone eller tablet. Brugen af desktops er altså nu i bagsædet, men der ses fortsat en mindre bevægelse dertil, når kunderejsen går fra søgning (33%) tilkøb (38%).

 

Pensionister

Pensionisterne er mindre på smartphones end de øvrige befolkningsgrupper og anvender i langt højere grad betalingskortet som betalingsmiddel. De finder oftere tilbage til butikkerne via nyhedsbreve, men er mindre tilbøjelige til impulskøb end øvrige befolkningsgrupper.

Betalingskortet er den foretrukne betalingsmetode
Den foretrukne betalingsform blandt pensionister er betalingskortet - andre befolkningsgrupper foretrækker mobilbetaling.

Har bæredygtigheden for øje
51% af pensionisterne tillægger bæredygtighed nogen eller stor betydning, når de handler online, hvilket er mere end de andre målgrupper.

Abonnementstjenester til medier
Pensionisterne har flest abonnementstjenester til magasiner/aviser, TV-pakker og velgørenhed.

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil