Gemt

Danskerne venter gerne på grøn levering

Online indkøb af fysiske varer blev i stigende grad populært under coronakrisens nedlukning. Efter genåbningen benytter mange danskere fortsat muligheden for at handle online. Det har naturligt bragt klimavenlig levering på dagsordenen. Udfordringen er, at danskerne ikke vil betale ekstra for klimavenlig levering, viser tal fra Dansk Erhverv. Dansk Erhverv har derfor spurgt danskerne om og hvor meget, de er villige til at vente for klimavenlig levering. 60 pct. af danskerne svarer, at de gerne vil vente for at få deres pakke leveret ’grønt’.

Analyse

OKTOBER 2023

E-handel fik et opsving under coronakrisen. Det betød, at antallet af pakker, som blev leveret til danske hjem, steg markant. Sideløbende er der kommet større fokus på klima. Det har også smittet af på transportsektoren, så klimavenlig levering er kommet mere og mere i fokus. Klimavenlig levering kan f.eks. være levering med el-lastbil eller cykel. Organisationen bag Svanemærket, Nordisk Miljømærkning, er i dag på vej med et svanemærke til e-handelstransport. Udfordringen er, at hver anden dansker ikke er villig til
at betale ekstra for klimavenlig levering, viser tal fra Dansk Erhverv. Dansk Erhverv har derfor spurgt danskerne om og hvor meget, de i stedet er villige til at vente for, at varerne bliver leveret klimavenligt.

Danskerne vil gerne vente ekstra dage på klimavenlig levering
60 pct. af danskerne svarer, at de gerne vil vente minimum én dag ekstra for at få deres pakke leveret klimavenligt. Knap hver anden dansker svarer (48 pct.), at de gerne vil vente minimum to dage ekstra for grøn levering. Det er positive tal, set i lyset af danskernes manglende betalingsvillighed for klimavenlig levering. Med flere dage til at planlægge leverancerne forbedres leverandørernes muligheder for at optimere ruterne og lasten yderligere, for i sidste ende at reducere antallet af kørte km.

Ventetid dækker ikke leverandørernes omkostninger
Kapacitetsudnyttelsen hos de danske leverandører er dog allerede i dag meget høj. Det betyder, at ekstra leveringstid kun vil påvirke antallet af pakkebiler, og dermed klimaet, marginalt. Samtidig kan danskernes villighed til at vente ikke hjælpe os mod grønnere løsninger, som fx el-lastbiler. Det skyldes, at anskaffelse
af fx en el-lastbil betyder høje udgifter for leverandørerne, som ekstra ventetid ikke kan være med til dække.

Danskerne venter gerne på grøn levering

pdf

Download

Kontakt

Transport

Jesper Højte Stenbæk

Fagchef for transport og infrastruktur
Medarbejderprofil
Erhvervspolitik & Analyse

Jannie Frederiksen

Seniorøkonom