;
Gemt

Hver syvende dansker har købt tøj eller sko på kinesiske onlineplatforme

Tøj, sko og accessories er den varegruppe, som danskerne køber mest, når de handler online. Dansk Erhverv har undersøgt, hvilke online platforme danskerne bruger, når de køber tøj og sko. Undersøgelsen viser, at Zalando, Boozt og H&M er de platforme, som danskerne bruger mest, når de handler online. Kinesiske platforme er også populære, og knap hver syvende dansker har benyttet Shein eller Temu som deres primære platform inden for de seneste 12 måneder.

Analyse

Marts 2025

Kinesiske webshops er på kort tid blevet relativt populære blandt danskerne. Det er på trods af opråb fra flere organisationer, herunder Forbrugerrådet Tænk, som råder danskerne til at forholde sig kritisk, når de køber tøj og tekstiler fra platforme som Temu og Sheini. Dansk Erhverv har undersøgt, hvilke online platforme danskerne bruger, når de køber tøj og sko, og samtidigt bedt dem vurdere kvaliteten af de varer, de modtager.

Undersøgelsen viser, at danskerne bruger en bred palet af online platforme, når de køber tøj og sko online. Herunder køber knap hver syvende dansker tøj og sko på kinesiske platforme som Temu eller Shein. Danskernes valg af platforme afhænger i overvejende grad af prisen på de produkter, der udbydes på platformen. Det gælder for europæiske webshops som Zalando og Boozt og især for kinesiske webshops som Shein og Temu.

Undersøgelsen tegner også et billede af, at danskerne generelt er mere tilfredse med kvaliteten af tøj og sko købt på europæiske webshops sammenlignet med lignende varer købt på kinesiske webshops som Shein og Temu.

Hver syvende dansker har købt tøj eller sko på kinesiske onlineplatforme

pdf

Download

Kontakt

Handel

Marie Josephine Mustelin

Politisk konsulent
Analyse

Mads Haarbo

Analytiker