; ;
Gemt

Ventetid og kvalitet er vigtigst for danskerne – ikke hvem der leverer hospitalsbehandlingen

Når danskerne bliver spurgt, hvad der er vigtigt for dem i behandlingen på et hospital, svarer de ventetid og kvalitet. 73 pct. af danskerne svarer samtidig, at de ikke finder det vigtigt, om behandlingen foregår på et offentligt eller privat hospital.

Analyse

MAJ 2024

I Danmark har patienter ret til udvidet frit sygehusvalg. Det betyder, at hvis ventetiden på de offentlige hospitaler overskrider fristerne for udredningsretten eller behandlingsgarantien, har patienterne ret til fuld eller delvis udredning og behandling hos en af de private leverandører, som regionen har indgået en aftale med.

Dansk Erhverv har i den forbindelse undersøgt, hvad der er vigtigt for danskerne i forhold til behandling på et hospital.

Det er ikke vigtigt for danskerne, om de bliver behandlet på et offentligt eller privat hospital
Dansk Erhvervs undersøgelse viser, at størstedelen af danskerne betragter ventetid og kvalitet som vigtige i forhold til behandling på et hospital. Når svarmulighederne ”meget vigtigt” og ”ret vigtigt” lægges sammen, anser 90 pct. af danskerne ventetiden som vigtig i forhold til hospitalsbehandling, og 95 pct. af danskerne anser behandlingskvaliteten som vigtig. Dog mener kun 21 pct. af danskerne, at det er vigtigt, om behandlingen foregår på et offentligt eller privat hospital. Dermed finder hele 73 pct. af danskerne, det ikke vigtigt, om behandlingen foretages af et offentligt eller et privat hospital (6 pct. svarer ”Ved ikke”).

Dansk Erhvervs undersøgelse viser også, at behandlingskvaliteten rangerer som den vigtigste faktor for danskerne. Hele 82 pct. af danskerne angiver, at kvaliteten af behandlingen er meget vigtig i forhold til behandling på et hospital. Samtidig er der 43 pct. af danskerne, der betragter ventetider som meget vigtig, mens kun 7 pct. af danskerne finder det meget vigtigt, om behandlingen udføres på et offentligt eller privat hospital.

Ventetid og kvalitet er vigtigst for danskerne – ikke hvem der leverer hospitalsbehandlingen

pdf

Download

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Agnete Nielsen

Seniorøkonom og souschef
Sundhed og Life Science

Katrina Feilberg Schouenborg

Branchedirektør
Medarbejderprofil