Gemt

Bæredygtighed og verdensmål: Ikke kun for store virksomheder

En forudsætning for den grønne omstilling er at få de små og mellemstore virksomheder med ombord. De udgør cirka 99 procent af alle vores virksomheder og står for 65 procent af den private beskæftigelse.

Nyhed

Dansk Erhverv | CSR - 1. november 2019

Verdensmarkedet for ansvarlige og bæredygtige løsninger bliver kun større, og det er en unik mulighed for dansk erhvervsliv, som skal udnyttes. Sådan lød rammen om en af debatterne under årets CSR-konference på Børsen, der for 6. år i træk blev afholdt i samarbejde mellem Dansk Erhverv, FSR – danske revisorer og Erhvervsstyrelsen. Bahare Haghshenas, der er partner i Monitor Deloitte Nordic, var blandt paneldebattørerne og deler her sine gode råd til, hvordan små og mellemstore virksomheder (SMV’er) kan skabe værdi med bl.a. verdensmålene. 

Hvordan tager man som en mindre dansk virksomhed bedst fat om arbejdet med f.eks. FN’s verdensmål?

Verdensmålene beskriver en række samfundsudfordringer, der kræver nye løsninger. Det er min erfaring, at mange danske små og mellemstore virksomheder har produkter, teknologier, forretningsmodeller eller viden, der kan videreudvikles eller anvendes i en anden form til andre kundegrupper eller på nye markeder. På den måde bidrager virksomhederne ikke kun til at løse nogle af de udfordringer, som verdensmålene peger på, men de kan også skabe helt nye forretningsmuligheder for sig selv. For at lykkes skal man til at starte med at identificere og fokusere på udvalgte udfordringer, hvor man kan bidrage med en løsning.

Er der nogen særlige udfordringer for SMV’er, som du synes, at man skal være særligt opmærksom på?

Det er vigtigt at fokusere, at starte i det små og at centrere sig om dét, som er tæt på ens forretning. At kigge på verdensmålene som et udgangspunkt for f.eks. produktinnovation eller for vækst af de eksisterende løsninger er en god måde at indfange den værdi, der ligger i at arbejde med verdensmålene. Man kan f.eks. prøve at kigge på de udfordringer, der er beskrevet i delmålene til hvert af de 17 verdensmål. Er der nogle af dem, som din virksomhed kan bidrage til at løse?

Hvordan mener du, at vi bedst som samfund kan sikre os, at bestyrelse og ledelse også i alle SMV’er i Danmark får drøftet virksomhedens samfundsansvar?

For mig er verdensmålene ikke kun et spørgsmål om at tage samfundsansvar. Målene beskriver samfundsudfordringer, hvor vi som individer og virksomheder har behov for at tænke på en ny måde og komme med nye produkter, nye teknologier, nye forretningsmodeller - tit skabt i partnerskaber og i nye konstellationer på tværs af værdikæder. På den måde er verdensmålene et ”katalog over markedsbehov”, og det er dér, at bestyrelsen og ledelsen bør starte deres drøftelse. De virksomheder, der kan udvikle løsninger på udfordringer som verdensmålene peger på, eller som allerede har løsninger, der kan skaleres, vil ikke kun have en positiv påvirkning på samfundet, men vil også opnå en forretningsmæssig gevinst. Som leder skal man tage verdensmålene ind i sin R&D-strategi og i sit udviklings- og innovationsteam – og dér skabe løsninger, der kan svare på vore dages samfundsudfordringer og på fremtidens forretningsmodeller.

Få mere at vide
Læs mere om virksomhedernes arbejde med bl.a. FN’s verdensmål i Dansk Erhvervs analyse fra februar 2019, som bl.a. påviser et gab imellem hhv. store og små virksomheders kendskab til og arbejde med målene: Jo større virksomhed, jo større kendskab.

Læs hele analysen her: Alle ombord? Status på virksomhedernes arbejde med CSR og FN's Verdensmål.