;
Gemt

Dansk Erhverv imod generel betænkningsperiode på forbrugslån

Flere unge optager forbrugslån, og det vil Trygfonden og Forbrugerrådet Tænk modgå ved at indføre 48 timers betænkningstid for alle forbrugere på alle lån. Det er alt for vidtgående og vil svække konkurrencen til skade for forbrugerne, advarer Dansk Erhverv.

Nyhed

Forbrugslån, 28. august 2018

En ny rapport fra Tryg Fonden og Forbrugerrådet Tænk viser, at unge mellem 18 og 30 år i stigende grad benytter sig af afdragsordninger i forbindelse med køb af varer. Undersøgelsen af de unges lånevaner viser samtidig, at det er cirka hver anden dansker mellem 18 og 30 år, der har minimum ét forbrugslån. På den baggrund anbefaler Tryg Fonden og Forbrugerrådet Tænk, at der blandt andet indføres en generel betænkningsperiode på 48 timer for alle typer af forbrugslån.

”Hos Dansk Erhverv støtter vi initiativer, der kan begrænse overgældssætningen hos unge mennesker, men forslaget om en generel betænkningsperiode på 48 timer vil ramme alle borgere, der ønsker at optage et forbrugslån. Det er at gå for vidt og er ikke den rigtige løsning på overgældssætningen blandt unge,” siger Bo Dalsgaard, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Butikkerne formidler lån med bedre vilkår end bankerne
Der er i dag mange butikker, der tilbyder deres kunder en afdragsordning i forbindelse med købet af varer.

”De lån, butikkerne tilbyder deres kunder, er ofte uden renter og omkostninger eller med et omkostningsniveau, der er bedre, end hvad bankerne kan tilbyde forbrugerne. På den måde er butikkernes finansieringstilbud med til at øge konkurrencen på lånemarkedet til fordel for forbrugerne,” uddyber Bo Dalsgaard.

Rapporten anbefaler også, at markedsføringen af forbrugslån gøres mere gennemsigtigt.

”Vi er helt enige med Tryg Fonden og Forbrugerrådet Tænk i, at forbrugerne naturligvis skal kunne se, hvad det er de siger ja til, når de optager et lån,” siger Bo Dalsgaard.

Grib ind overfor de useriøse lån
Lovgivningen giver i dag en mulighed for at gribe ind overfor tvivlsomme lånetyper, der vildleder og skjuler de reelle omkostninger.

”Vi opfordrer til, at der i endnu højere grad end i dag gribes ind overfor virksomheder, der skjuler lånets reelle omkostninger i uklare og svært forståelige vilkår, eller som vildleder i deres markedsføring,” siger Bo Dalsgaard.

Rapporten peger også på, at de unge ofte mister overblikket over deres økonomi. Regeringen har med sin nye forbrugerpolitiske strategi ”Forbruger i en digital verden” lagt op til, at lovgivningen i højere grad skal udformes på baggrund af forbrugernes reelle adfærd.

”Det vil være oplagt at se nærmere på de unges adfærd og undersøge, hvad der skal til for at sikre de unge forbrugere et bedre overblik over deres økonomi, og hvordan lånevilkårene kan præsenteres for unge, så de forstår, hvad de er ved at skrive under på,” afslutter Bo Dalsgaard.

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil