Gemt

Bekymrende stikprøve: Stor forskel på, hvordan danske og udenlandske webshops indhenter samtykke til cookies

11. februar 2021

Det er konkurrenceforvridende, at danske og udenlandske virksomheder ikke følger de samme cookieregler, da de udenlandske virksomheder dermed får adgang til den attraktive brugerdata, som de danske må kigge langt efter. Dansk Erhverv håber, at den nye ePrivacy-forordning vil harmonisere reglerne og dermed sikre bedre vilkår for danske virksomheder.   

Der var både nervøse trækninger og bekymrede miner hos de danske virksomheder, da Datatilsynet i foråret 2020 kom med en ny vejledning om, hvordan netbutikkerne skal indhente samtykke til cookies og behandling af personoplysninger om besøgende på hjemmesider  

Virksomhederne frygtede især to ting: at brugerne ville sige nej tak til cookies og dermed fjerne en vigtig indsigt, og at udenlandske konkurrenter ikke ville følge samme regler.  

Bekymringen var reel. De danske forbrugere siger i stor stil nej tak til cookies, og nu viser en stikprøve, som Dansk Erhverv har foretaget, at de udenlandske virksomheder ganske rigtigt ikke følger de samme regler.  

Dansk Erhverv har sammenlignet 10 store danske virksomheders webshops og 10 store udenlandske webshops, der henvender sig til danske forbrugere, og konklusionen er klar: Samtlige danske sider følger reglerne om, at det skal være lige så nemt at sige nej tak som ja tak til cookies, mens 9 af de 10 udenlandske virksomheder ikke følger reglerne.  

Dybt frustrerende 
Undersøgelsen bekræfter dermed bekymringen hos både virksomheder og Dansk Erhverv, forklarer Niels Ralund, E-handelsdirektør i Dansk Erhverv. 

”Det er dybt frustrerende for de danske netbutikker, som pænt følger reglerne og dermed mister værdifuld data, at de kan se, at deres udenlandske konkurrenter spiller efter helt andre regler, fordi reglerne muligvis bliver tolket og håndhævet anderledes af udenlandske myndigheder. Vi kæmper for, at reglerne bliver ens for alle. Det er nu engang mest fair.  

Dansk Erhverv har løbende været i dialog med Erhvervsstyrelsen, og vi har givet udtryk for bekymringerne. Vi har blandt andet argumenteret for, at de danske virksomheder som minimum skal have lov til at sætte statistikcookies – som eksempelvis hollandske og franske virksomheder har fået lov til – og at der bør skeles til, hvordan andre lande opfatter og ikke mindst håndhæver reglerne.  

”Det er mit indtryk, at der er forståelse for, at det ikke er fair, men det er endnu ikke lykkedes os at få ændret på reglerne,” siger Niels Ralund.   

ePrivacy er lys for enden af tunnelen 
E-handelsdirektøren forstår godt, at de danske virksomheder er frustrerede over cookie-benspændet, men der er hjælp på vej, forklarer han.  

Vedtagelsen af den nye ePrivacy-forordning, som indeholder en opdatering af cookiereglerne, er forhåbentlig lige på trapperne. Den harmoniserer reglerne i endnu større grad, da den ikke skal implementeres nationalt. Dermed får vi forhåbentligt ens regler for alle. Når det bliver indført, vil vi selvfølgelig arbejde for, at reglerne så også bliver overholdt af alle.” 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil