Gemt

Danske virksomheders brug af kunstig intelligens (AI)

Kunstig intelligens er nok den teknologi, som for alvor bliver afgørende for fremtidens samfund, økonomi og jobskabelse. Danmark markerer sig positivt på digitaliseringsområdet, men vi risikerer at miste konkurrenceevne, hvis vi ikke formår at udnytte mulighederne ved AI. I dag bruger 44 pct. af Dansk Erhvervs medlemmer AI-værktøjer. Der er dog stor forskel på tværs af størrelse, hvor de mindre virksomheder halter efter i forhold til de store. Derudover ser vi, at virksomhedernes største udfordringer ift. at bruge eller komme i gang med at bruge AI er mangel på viden, medarbejderkompetencer og tid.

Analyse

APRIL 2024

AI oplevede et afgørende gennembrud i den danske offentlighed med ChatGPT, som også var årets ord i 2023. Danmark har en veludviklet tradition for at være med helt fremme på digitaliseringsområdet sammenlignet med andre EU-lande. Fx indtager vi maksimalt en sjetteplads (ellers en første, anden eller femteplads) på Dansk Erhvervs konkurrenceevnebarometer for digitalisering. Barometeret rangerer OECD-landenes position på forskellige digitaliseringsområder, fx digitale offentlige tjenester, integration
af digital teknologi og internetadgang.

Dansk Erhverv har undersøgt vores medlemsvirksomheders brug af kunstig intelligens. Vi har bl.a. spurgt virksomhederne, hvilke konkrete AI-værktøjer de bruger i dag. Vi har også undersøgt, hvilke udbydere de bruger AI-værktøjer fra, hvilke gevinster de oplever ved at bruge det og hvilke udfordringer de står overfor, når de bruger AI eller skal i gang med at bruge AI.

Undersøgelsen viser, at 44 pct. af Dansk Erhvervs medlemmer bruger AI-værktøjer. Der er dog stor forskel på tværs af både størrelse og branche. Tendensen er, at SMV’erne halter efter i forhold til de store. ChatGPT eller andre avancerede sprogmodeller er det mest populære AI-værktøj, som hver tredje af Dansk Erhvervs medlemmer bruger. Undersøgelsen viser også, at Dansk Erhvervs medlemmer primært bruger AI-værktøjer, som udbydes af amerikanske techgiganter. Den største gevinst ved at bruge AI er øget effektivitet, mens de største udfordringer er mangel på medarbejderkompetencer, viden og tid.

Danske virksomheders brug af kunstig intelligens (AI)

pdf

Download

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Christine Sinkjær-Rasmussen

Seniorøkonom
Teknologi,Digitalisering & Tele;Tværgående Strategi&Koordination

Nikolaj Juncher Wædegaard

Konstitueret vicedirektør
Medarbejderprofil