Gemt

Friske tal: Rekordmange køber julegaverne på nettet

20. december 2021

8 ud af 10 forbrugere, der handler online, vil i år købe julegaver på nettet. Det konkluderer Dansk Erhvervs nye e-handelsanalyse, som også viser, at coronakrisen påvirker forbrugernes indkøbsmønstre. 

Hent hele E-handelsanalysen for november nederst på siden - eksklusiv for medlemmer

Hvis de mange medarbejdere i de danske netbutikker og logistikvirksomheder glæder sig til juleferie, kan man godt forstå dem.  

Et travlt år slutter nemlig med en hæsblæsende julehandel ifølge Dansk Erhvervs
E-handelsanalyse. 

Her svarer 8 ud af 10 onlineforbrugere, at de i år vil købe julegaver online. 

”Det er en pæn stigning fra sidste år, hvilket bare viser, at forbrugerne virkelig har taget e-handlen til sig. Når vi samtidig ved fra andre af Dansk Erhvervs analyser, at julehandelsforbruget i år forventes at slå rekord, så står netbutikkerne til at få et rigtig, rigtig flot julesalg,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. 

Ingen trængsel og corona 

Danskernes appetit på at købe julegaver online er vokset år for år, men de sidste år er den steget markant. Det skyldes ifølge Niels Ralund primært to ting. For det første er netbutikkerne ekstremt dygtige til at give kunderne en god oplevelse. 

”Og så spiller coronakrisen selvfølgelig også en rolle. Vi har gennem krisen set, at når smittetallene stiger og der kommer flere restriktioner, så søger forbrugerne mod nettet. Det er helt naturligt, selvom de fysiske butikker tager alle mulige forbehold. Derfor glæder det mig også, at danske netbutikker er så skarpe, og at mange fysiske butikker har kastet sig over e-handlen under krisen. Det giver både forbrugere og butikker en øget tryghed.”  

Hver fjerde forbruger svarer i analysen, at corona-bekymring får dem til at undgå at købe julegaver i de fysiske butikker. Det er et fald fra sidste år, hvilket kan skyldes, at vaccinerne ikke var udrullet.  

”De primære årsager er dog stadig de ”gode, gamle”; nemlig at man undgår trængsel og sparer tid og penge ved at handle julegaverne online,” siger Niels Ralund.  

Analysen viser også, at der bliver købt en del julegaver i forbindelse med Black Week Friday. 

“Men der bliver altså stadig købt rigtig mange julegaver hele vejen igennem december, så man kan sige, at julen starter sidst i november og varer hele vejen til jul,” siger Niels Ralund. 

Midtjyske kvinder bruger flest penge  

Netbutikkerne kan ikke kun glæde sig over, at flere forbrugere vil klare julegaveindkøbene online. Både julegavebudgettet og andelen af gaver, der købes online, vokser nemlig også.  

Næsten 7 ud af 10 e-handlende forbrugere svarer, at de forventer at mindst halvdelen af deres julegavekøb foretages online. Og 13% svarer, at de stort set handler alle julegaver online (mindst 90% af gaverne).

 

”Det peger alt sammen mod, at det bliver et meget flot julesalg online – især hvis du sælger til en kvinde fra Midtjylland. Det er nemlig dem, der smider flest penge i julegavebudgettet,” siger Niels Ralund. 

FORBRUGSFORVENTNINGER TIL JULEGAVER - KØN & REGIONER

Hvem putter hvad under træet? 

Julen er fyldt med traditioner, og det gælder også gaver. Igen i år vil der være en del bløde gaver under træet, men er der boliginteriør eller børnelegetøj på ønskelisten, er der i år lidt bedre chancer for, at det ligger under træet. 

 

Hvem køber hvad?

Rekordstor julehandel 

Dansk Erhverv forventer, at den samlede julehandlen vokser med en halv milliard til 10,8 mia. kr. i forhold til sidste år.   

”Og en god portion af de penge vil lande i netbutikkerne, som kan glæde sig over, at endnu et travlt år slutter med et brag,” siger Niels Ralund.

 

Log ind og hent hele E-handelsanalysen for november 2021.

 

 

 

 

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent
Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil