Gemt

Ulige og umulig konkurrence: "Vi står ved en skillevej"

Markedsplatformene Wish og Amazon står højt oppe på Marianne Lyngby Pedersens liste over udfordringer. Hun er ansvarlig for Legekæden, Bog & Idé og BOGhandleren, og spørgsmålet er, hvordan man skal gribe konkurrencen an, når vilkårene og forudsætningerne er skæve.

Nyhed

25. november 2020

To tilsyneladende identiske legetøjsbiler. Den ene koster 7 kroner, den anden står til 129 kroner. Hvilken ville du vælge? Den beslutning er umiddelbart nem nok. Men hvad hvis du får at vide, at den billige bil måske ikke er sikker for børn? Og at sælgeren hverken betaler moms eller overholder de gængse regler for forbrugersikkerhed i Danmark?

I den danske legetøjskæde Legekæden bliver medarbejderne netop konfronteret med dén problemstilling. ”Nogle gange står kunderne med deres mobiler fremme i butikken og viser ekspedienten en lignende vare til en tiendedel af vores pris,” siger Marianne Lyngby Pedersen. Hun er adm. direktør i Indeks Retail, der er kædekontor for Legekæden, Bog & Idé og BOGhandleren. Butikkerne fungerer selvstændigt, men på kædekontoret i Horsens står de blandt andet for vareindkøb, markedsføring, it og efteruddannelse.

Marianne Lyngby Pedersen overtog posten som topchef i Indeks Retail for fem år siden. I den periode er salget på udenlandske markedsplatforme vokset støt. Platforme, hvor sælgere kan sætte alle verdens produkter til salg, men hvor spillereglerne er helt anderledes, end de er for de danske detailhandlere.

Så hvad svarer ekspedienterne? Hvorfor er Legekædens bil så meget dyrere? ”Vi er en danskejet virksomhed, der betaler 25 procent i moms. Vi betaler lønninger til danske medarbejdere. Vores varer bliver fragtet af chauffører på overenskomstmæssige forhold,” forklarer Marianne Lyngby Pedersen og fortsætter: ”Og så er der forbrugersikkerheden.”

imageyahhs.pngAdministrerende direktør, Marianne Lyngby Pedersen, Indeks Retail - Foto: Rasmus Bluhme, Moment Studio


Sparer skruen væk
I Danmark er der klare regler for, hvilke produkter, du må sælge i en butik. Alle detaljer fra kemi til konstruktion er udførligt beskrevet i lange rapporter.

”Nogle af vejledningerne er over 100 sider lange. De sikrer, at dit barn ikke kan blive kvalt, at produktet ikke er let antændeligt eller indeholder skadelige stoffer. Det er meget omfattende,” siger direktøren, der understreger, at hun udelukkende ser det som positivt, at varerne skal være i orden.

Marianne Lyngby Pedersen bruger batterier som eksempel. I Danmark skal et batteri altid være bag lås, så et barn ikke ved en fejl forveksler det med et stykke slik – en udfordring, der ofte løses med en lille skrue. Men den detalje kan være sparet væk, hvis du køber legetøjet på Wish.

”Det er utrolig ulige konkurrence at skulle kæmpe med nogen, der ikke behøver at overholde den samme forbrugersikkerhed. Det er umuligt. De kan producere varen uden de elementer, der gør legetøjet dyrere,” siger hun.

Legekæden får jævnligt besøg af Sikkerhedsstyrelsen, der tager stikprøver af legetøjet. Regningen for besøget betaler de selv. ”Det er helt fair. Det er med til at opretholde det høje sikkerhedsniveau,” siger Marianne Lyngby Pedersen, der derimod ikke synes, det er fair, at hun skal konkurrere mod virksomheder og produkter, der ikke lever op til de samme krav.

”Wish kan sende farlige sager ind over vores grænser. Jeg synes, det er uartigt."
- Marianne Lyngby Pedersen, adm. direktør i Indeks Retail.

Markedsplatformene forsvarer sig ofte med, at de blot er platforme og derfor ikke kan stå til ansvar for, hvad de enkelte sælger på hjemmesiden. ”Tænk, hvis jeg kunne sige, ’jeg har bare en butik, så hvis det legetøj, jeg har solgt, udleder fæle dampe, så skal du ikke kigge på mig’,” siger hun.

”Det er uartigt”
Hun peger også på det paradoksale i, at danske forbrugere de seneste årtier har vænnet sig til, at der bliver stillet større krav til de produkter, de kan købe i butikkerne, men at det nu er muligt at købe lignende produkter online uden samme sikkerhed.

”Wish kan sende farlige sager ind over vores grænser. Jeg synes, det er uartigt,” siger hun og fortæller, at det er hendes oplevelse, at det især er det billige legetøj, forbrugerne har svært ved at holde sig fra.

Marianne Lyngby Pedersen håber, at de danske og europæiske politikere vil genoverveje lovgivningen på området. Både når det kommer til moms og forbrugersikkerhed.

”Bare det faktum, at de ikke skal betale dansk moms, gør, at vi er bagud med 25 procent fra starten af,” siger hun. Hun sætter sin lid til, at forbrugerne igen bliver mere opmærksomme på, hvad de lægger i den virtuelle indkøbskurv: ”Jeg oplever allerede en spirende stillingtagen blandt danskerne. Men det er et langt sejt træk.”

imagezp5wi.png

Den danske retfærdighedssans
Det er ikke kun konkurrencen fra kinesiske platforme som Wish, der fylder for direktøren. Den amerikanske gigant Amazon vokser og vokser - både i størrelse og geografisk udbredelse. Platformen er netop nu ved at etablere sig i Sverige, og selvom Amazon endnu ikke er rykket til Danmark, sniger platformen sig ifølge tal fra Dansk Erhverv ind i top 10 over mest benyttede hjemmesider til e-handel i Danmark.

”Amazon er jo en mastodont, og de har været utrolig dygtige,” siger Marianne Lyngby Pedersen. Sammen med de respektive ejere af Indeks Retails bogog legetøjsbutikker holder hun nøje øje med selskabets færden. Her er det ikke den ujævne konkurrence, der er i centrum, men derimod Amazons størrelse og strategi.

”Vi står ved en skillevej lige nu. Jeg håber, at den danske folkesjæl vågner. Jeg vil gerne være med til at vække den.”
- Marianne Lyngby Pedersen, adm. direktør i Indeks Retail.

Især selskabets abonnementstjeneste, Amazon Prime, er en stor udfordring for andre spillere på markedet, og virksomheden er blandt andet kendt for at sænke prisen så meget, at den selv taber penge samtidig med, at konkurrenterne ikke har en chance.

Marianne Lyngby Pedersen ved godt, hvilken konsekvens det kan få for butikkerne, hvis Amazon ruller det tunge skyts ud i Danmark og får succes.

”Det er skrækscenariet. Du kan være verdens bedste boghandler, men hvis du bor i en by, hvor den lokale handel stopper, så er der intet at gøre,” siger hun. Hun håber, at den danske retfærdighedssans og ikke mindst stædighed kan være med til at holde landets butikker i live. Både når det kommer til, hvilken legetøjsbil der ryger i indkøbskurven, og hvor bøgerne købes.

”Vi står ved en skillevej lige nu. Jeg håber, at den danske folkesjæl vågner. Jeg vil gerne være med til at vække den,” siger hun.