Gemt

Mere end hver tredje dansker foretrækker tilbud om en digital velfærdsløsning

Mange danskere ville foretrække at blive tilbudt en digitale velfærdsløsning fremfor fysisk fremmøde fra hjemmehjælpere. Dette gælder i høj grad for opgaver relateret til rengøring og medicinhåndtering, men kun i mindre grad i forhold til opgaver inden for hygiejne og daglige gøremål.

Analyse

JANUAR 2024

Allerede i dag er det stor mangel på arbejdskraft i ældreplejen, og manglen bliver kun større i de kommende år. Derfor er det relevant at se på mulighederne for og potentialet i at udbrede brugen af velfærdsteknologier. Velfærdsteknologier kan understøtte medarbejderne i ældreplejen ved at fokusere deres ressourcer på udvalgte plejeopgaver. Dansk Erhverv har derfor undersøgt befolkningens holdninger til brugen af velfærdsteknologi på specifikke områder af ældreplejen.

Flere end hver tredje foretrækker at blive tilbudt digitale velfærdsløsninger
Forskellige velfærdsteknologier har potentialet til at understøtte eller erstatte visse aspekter af den fysiske hjemmehjælp. På de områder, hvor velfærden rummer begge muligheder, ville 38 pct. af danskerne foretrække at blive tilbudt en digital velfærdsløsning. Samtidig er hver femte dansker uafklaret i forhold til dette valg. Det er dermed færre end hver anden, som generelt foretrækker at blive tilbudt fysisk fremmøde fra hjemmeplejen.

Undersøgelsen viser dog også en forholdsvis stor forskel mellem danskere over og under 50 år. Blandt de yngre generationer, er der en markant større tilbøjelighed til at foretrække at blive tilbudt digitale velfærdsløsninger. I denne gruppe erklærer 45 pct. sig enige eller overvejende enige, mens dette kun gælder for 31 pct. af danskerne på 50+.

Velfærdsteknologi kan erstatte fysisk fremmøde på visse områder
Der er stor forskel på hvorvidt danskerne mener, at velfærdsteknologi kan erstatte et fysisk fremmøde af en hjemmehjælper, når der ses på forskellige områder af ældreplejen. Over to tredjedele af danskerne vurderer, at velfærdsteknologien kan erstatte et fysisk fremmøde af en hjemmehjælper i forhold til rengøring og medicinhåndtering. Omvendt vurderer kun 41 pct. og 28 pct. af danskerne, at velfærdsteknologier kan erstatte et fysisk fremmøde indenfor hhv. hygiejne og daglige gøremål. Kun i forhold til rengøring ses en markant forskel mellem danskere over og under 50 år. På dette parameter mener en større andel under 50 år, at velfærdsteknologi kan være en erstatning.

Når man ser nærmere på de præcise opgaver hørende under de forskellige områder, bliver det tydeligt, at velfærdsteknologien har et større potentiale med hensyn til de mindre personlige aspekter af hjemmehjælpen, såsom støvsugning og gulvvask. I forhold til medicinhåndtering samt rengøringsopgaver svarer mindst to tredjedele af danskerne, at de i nogen eller i høj grad kan se velfærdsteknologi erstatte fysisk fremmøde i hjemmehjælpen. Kun et fåtal af danskerne har samme indstilling til brugen af velfærdsteknologi i forbindelse med hygiejneopgaver (såsom toiletbesøg og bad) eller daglige gøremål (såsom påklædning og bespisning).

Mere end hver tredje dansker foretrækker tilbud om en digital velfærdsløsning

pdf

Download

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Agnethe Larsen

Seniorøkonom