Gemt

Andelen af udbud med frist i sommerferien stiger igen

I 2023 sendte det offentlige 239 opgaver i udbud i ugerne 25-27. 43 pct. af udbuddene har frist senest i uge 32, som er ugen efter skolernes sommerferie. Dansk Erhverv advarer om forringet konkurrence pga. de urealistiske tidsfrister, hvoraf flere udbud også har meget kort deadline. Det er et problem for både det offentlige, borgerne og virksomhederne.

Analyse

AUGUST 2023

Andelen af udbud med frist i sommerferien stiger igen
I starten af sommerferien (uge 25-27) bliver der sendt opgaver i udbud fra de offentlige aktører (omtales sommerudbud). I 2023 blev 239 sommerudbud sendt afsted i perioden. Sommerudbud er ikke i sig selv noget problem. Problemet opstår med de korte tidsfrister, der ofte følger med. Ca. 43 pct. af sommerudbuddene i 2023 har frist i sommerferien (uge 26-31) eller ugen lige efter (uge 32), hvor mange medarbejdere holder ferie.

Sammenligning af sommerudbuddene i 2023 med 2022 viser, at andelen af udbud med urealistiske tidsfrister i midten af sommerferien (uge 26-32) samlet set er faldet med 4 pct.-point. Ændringen skyldes, at udbud med frist i den sidste uge af perioden (uge 32) er faldet med 6 pct.-point, mens andelen af udbud med frist i sommerferien (uge 26-31) er steget med 2 pct.-point. Uagtet at der i 2023 er færre sommerferieudbud end i 2022, så er andelen af udbud med frist i sommerferien steget igen.

Hvert tredje udbud med urealistisk frist i sommerferien har også kort deadline
Flere af de udbud, der har urealistisk frist i sommerferien, har også en meget kort deadline fra publiceringsdato til tilbudsfrist. I ca. hvert tredje tilfælde (30 pct.) har virksomhederne 15 eller færre arbejdsdage til at udarbejde et tilbud inden fristen i sommerferien. For ca. hvert sjette udbud (17 pct.) er der kun 10 eller færre arbejdsdage fra publicering til frist (tallene er ikke vist i en figur).

Urealistiske tidsfrister forringer konkurrencesituationen
Dansk Erhverv vurderer, at tidsfrister i denne periode er urealistiske, fordi virksomhederne får svært ved at udarbejde det bedst mulige tilbud hen over sommerferien, når medarbejderne ofte holder ferie. Hvis fristen udskydes til uge 33 eller senere, stiger sandsynligheden for, at virksomhederne kan byde ind på opgaverne. Det giver mest kvalitet for pengene, når tilbuddene er så fyldestgørende som muligt. Derved kan det offentlige lettere vælge den rigtige leverandør, og danskernes skattekroner bruges på bedst mulig vis. Omvendt kan urealistiske tidsfrister medføre en forringelse af konkurrencesituationen, fordi det offentlige, og dermed borgerne, ikke kan være sikre på at få den højeste kvalitet til den bedste pris.

Andelen af udbud med frist i sommerferien stiger igen

pdf

Download

Kontakt

Offentlig-privat samarbejde

Mette Oxholm

Politisk konsulent
Erhvervspolitik & Analyse

Jannie Frederiksen

Seniorøkonom