Gemt

Bookingportaler gør onde tider værre for hotellerne

07. oktober 2020

Hotellerne står tilbage med regningen, når bookingportaler tilbyder kunder at annullere deres ikke-refunderbare hotelbookinger. Dansk Erhverv opfordrer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at skride ind.


Dansk Erhverv er bekendt med, at de store bookingportaler tilbyder kunderne at annullere deres ikke-refunderbare hotelbookinger. Herefter sender bookingportalerne regningen videre til de enkelte hoteller, hvorved det er de enkelte hoteller, der ender med at stå med regningen for bookingportalernes tilbud om at lade bookingerne annullere. Prissætningen på ikke-refunderbare bookinger afspejlede, at de netop var ikke-refunderbare. Bookingportalerne henholder sig efter Dansk Erhvervs oplysninger til uklare ensidige kontraktvilkår.

Dansk Erhverv mener, at det igen er udtryk for bookingportalernes misbrug af markedsdominans. Dansk Erhverv har længe haft de synspunkter, at Booking Holdings (booking.com) og Expedia Inc. (blandt andet Hotels.com) misbruger deres dominerende markedsposition. Dette både i forhold til fastholdelse af høje provisioner, men også i forhold til klausuler og øvrige kontraktvilkår.

Dansk Erhverv er blandt andet kritisk overfor de smalle prisparitetsklausuler. Med disse kan bookingplatformene reelt forhindre, at hotelværelser sælges billigere andre steder end hos dem selv. Og hvis andre ikke må sælge hotelværelset billigere, behøver de ikke bekymre sig om konkurrence, og forbrugeren vil heller aldrig have grund til at lede andre steder efter et hotelværelse, når priserne alligevel er den samme alle steder. Dermed er det også meningsløst for andre konkurrerende bookingportaler at forsøge at etablere sig, også selvom de så tilbød en lavere provision. Og i fravær af konkurrence er hotellerne nødt til at acceptere bookingportalernes vilkår.

Igen er det således en hårdt presset hotelbranche, der holder for, og hotellerne har ikke mulighed for at sige fra. Hvis de gør, risikerer de at blive fjernet fra portalen. Dansk Erhverv er bekendt med to hotelkæder, der har lidt denne skæbne.

På den baggrund opfordrer Dansk Erhverv endnu engang Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at skride ind og beskytte hotellerne i Danmark mod de internationale bookingportalers misbrug af deres markedsposition.