{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Bookingportalerne er populære. De giver forbrugerne et hurtigt samlet overblik og er en afgørende markedsførings- og salgskanal for hoteller. Men bookingportalerne har også en bagside i form af høje provisioner og konkurrencehæmmende klausuler.
Dansk Erhverv | Turisme & Oplevelse - 20. april 2018
Dansk Erhverv har et skarpt fokus på bookingportalernes mulige misbrug af markedsposition gennem en tæt dialog med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og det politiske niveau.
I sit aktuelle arbejde inddrager Dansk Erhverv parallellen til online markedet for udlejning af ferieboliger. Og det er Dansk Erhvervs perspektiv, at det i høj grad er Google, der bidrager til at de to store spillere er så dominerende på markedet for hotelbookinger.
Bookingportalerne undersøges
Erhvervsminister Brian Mikkelsen har varslet et opgør med den manglende konkurrence i online-booking af hoteller, hvor Booking Holdings og Expedia Group Inc i dag udgør et reelt duopol. Dansk Erhverv samarbejder med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og bidrager til undersøgelsen af bookingportalernes dominans.
Dansk Erhverv har i flere år arbejdet for at sætte problemet på den politiske dagsorden. Og parallelt med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen undersøgelse har Dansk Erhverv netop ajourført sit forbrugerpolitiske oplæg, hvor Bookingportalerne udgør et væsentligt element. Timingen er bl.a. EU’s New Deal for Consumers og den danske regerings forbrugerpolitiske oplæg, som kommer til maj.
Inspiration fra ferieboligmarkedet
To giganter sidder tungt på markedet for hotelværelser: Booking Holdings og Expedia Group Inc.
En indikator på manglende konkurrence på et område kan være, at priserne for sammenlignelige ydelser varierer massivt. På onlinemarkedet for udlejning af ferieboliger er markedet karakteriseret af et bredt udvalg af online-rejsebureauer.
Danske feriehusudlejere har ofte aftale med 15-20 platforme i et marked, som er præget af mange aktører uden nogen entydig markedsleder. Det er i den forbindelse tankevækkende, at provisionssatserne grundet konkurrencen på ferieboligområdet er betydeligt lavere (typisk 11-13 pct) end på hotelområdet. Det uanset, at ydelsen er stort set den samme. Det tyder på, at der misbrug af markedsposition på onlinemarkedet for hotelværelser.
Markedet for udlejning af ferieboliger er drevet af det store tyske marked. I Tyskland er der da også en række store bookingportaler specialiseret i Vacational Rentals. Herunder Casamundo, E-Domizil Group og Atraveo. Rettet mod særligt det tyske marked er der også en række danske aktører; de største er Fejo, Cofmann og Feline.
Også de store bookingportaler fra hotelmarkedet er aktive på markedet for ferieboliger.
Udviklingen er måske bedst eksemplificeret med det forhold, at Booking.com indtil for kun to år siden håndterede ferieboligerne – Vacational Rentals i en såkaldt ”Non Hotel Section”. I dag har Vacational Rentals deres egen kategori hos Booking.com. Expedia Group Inc købte i 2015 portalen HomeAway og AirBnB har i godt et år også formidlet ferieboliger fra både danske og udenlandske udlejningsbureauer. Med de tre store spillere – Booking Holdings, Expedia Group Inc og AirBnB på banen i et vækstmarked er der således tegn i sol, måne og stjerne på, at der er en koncentration på vej i markedet.
På den baggrund kan der være en berettiget frygt for, at den markedskoncentration, der er set med bookingportalerne på hotelmarkedet, også kan ske på andre markeder. Det rejser spørgsmål på tværs af brancher og forretningsområder: Hvor store skal vi tillade platformene at blive? Og hvordan undgår vi udviklingen af reelle monopoler eller duopoler? Det stiller os over for reguleringsmæssigt nye udfordringer, som vi sammen med myndighederne skal finde svar på.
Googles rolle
I en tilbundsgående analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mener Dansk Erhverv, at Googles rolle bør medtages. Det er i høj grad Google, der bidrager til at de to store spillere er så dominerende på markedet for hotelbookinger. Hvis man skriver ”hotel” i Googles søgefeltet er det tydeligt at se, hvad der kommer frem på de øverste pladser. Det er brands og portaler del af Expedia Group Inc og Booking Holdings, der totalt dominerer.
Modsat når man skriver ”feriebolig”, ”sommerhus” eller ”Ferienhaus”. Så kommer der et bredt udsnit af udbydere frem på de øverste pladser. Inklusiv udlejningsbureauerne direkte.
Større internationale medier specialiseret i rejsebranchen og ny teknologi, såsom Skift Magazine og tnooz, har i en række artikler kastet lys på sammenhængen mellem bookingportalerne og Google. I 2016 brugte Booking Holdings og Expedia Group Inc tilsammen 5.8 milliarder USD alene i Google, hovedsageligt i det der kaldes PPC – eller Price Per Click.
Dansk Erhvervs egne analyser
På mange måder anser Danske Erhverv konkurrencesituationen som velbelyst. Dansk Erhverv har en tæt dialog med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for at bidrage til deres viden om markedet. Dertil kommer et betydeligt analysearbejde i Dansk Erhverv, der er faldet i to tempi.
Dels en tilbundsgående analyse af konkurrencen på markedet fra januar 2017. Dels undersøgte Dansk Erhverv sidste efterår bookingportalernes markedsandele. Sidstnævnte undersøgelse viste, at de to største aktører står for over 99 procent af det totale salg på værelser på bookingportaler for de adspurgte hoteller.
EU-Kommissionen har tidligere lavet en undersøgelse af effekten af afskaffelsen af de såkaldt brede prisklausuler i 10 medlemslande. Baggrunden er, at bookingportalerne i sommeren 2015 ændrede deres vilkår i kontrakterne med hotellerne, hvilket betød, at de brede prisklausuler blev afskaffet. De brede prisklausuler dikterede tidligere, at hotellerne skulle sælge deres værelser til samme priser på alle de bookingportaler, som de samarbejdede med. Det vil sige, at de ikke må tilbyde bedre vilkår eller priser til en konkurrerende bookingportal. Men afskaffelsen af de brede prisklausuler har altså vist sig ikke at have den ønskede effekt.
Konklusionen er, at der i dag sidder to giganter tungt på markedet for hotelværelser. Bag de mange forskellige muligheder på internettet – Booking.com, Hotels.com, Momondo, Trivago eller Expedia.com – gemmer sig nemlig bare to selskaber: Booking Holdings og Expedia Group Inc. Til sammen står de to for mere end 90 procent af onlinesalget af danske hotelværelser.
Men det er en service, der kommer med en høj pris: Portalerne tager typisk en kommission på 15 til 25 procent af salgsprisen. Samtidig binder de hotellerne med klausuler, som betyder, at hotellerne ikke frit kan fastsætte prisen på hotelværelset på deres egne hjemmesider, men derimod skal følge den pris, som det sælges til på bookingportalerne.