{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Skatterådet har taget stilling til, hvorvidt en virksomhed havde ret til momsfradrag for bespisning af egne ansatte og forretningsforbindelser, når bespisningen foregik på en række af koncernens lokaliteter på flere forskellige adresser.
Dansk Erhverv | Erhvervsjura - 14. januar 2020
Lokaliteterne og bespisningens karakter
Den pågældende koncern råder over en lang række mødefaciliteter i koncernens ejendomme, der kan anvendes af alle selskaberne i koncernen og dets medarbejdere til diverse møder, uddannelse, konferencer og seminarer. Det kan både være tale om interne møder, uddannelse m.v. med deltagelse af ansatte samt møder med koncernens forretningsforbindelser, kunder, leverandører, samarbejdspartnere og arrangementer for øvrige gæster hos koncernen.
Koncernvirksomheden modtager en faktura fra koncernens holdingselskab for forplejning til sådanne møder/arrangementer afholdt af virksomheden for deres ansatte og gæster eller forretningsforbindelser. Holdingselskabet stiller ikke mødefaciliteter til rådighed eller leverer forplejning til møder/arrangementer til eksterne parter udenfor koncernen.
Forplejningen kan eksempelvis bestå af morgenmad, frokost, middag eller andet forplejning. Typen af forplejning afhænger helt af mødets karakter, antal deltagere, varighed m.v., og i hvilke rammer mødet afholdes. Det kan være alt fra et lettere traktement med sandwich eller lign. til en 3-retters middag i forlængelse af mødet.
Faktaboks – hovedregler i forhold til momsfradrag ved bespisning
|
0 % momsfradrag |
25 % momsfradrag |
100 % momsfradrag |
Bespisning |
|
|
|
I virksomhedens egne lokaler |
|
|
|
Medarbejdere – herunder julefrokost, sommerfest m.v. |
X |
|
|
Forretningsforbindelser |
|
|
X |
Medarbejdere – interne kurser og møder |
|
|
X |
På restaurant m.v. |
|
|
|
Medarbejdere – herunder julefrokost, sommerfest m.v. |
|
X (hvis strengt erhvervsmæssigt) |
|
Forretningsforbindelser |
|
X (hvis strengt erhvervsmæssigt) |
|
Skatterådets stillingtagen
Skatterådet nåede modsat Skattestyrelsens indstilling frem til, at virksomheden kunne anse koncernens mødelokaliteter for at være ”virksomhedens lokaler” i relation til momslovens regler om fradragsret for moms af mødebespisning i virksomhedens lokaler, selvom lokalerne ligger i andre selskaber og på andre adresser end virksomhedens egen.
Virksomheden fik dermed godkendt sit momsfradrag for den momsbelagte fakturaer for erhvervsrelateret bespisning i koncernens lokaler.
Skatterådet lagde vægt på virksomhedens oplysninger om, at mødelokaliteterne anses som koncernens fællesfaciliteter, der frit kan bookes af alle selskaber i koncernen, at adgangen til mødelokaliteterne indgår som en del af den faste huslejebetaling, og at alene koncernens selskaber har adgang til at benytte mødelokaliteterne.
For yderligere oplysninger kontakt fagchef Ulla Brandt på 33 74 63 62 eller ubr@danskerhverv.dk.