I EU bruger mere end 250.000 offentlige organisationer hvert år ca. 2.000 milliarder euro (15 trillioner kroner), svarende til 14 % af EU's bruttonationalprodukt, på indkøb via offentlige udbud. EU's retlige ramme for offentlige udbud omfatter flere direktiver, hvoraf to blev reformeret og et nyt indført i 2014. Udbudsdirektiverne hjælper offentlige myndigheder med at få mest valuta for pengene.

Udbudsdirektiverne er en central del af et velfungerende indre marked både fra et økonomisk og et integrationsperspektiv. Reguleringen skal skabe lige og åben konkurrence om offentlige indkøb, og dermed understøtter europæiske virksomheders konkurrenceevne. En konkurrenceevne som er stærkt udfordret. Det slog Draghi-rapporten fast, der peger på offentlige indkøb som et redskabernes som skal aktiveres for at styrke konkurrenceevnen blandt andet ved i højere grad, at understøtte innovation.

Offentlige indkøb har en nye rolle i EU
I Green Deal, der er den strategiske vision for EU's grønne fremtid og som skal sikre bæredygtig og klimaneutral vækst i EU blev offentlige indkøbs betydning for og rolle i at opnå politiske mål anerkendt. Det har siden Green Deals vedtagelse betydet, at der er kommet mere regulering fra EU som indeholder særlige bestemmelser om offentlige indkøb.

Samtidig med dette mere strategiske blik på offentlige indkøb i EU som et redskab, der skal bruges til at forme fremtiden har vundet indpas har også EU's revisionsrets (ECA) særberetning om offentlige udbud i EU, der udkom i december 2023, og som påpegede væsentlige udfordringer med konkurrencen om offentlige opgaver i Europa bevirket, at der er har været tiltagende fokus på udbudsdirektiverne. 

Det stigende politiske blik, for offentlige indkøbs som et strategisk redskab, der kan bruges til at imødekomme de udfordringer EU står overfor samt de tydelige udofrdringer med konkurrencen som ECAs rapport påpegede har ført til diskussioner om en genåbning af Udbudsdirektiverne. Det kulminerede da Ursula von der Leyen i juli 2024 præsenterede sine 'political guidelines' for den EU Kommissionen i sommeren 2024, hvor der står:

"I will propose a revision of the Public Procurement Directive."
Ursula von der Leyen

Strategisk og holistisk tilgang til genåbning er nødvendig 
​​De næste fem år bliver afgørende for europæisk konkurrenceevne. Det er en gigantisk udfordring, at EU sakker bagud sammenlignet med USA og Kina. Det skal der gøres noget ved.

Fokus ved revisionen af udbudsdirektiverne bør flugte med direktivernes hovedformål; at åbne markedet for offentlige kontrakter for effektiv konkurrence gennem et regelsæt, der sikrer ligebehandling og gennemsigtighed.  

​ Det kræver en strategisk og holistisk tilgang, hvor europæisk konkurrenceevne er omdrejningspunkt. Dansk Erhverv mener fokus ved en genåbning skal være på:  

  • ​Understøtte europæiske virksomheders konkurrenceevne ved at skabe rammevilkår der understøtter den frie og åbne konkurrence.  
  • ​Forholde sig til udbud som en proces, og regulere, hvordan der købes ind. Ikke hvad der købes ind. 
  • ​Gøre det nemmere for virksomheder at byde på offentlige opgaver – ikke mere byrdefuldt.​ 

LÆS OGSÅ ⇓

Andre relevante fokusområder

Kontakt

Offentlig-privat samarbejde

Malene Jæpelt

Chefkonsulent
Medarbejderprofil
Offentlig-privat samarbejde

Morten Jung

Branchedirektør for OPS
Medarbejderprofil