Gemt

Nej tak til ”ja tak”

23. maj 2020

Der barsles i øjeblikket politisk med at ændre den kendte ”nej tak”-ordning for adresseløse forsendelser til en ”ja tak” ordning. En lang række organisationer advarer i et åbent brev regeringen om, at en sådan ændring vil få vidtrækkende konsekvenser for bl.a. lokalmedier og landdistrikter.

Mange danskere modtager med glæde hver eneste uge reklamer i deres postkasse. Ønsker man ikke disse, kan man blot tilmelde sig ”nej tak”-ordningen. Alligevel er der politiske stemmer, som ønsker ordningen ændret, så man fremover skal tilmelde sig en ”ja tak”-ordning. Det vil få store konsekvenser for erhvervslivet, lokalmedier og landdistrikter, lyder det nu fra en lang række organisationer i et brev rettet til regeringen.

Det er Dansk Erhverv, Landdistrikternes Fællesråd, Danske Medier, Kreakom, HK Privat, Grakom, ISOBRO, AOF, FOF, DSK, Fora, Dansk Detail, LOF, Dansk Ejendomsmæglerforening, DOF og Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder, som har underskrevet brevet.

”Vi er medunderskrivere på brevet, fordi vi kan se en lang række ulemper ved en ”ja tak”-ordning. For eksempel vil ordningen ramme detailhandlen, lige som distributionspriserne med stor sandsynlighed vil stige markant. Det vil ramme bredt og betyde tab af arbejdspladser. Vurderingen er, at det samlede tab af arbejdspladser fra trykkerier, distributører, omdelere og lokale nyhedsredaktører vil være i tusindvis. Det er absolut ikke det, som erhvervslivet i landdistrikterne har brug for i denne corona-krisetid,” siger Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv.

Læs det åbne brev til erhvervsministeren herunder.

Åben brev Vedr. konsekvenserne af en eventuel ja-tak ordning

pdf

Download

Kontakt

Kommunikation & Presse

Lars Ohlsen

Pressechef