Gemt

Mange danske forbrugere kender ikke til nye cirkulære tiltag inden for tøj

Der har de seneste år været øget fokus på omstillingen til en mere cirkulær økonomi. I dag stammer kun 4 pct. af inputtet i den danske økonomi fra genanvendte materialer. For at øge andelen af genanvendte materialer har en række nye cirkulære tiltag set dagens lys. Dansk Erhvervs analyse viser, at relativt få danskere kender til cirkulære tiltag inden for tøj, men at dem, som har prøvet dem, har haft gode oplevelser.

Analyse

OKTOBER 2024

Ifølge ”The Circularity Gap Report” for Danmark er dansk økonomi kun 4 pct. cirkulært på nuværende tidspunkt, hvilket ligger lavere end det globale gennemsnit på 7,2 pct. For at øge den cirkulære økonomi i Danmark, er nye løsninger inden for genbrug af tøj blomstret op. Eksempler på disse nye løsninger er: Leasing af tøj, leje af tøj, take-back model og webshop.

Dansk Erhverv har undersøgt danskernes kendskab til, erfaringer med og forventninger til de fire ovennævnte cirkulære tiltag. Undersøgelsen viser, at otte ud af ti danskere, sender deres tøj til genbrug, når det ikke fejler noget, men fx er blevet for småt. Den viser også, at få danskere (mellem 1 pct. og 18 pct.) har prøvet de nye tiltag. Køb af brugt tøj på en webshop, som også sælger nyt tøj er klart det tiltag, som flest har prøvet (18 pct.) eller hørt om (44 pct.). Derudover kunne 19 pct. forestille sig at prøve det inden for det næste år, mens 19 pct. kunne forestille sig at prøve take-back modellen og hhv. 9 pct. og 6 pct. kunne forestille sig at prøve leje og leasing af tøj. Der er desuden en tendens til, at det især er kvinder, unge mellem 18-29 år og københavnere, der har prøvet, hørt om eller regner med at prøve de cirkulære tiltag.

Få danskere har prøvet eller hørt om de fire cirkulære tiltag inden for tøj

Blandt de fire nævnte tiltag, er køb af brugt tøj gennem en webshop, som også sælger nyt tøj, det tiltag, som flest danskere har prøvet og kender til. I alt har 18 pct. af danskerne prøvet at købe brugt tøj gennem en webshop, som også sælger nyt tøj. 44 pct. har hørt om det, men ikke prøvet det. 6 pct. af danskerne har prøvet take-back modellen, hvor man afleverer sit brugte tøj til en webshop og til gengæld får en voucher. 27 pct. af danskerne kender til denne model, men har ikke prøvet den. Kun hhv. 2 pct. og 1 pct. af danskerne har prøvet leasing og leje af tøj. 35 pct. har dog hørt om leje af tøj, men ikke prøvet det; mens hver femte dansker (20 pct). har hørt om leasing af tøj, men ikke prøvet det.

Danskerne, der har prøvet de cirkulære tiltag, har i høj grad haft en positiv oplevelse

Dansk Erhverv har også undersøgt, om danskere, der har prøvet de fire cirkulære tiltag, havde en positiv eller negativ oplevelse med dem. Undersøgelsen viser, at et flertal af danskerne, der har prøvet de respektive tiltag svarer, har haft en positiv oplevelse med det.

Mange danske forbrugere kender ikke til nye cirkulære tiltag inden for tøj

pdf

Download

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Christine Sinkjær-Rasmussen

Seniorøkonom
Handel

Marie Josephine Mustelin

Politisk konsulent