Gemt

Bloggere og influencere: hvem og hvor rammer de?

02. juli 2020

Sociale medie-personligheder er en af de nyere reklamesøjler for virksomheder, der særligt aktiverer udvalgte segmenter af den danske befolkning. De populære platforme har dog ændret sig de seneste år.

Der bliver smidt store summer i marketingsmøllen på de sociale medier, men hvor og hvad driver den online trafik?

Udviklingen i hvilke medier, forbrugerne benytter til at følgende SoMe-profiler med et salgsformål, går hurtigt. Som du kan læse i E-handelsanalysen for maj 2020, er Facebook blevet overhalet af Instagram som brugernes favorit, når de følger bloggere, virksomheder og influencere, efter årrække som den førende platform.

Blogs har mistet over halvdelen af sin andel (fra 30% i 2017 til 14% i 2020) over de sidste par år, mens Snapchat i samme periode har fordoblet sin (fra 7% i 2017 til 14% i 2020). Snapchat nåede dog sit højeste i 2018, hvor tæt på en femtedel (18%) fulgte virksomheder eller influencere.

Mere by end land

Annoncering på sociale medier er blevet en større og større industri, hvorfor flere virksomheder også er at finde på diverse platforme. Nogle har det endda som deres primære branding platform, da det giver virksomheden fuld kontrol over de beskeder, de sender og muligheden for at interagere direkte med deres kunder.

Fordelingen af brugere, der anvender sociale medier til at følge virksomheder og influencere, er dog ikke jævn. Storbyerne er klart de områder, hvor der er flest, som følger konti med salgs- eller brandingformål. F.eks. findes lidt over halvdelen af følgerne af blogs (51%) i storbyerne.

Unge og kvinder er mest modtagelige for salgstalen

Tæt på en fjerdedel af danskere (23%) følger blogs, virksomheder eller influencere, men der er stor forskel i hvem, der følger – både i alder og i køn. Det er primært aldersgruppen 18-29 år, der er mest aktive på den front, da den udgør tæt på halvdelen (45%) af dem, der følger profiler med branding eller salgsformål, mens de 30-39-årige udgør godt en tredjedel (30%).

Blandt følgerne er der også stor forskel i fordelingen af køn. Kvinderne er klart de mest aktive, da tæt på en tredjedel (31%) følger sider med branding eller salgsformål på nettet, mens mændene ikke i samme grad anvender de sociale medier til det formål.

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk.

Kontakt

Digital Handel

Mathilde Møller

Konsulent