{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
09. december 2021
Da Dansk Erhvervs i Black Week talte med Jesper Boysen fra Power, var han knap så begejstret, som han plejer. Jo, salget i den store uge gik rigtig fint, men det var ikke så voldsomt igen.
Tonen ændrede sig dog markant, da snakken faldt på Powers helt store satsning: et godt fire timer langt liveshopping-event, der torsdag aften skulle kickstarte Black Friday-salget.
”Det bliver vanvittigt. Jeg glæder mig helt vildt og tror virkelig på, at det kommer til at banke vores omsætning helt i vejret,” lød det fra Power-direktøren.
Og han fik ret. 90.000 besøgende så med, og der blev omsat for 20 mio. kr.
”Jeg må sige, at jeg er fuldstændig målløs. Vi kan kun være lettede – og meget, meget tilfredse,” sagde Jesper Boysen efterfølgende.
Power er langtfra den eneste virksomhed, der har kastet sig over liveshopping. Det forklarer Christian Vester, adm. direktør i virksomheden Easy Live Sales, der via ELISA-softwaren hjælper virksomheder med at afholde liveshopping-events.
”Vi oplever en enorm efterspørgsel fra virksomhederne, og siden februar 2021 har vi afholdt lives med mere 700 forskellige forretninger. I Black Week var vi med til at afholde mere end 400 liveshopping-events.”
Store virksomheder som Power, Plantorama, Matas, Coolshop er hoppet med på liveshopping-bølgen, men også de mindre virksomheder er godt i gang, forklarer Christian Vester.
”Det er blevet populært, fordi det er let og billigt at komme i gang, og du kan skabe et kæmpe salg på kort tid. Vi har hjulpet flere virksomheder, der på få timer har lavet en omsætning, der svarer til flere dage. Og så kan alle være med - vi har blandt andet arbejdet med butikker, der sælger tøj, hundeudstyr, vin, værktøj og dagligvarer.”
- Christian Degn, Easy Live Sales
En høj omsætning er dog langtfra det eneste, som liveshopping kan tilbyde, pointerer han.
”Det tager det bedste fra den digitale verden og den fysiske verden og giver dig mulighed for at skabe langt bedre kundeloyalitet, sikre højere kundetrafik online og i butikken, opbygge dit brand og være nærværende og underholdende overfor dine kunder.”
Klar til liveshopping fra tøjbutikken
Tim Frank Andersen er medstifter af liveshopper.dk, som også hjælper virksomheder med liveshopping, og så er han meget enig med Christian Vester: potentialet i liveshopping er enormt.
”Det kan sammenlignes med det, vi oplevede, da de sociale medier blev introduceret. Der var lidt skepsis i begyndelsen, men lynhurtigt indså virksomhederne, at her var en ny kommunikationskanal, og så tog det fart. Først fik virksomhederne en Social Media Manager og kort efter et helt SoMe team med medarbejdere, der var dedikerede til det område. Det sker også her – se bare på Matas, der satser meget på liveshopping og har dedikerede ansatte til at arbejde med det. ”
- Tim Frank Andersen, Liveshopper.net
Ifølge Tim Frank Andersen er det selvfølgelig interessant, at man på kort tid kan hive en stor omsætning hjem, men det er mindst lige så væsentligt, at liveshopping giver både netbutikker og fysiske butikker mulighed for at tilføre noget ekstra:
Netbutikkerne kan med liveshopping give kunderne oplevelsen af at stå i en butik og tale med en dygtig medarbejder, der kan give en masse ekstra information. Omvendt får de fysiske butikker mulighed for at nå ud til markant flere kunder.
”Det handler altså ikke kun om salget, men også om at opbygge dit brand og skabe en relation til dine kunder,” forklarer han og påpeger, at netop det at skabe relationer kun bliver endnu vigtigere.
”I mange år har butikker haft relationen til kunderne gennem sociale medier, men det bliver sværere og dyrere pga. data-restriktioner. Liveshopping kan hjælpe virksomhederne med at hjemtage den relation, og det gør det kun mere interessant.”
I Holstebro besluttede Kop&Kandes butikschef, Louise Sjørvad Jakobsen, at kaste sig over liveshopping, da corona-nedlukningen ramte første gang. Og det har hun ikke fortrudt.
”Det har været en kæmpe succes, og derfor er vi også fortsat med det efter genåbningen. Det giver os rigtig god mulighed for at skabe mersalg, fortælle om produkterne og skabe en relation med kunderne – både de lokale og dem fra resten af landet, der ser med.”
Netop kunderelationen har været overhældende, forklarer butikschefen.
”Det har været helt vildt – altså sindssygt! Jeg er blevet genkendt i byen af folk, der siger ”Jeg føler, jeg kender dig - Vi ses live mandag.” Det skaber virkelig en god kontakt, som er svær at lave med ren e-handel og nå med det samme antal i butikken.”
Kop&Kande Holstebro har flere hundrede seere, når de går live, og langt de fleste af dem, der handler, kommer forbi butikken for at hente varerne efterfølgende.
”Det betyder, at vi får endnu en mulighed for at tale med kunderne og eventuelt sælge mere. Derfor er det heller ikke noget, der tager noget fra butikken eller hjemmesidens salg. Det er simpelthen mersalg.”
- Louise Sjørvad Jakobsen, Kop&Kande Holstebro
Som så mange andre trends er de kinesiske virksomheder også foran, når det handler om liveshopping. Allerede i 2016 introducerede e-handelsgiganten Alibaba liveshopping, og siden da er populariteten og omsætningen kun steget. I en undersøgelse fra 2020 svarede 2 ud af 3 kinesiske forbrugere, at de havde liveshoppet, og McKinsey vurderer, at der i Kina blev omsat for 171 mia. dollars via liveshopping i 2020 og at omsætningen vil stige til 423 mia. dollars i 2024 .
Så vildt er det ikke i Danmark, men Dansk Erhvervs E-handelsbarometer for 1. kvartal 2021 viser dog, at 14 % af de danske netbutikker har prøvet at sælge via liveshopping. Det er mest populært blandt de store og omni-channel-virksomhederne, hvor henholdsvis hver fjerde og hver femte har prøvet kræfter med det.
Undersøgelsen var tidligt ude, og derfor vil tallene forventeligt stige kraftigt, næste gang Dansk Erhverv spørger virksomhederne, vurderer Carsten Rose Lundberg. Han mener, at liveshopping er noget af det mest interessante, der er sket for dansk detailhandel i mange år.
”Vi har i mange år talt om, at grænsen mellem e-handel og fysiske butikker smelter sammen, men der har trods alt stadig været en barriere. Liveshopping kan meget vel være det element, som kan binde den fysiske og digitale verden sammen. Det er interessant for fysiske butikker, netbutikker, B2B’ere og omni-channel-virksomheder, og da det samtidig er ganske overkommeligt at komme i gang, så tror jeg, at det vil vokse markant i den kommende tid.”
Han påpeger også, at E-handelsanalysen fra marts 2021 viser, at 15 % af forbrugerne har prøvet at shoppe via liveshopping.
”Det er faktisk et ganske højt tal, og det er endnu højere blandt de yngre forbrugere, som også i høj grad søger det, vi med et fint ord, kan kalde shopatainment, hvor du får oplevelsen af fysisk handel ind i den digtale verden. Derfor vil det undre mig, hvis ikke flere butikker hopper med på liveshopping-vognen.”
Når du sælger dine varer via liveshopping, skal du overholde de samme regler, som når du sælger dine varer via en netbutik. Det gælder uanset, om kunden senere skal hente og betale varen i din butik.
Det betyder først og fremmest, at din kunde har fortrydelsesret, og at du har pligt til at give din kunde en lang række oplysninger både før og efter købet. Efter købet er det et krav, at oplysningerne sendes på et ”varigt medium” som er e-mail, sms eller på papir. Opfylder du ikke din oplysningspligt kan det betyde, at kunden kan fortryde i op til 1 år og 14 dage, og at der kan være visse omkostninger, som kunden ikke skal betale.
Hvis kunden kun reserverer varen under liveshopping, og det herefter står kunden frit, om han eller hun vil komme ned i din butik og købe varen i din butik efterfølgende, er der normalt ikke tale om en såkaldt fjernsalgsaftale, og der er ikke fortrydelsesret.
Har du yderligere spørgsmål om det juridiske, er du velkommen til at kontakte chefkonsulent Tina Morell på tmn@danskerhverv.dk