{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
En ny kilometerbaseret vejafgift for lastbiler vil gøre det langt dyrere at køre både el- og diesel-lastbil fra 2025. Til trods for lavere afgifter for el-lastbiler vil høje anskaffelsespriser og manglende udrulning af ladeinfrastruktur fortsat være en barriere, når der skal investeres i miljøvenlige lastbiler.
APRIL 2023
Kilometerbaseret vejafgift
Regeringen har fremsat et lovforslag om en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler på baggrund af en politisk aftale indgået med RV, SF, ALT og EL. Lastbiler skal fra 2025 betale en afgift alt efter, hvor meget CO2 de udleder, og hvor langt og hvor på vejnettet, de kører. Dansk Erhverv har i den forbindelse undersøgt, hvor meget dyrere det bliver at køre lastbil i Danmark.
Analysen viser, at de nye kilometerbaserede afgifter kommer til at betyde øgede transportomkostningerne i forhold til i dag. Diesel-lastbiler skal betale omkring 845 pct. mere i afgifter i 2025 sammenlignet med i 2023, og el-lastbiler skal betale ca. 40 pct. mere. Men selvom afgifterne er markant lavere for el-lastbiler sammenlignet med diesel-lastbiler, så vil de høje priser på el-lastbilerne og deres højere serviceudgifter føre til, at el-lastbilerne ikke er fordelagtige at investere i. El-lastbiler udgør derfor ikke et reelt alternativ.
Formålet med vejafgiften er ellers at fremme den grønne omstilling, men ifølge det fremsatte lovforslag vil ”størstedelen af de forventede CO2-reduktioner komme fra en reduktion i det samlede trafikarbejde og i mindre grad fra udbredelsen af energieffektive og grønne lastbiler.” Dermed er det forventningen, at vejafgiften i mindre grad sikre udbredelsen af grønne lastbiler og i højere grad føre til mindre trafikarbejde via lastbiler.
Analysens hovedkonklusioner er: