Gemt

Otte ud af ti danskere handler over nettet

80 procent af danskerne har købt varer over nettet i løbet af det seneste år. Andelen har været støt stigende de sidste ti år, og intet tyder på, at vi har set toppen. Nye områder går online, og flere butikker må forberede sig på at håndtere kunder over nettet.

Nyhed

Koncertbilletter, flyrejser, tøj, sko og husholdningsartikler er noget af det, som danskerne klikker ind på, når de handler over nettet. Det viser tal fra Danmarks Statistisk og Dansk Erhverv.

”Når det kommer til services som rejser, teater, koncert og flybilletter har e-handlen fuldstændigt taget over. Det er varetyper, hvor man ret præcist ved, hvad man får, og samtidig får man billetten med det samme i en mail eller en SMS. Når det kommer til de fysiske varer ligger tøj, sko og elektronik i toppen over onlinekøb,” siger Matthias Lumby Vesterdal, politisk konsulent i Dansk Erhverv.

Et af de områder, der vokser, er handel med dagligvarer og mad over nettet. Selvom det stadig er en lille andel af omsætningen, som ligger online, har den været støt voksende siden 2008, hvor 9 procent af danskerne havde prøvet at handle dagligvarer over nettet til 22 procent i 2017.
Det er blandt andet måltidskasser fra Årstiderne og Skagenfood og onlinesupermarkeder som Nemlig.com, men også mindre specialbutikker indenfor f.eks. ost og kød.

”Langt de fleste danskerne lægger stadig størstedelen af deres forbrug på dagligvarer i den fysiske butik, men tallene viser en tydelig tendens i retning af et stigende marked,” siger Matthias Lumby Vesterdal.

”Vi ser også at mobile devices i stigende grad bruges fra start til slut i bestillingsforløbet. Hvis man vil være en del af det voksende onlinemarked, skal man sikre sig, at ens hjemmeside og betalingsmetoder også fungerer på mobile devices.”

Alle e-handler

Danskerne ligger i EU’s absolutte superliga, når det handler om at e-handle. Hvis man dykker ned i tallene kan man se, at den typiske e-handler bor i hovedstadsregionen, men hele landet er med.

Det er stadig den yngre del af befolkningen, som hyppigst køber online, men indenfor de senere år er især også den ældre del af befolkningen kommet godt med.

”Der er flest yngre blandt e-handlerne, men de ældre skal man ikke glemme. De har som regel et større rådighedsbeløb end yngre, så de lægger flere kroner i kassen. Derfor er det også vigtigt, at butikkerne ikke glemmer de ældre kundegrupper, når de tilrettelægger deres digitale strategi, for så går de glip af omsætning,” siger Matthias Lumby Vesterdal og fortsætter:

”Det kan virke overraskende, at hovedstadsområdet er førende, når det gælder e-handel, fordi det det er et område, hvor der i forvejen ligger mange fysiske butikker med et stort udvalg. Men mange sætter pris på den fleksibilitet, som det giver” påpeger Matthias Lumby Vesterdal.

Hvis trenden fortsætter vil e-handel også i fremtiden blive endnu mere udbredt, og det stiller krav til butikkerne.

Du kan læse mere i Berlingske annoncetillæg ”Fremtidens Detail”.

Kontakt

Vil du vide mere?

Handel

Matthias Korth Vesterdal

Chefkonsulent