Gemt

Velfærden i tal 2024 – Nøgletal for den ikke-offentlige velfærd i Danmark

Dette års udgave af Velfærden i tal indeholder nøgletal om ældreområdet og om social- og civilsamfundsområdet. Det er et skridt mod en bredere forståelse af, hvordan velfærden kan udvikles og forbedres i hele landet med inddragelse af ikke-offentlige aktører.

Analyse

OKTOBER 2024

Den danske velfærdsmodel er noget helt særligt. Den er bygget på et unikt samspil mellem offentlige og ikke-offentlige leverandører, organisationer, institutioner og civilsamfundsaktører, der alle sammen bidrager til at sikre den velfærd, som både borgere og virksomheder nyder godt af.

Det er vigtigt for dansk erhvervsliv. For et velfungerende velfærdssamfund er en forudsætning for, at hjulene i virksomhederne kan køre rundt. Med et stærkt velfærdssamfund kan forældre, pårørende og mange andre hver dag deltage i arbejdsfællesskabet med ro i sindet om, at deres nære får omsorg, pleje og den bedst mulige behandling.

Samtidig er velfærdssamfundet dybt afhængigt af, at virksomhederne klarer sig godt og skaber vækst, for det er sådan, at velfærden finansieres. På den måde er erhvervslivet og velfærdssamfundet hinandens forudsætninger.

Det skal vi værne om. Hos Dansk Erhverv mener vi, at den fortsatte udvikling af velfærdssamfundet kræver et stærkt videns- og datagrundlag, så vi ved, hvor vi får mest og bedst velfærd for vores skattekroner.

Det er udgangspunktet for vores arbejde med rapporten Velfærden i tal, der skal skabe overblik over den ikke-offentlige velfærd i den vigtige dialog om fremtidens velfærdssamfund.

Dette års udgave af Velfærden i tal indeholder nøgletal om ældreområdet og om social- og civilsamfundsområdet. Det er et skridt mod en bredere forståelse af, hvordan velfærden kan udvikles og forbedres i hele landet med inddragelse af ikke-offentlige aktører.

Men vi må også erkende, at der stadig er mangler i den danske viden om velfærdsområdet. Særligt inden for områder som bruger- og medarbejdertilfredshed, kvalitet, effektivitet og udgifter er der stadig betydelige huller i data og viden. Disse mangler kan betyde, at vi ikke altid får den bedste kvalitet og pleje for de penge, vi investerer i vores velfærdssystem.

Med Velfærden i tal 2024 tager vi et skridt for at styrke fundamentet for den vigtige diskussion om fremtidens velfærd i Danmark. Vi håber, at denne rapport vil bidrage til at skabe et bedre vidensgrundlag, som kan danne afsæt for at forme fremtidens velfærd for alle danskere – både i den offentlige og ikke-offentlige sektor.

Velfærden i tal 2024 - nøgletal for den ikke-offentlige velfærd i Danmark

pdf

Download

Kontakt

Sundhed, velfærd & oplevelse

Mette Feifer

Vicedirektør
Medarbejderprofil
Sundhed, velfærd & oplevelse

Tony Bech

Branchedirektør
Medarbejderprofil