{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Forsvarssektoren kan ikke længere italesættes som en søjle bestående af et begrænset antal af veldefineret aktører og større forsvarsvirksomheder. Der er også en række små og mellemstore virksomheder, som ikke nødvendigvis kan indrammes i den traditionelle forsvarsindustri, men som besidder knowhow og kompetencer, som Forsvaret har brug for, blandt andet på dual-use og spin-in området, for at kunne opretholde operativ kapacitet.
Et styrket offentlig-privat samarbejde
Forsvars- og sikkerhedspolitik og erhvervspolitik hænger nu uløseligt sammen. Derfor forudsætter et stærkt dansk forsvar, at der kontinuerligt investeres ressourcer i et løbende og tæt samarbejde mellem Forsvaret og den civile sektor, herunder erhvervslivet, erhvervsklynger og vidensinstitutioner for at skabe synergieffekter.Det skal bl.a. ske gennem øget brug af offentlig-privat partnerskaber – bl.a. ift. drift og vedligeholdelse af Forsvarets bygningsmasse og materiel, på uddannelsesområdet, i mere operative kontekster og i den grønne omstilling. Der er derfor behov for at øge fokus på dual-use og spin-in. Både hvad angår materiel og menneskelige kompetencer.
Bedre rammevilkår for Forsvarssektoren
I Dansk Erhverv finder vi det essentielt, at forsvarserhvervet har de rette rammevilkår for at kunne både understøtte dansk sikkerhed, og vækste nationalt og internationalt. Det kræver en stærk og aktiv erhvervsfremmeindsats, hvor de mange potentialer og kompetencer, som erhvervslivet besidder, understøttes. Fx i forhold til rammevilkår som udbudsformer, sikkerhedsgodkendelse, industrisamarbejde (offset) og eksport, samt innovationsfremme.
Fokus på forskning og innovation
Danmark står overfor stadig mere komplekse trusler, samtidig med at teknologien udvikler sig med hastige skridt. Der er derfor behov for at styrke forsyningssikkerheden fra det forsvarsindustrielle økosystem igennem erhvervs- og innovationsfremme målrettet små og mellemstore virksomheder på området, der besidder de efterspurgte kompetencer.
I Dansk Erhverv støtter vi ønsket om flere midler til forskning og innovation idet forsvarsforskningen kan komme det brede samfund til gavn. En prioritering af bl.a. cyberforsvar, databehandling, kunstig intelligens og kvantekryptering, kan tilvejebringe noget af den viden og teknologi, der skal til for at sikre bl.a. kritiske infrastruktur i Danmark, og at Forsvaret har de rette teknologier til rådighed.
Fælles om arbejdskraften – for en sikkerhedsskyld
Der er mangel på arbejdskraft i Danmark. Både i erhvervslivet og i Forsvaret. Der skal findes løsninger, så erhvervsrelevante dele af indholdet i værnepligten bliver formaliseret og italesat, så den værnepligtige kan få merit for sine kompetencer i erhvervslivet efterfølgende. Brugen af reserven styrkes, så gensidigt anvendelige kompetencer kommer både Forsvaret og erhvervslivet til gavn, og Forsvaret og erhvervslivet finder modeller til at dele arbejdskraften, så Forsvarets fremtidige behov for mere personel griber mindst muligt ind i arbejdsudbuddet. Indsatsen skal, udover at styrke Forsvaret og beredskabet, samtidigt sikre forbedret adgang til kvalificeret arbejdskraft, styrke iværksætteri og øge støtten til innovation og internationalisering i de danske virksomheder på forsvarsområdet.
Den grønne omstilling
Forsvaret skal tage del i den grønne omstilling, der hvor det kan anskues som hensigtsmæssigt. Som statens største indkøbsorganisation kan Forsvaret blive en motor i den grønne omstilling ved at indsætte miljø- og klimamål i alle indkøb og anlægsinvesteringer. Der skal tænkes i grønne investeringer ude fra økonomisk og et operativt rationale, men innovation og udviklingen på det grønne område kan også være med til at udvikle fremtidens operative kapacitet og platforme, hvor der er behov for at tænke i grønne løsninger.
Det internationale perspektiv
Dansk erhvervsliv kan og vil også understøtte Danmarks internationale engagement, herunder støtten til Ukraine. Det er vigtigt, at danske virksomheder på forsvarsområdet deltager i internationale udviklingsarbejde i EU og NATO, og med andre partnerlande af hensyn til teknologioverførsel til Danmark, integration i kritiske forsyningskæder, bidrage til udviklingen af nye forsvarsteknologier og ultimativt for at forbedre eksporten af danske forsvars- og dual-use teknologier.