{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Geografisk mobilitet spiller en vigtig rolle for et velfungerende arbejdsmarked. Hvis ikke befolkningen er villig til at pendle, kan der opstå regionale udfordringer med mangel på arbejdskraft. Dansk Erhvervs analyse viser, 21 pct. af de beskæftigede danskere maksimalt er villige til at pendle halvanden time om dagen til og fra arbejde. Til sammenligning var det 19 pct. i 2022 og 43 pct. i 2018. Det tegner til, at danskerne fortsat er mindre villige til at pendle efter det rigtige job.
AUGUST 2023
Ifølge tal fra Danmarks Statistik pendler danskerne i gennemsnit 22,2 km til arbejde. Geografisk mobilitet på arbejdsmarkedet spiller en vigtig rolle i at sikre en effektiv fordeling af arbejdsstyrken på tværs af landet og for at undgå regionale flaskehalse. Hvis en person mister sit job, kan der opstå situationer, hvor et relevant job er tilgængeligt i andre dele af landet, som kræver længere transportafstand, end man er vant til.
Dansk Erhverv har undersøgt, hvor lang tid beskæftigede danskere er villige til at pendle, hvis de mister deres nuværende job og får tilbudt et nyt job med samme arbejdsbetingelser og samme løn som deres tidligere job, men et andet sted i Danmark.
Analysen viser, at 21 pct. af de beskæftigede danskere er villige til at pendle op til halvandentime om dagen (svarende til 45 min hver vej). Det er på niveau med Dansk Erhvervs undersøgelse fra sidste år, hvor tallet var 19 pct. I 2018 var tallet 43 pct. Danskerne er altså fortsat mindre villige til at pendle sammenholdt med tidligere.
Analysen viser også, at mænd er mere villige til at pendle i forhold til kvinder, og at der er en tendens til, at jo højere uddannelsesniveau man har, jo længere transporttid er man villig til at have.
1 ud af 5 danskere er villige til at pendle maksimalt 45 minutter hver vej
Flertallet af danskerne har en smertegrænse for samlet transporttid til og fra arbejde på omkring én time. Analysen viser, at 45 pct. er villige til at pendle op til én time om dagen,hvis de blev ledige og fik tilbudt et tilsvarende job et andet sted. Det svarer til en halv times transporttid fra bopælen til arbejdspladsen.
Kun hver femte beskæftigede dansker (21 pct.) vil pendle op til halvanden time om dagen til og fra arbejde, altså 45 minutter hver vej. Med andre ord vil 79 pct. som udgangspunkt sige nej til et tilsvarende job, som de i givet fald har mistet, hvis det indebærer en samlet daglig pendlertid på tre kvarter eller derover hver vej.
Mænd og højtuddannede er villige til længere transporttid
På tværs af køn gælder, at mænd i højere grad er villige til at have en længere transporttid til og fra arbejde sammenlignet med kvinder. 55 pct. af de beskæftigede mænd mellem 20-65 år er villige til en samlet transporttid på op til en time, mens det gælder for 33 pct. af de beskæftigede kvinder mellem 20-65 år.
I forhold til uddannelsesniveau ser vi en tendens til, at jo højere uddannelse man har, jo længere transporttid er man villig til at have. 42 pct. af de ufaglærte er villige til en samlet transporttid på op til en time, mens det gælder for 65 pct. af de beskæftigede med en lang videregående uddannelse.
Der er ikke nævneværdige forskelle på øvrige demografiske karakteristika ift. villigheden til at pendle på arbejde.
Danskerne er fortsat mindre villige til at pendle til og fra arbejde
I Dansk Erhvervs tilsvarende undersøgelse fra november 2018 svarede 43 pct. af de beskæftigede danskere, at de var villige til at pendle i op til halvanden time om dagen, se figur 2. I juli 2022 gjaldt det blot 19 pct. af de beskæftigede danskere og i år er det 21 pct. af de beskæftigede danskere. Dette års resultater er på niveau med resultaterne fra 2022, når vi tager højde for den statistiske usikkerhed. Men det er signifikant færre danskere, der i både 2022 og 2023 er villige til at pendle langt, end det var gældende i 2018.
Dette kan delvist forklares med, at ledigheden fortsat er lav. Der er høj beskæftigelse og mange ledige stillinger på det danske arbejdsmarked. Vi har fortsat et stramt arbejdsmarked, som øger virksomhedernes konkurrence om arbejdskraft, og gør det sværere fordem at rekruttere medarbejdere med de rette kvalifikationer. Altså har arbejdstagerne fortsat nemt ved at finde jobs i deres umiddelbare nærområde.