Gemt

E-handlen buldrer fortsat frem: hver tredje netbutik forventer mindst 50 % vækst 1. kvartal

11. februar 2021

2020 sluttede med et brag for de danske netbutikker, og væksten forventes at fortsætte i 2021. Branchen er dog stadig præget af udsving, viser Dansk Erhvervs E-handelsbarometer. 

Der var store forventninger til salget i 4. kvartal, der rundede et ekstraordinært travlt år for de danske e-handlere af. Nu viser E-handelsbarometeret, at forventningerne blev indfriet og i mange tilfælde overgået. 

77% af netbutikkerne havde fremgang i salget sammenlignet med 4. kvartal 2019, mens 8% noterede tilbagegang. 

”Dykker vi ned i tallene, kan vi se, at fremgangen var ganske markant. 13% har mindst fordoblet omsætningen ift. Q4 2019, og samlet har næsten halvdelen af netbutikkerne mindst haft en vækst på 50%. Der har virkelig været smæk på,” siger Niels Ralund, E-handelsdirektør i Dansk Erhverv.  

Set over hele 2020 har der været meget fin fremgang for e-handelsbranchen, hvilket i høj grad må tilskrives coronakrisen. 

Fremgangen fortsætter 
Analysen viser også, at netbutikkerne forventer, at fremgangen vil fortsætte. Knap 7 ud af 10 forventer således, at salget i 1. kvartal 2021 bliver større end 1. kvartal 2020, og hver tredje forventer, at salget bliver mindst 50 % større. 

Det lyder måske voldsomt, men jeg tror absolut, at det er realistisk. Der er desværre ikke meget, der peger i retning af en større genåbning af den fysiske detailhandel, og samtidig ved vi fra analyser, at når først forbrugerne har handlet online, så fortsætter de. Det betyder, at mange af de nye kunder, der er med til at drive væksten, vil blive hængende – også når de kan handle i de fysiske butikker igen,” siger Niels Ralund.    

Desværre er andelen, der forventer en negativ udvikling, steget fra 3 til 10% i målingen ift. kvartalet før. 8 %, forventer at tabe mindst 25 % af omsætningen ift. 1. kvartal 2020, som endda var et dårligt kvartal, hvor 18% i målingen havde faldende omsætning. 

Det understreger, at markedet stadig er præget af store udsving. Mange oplever markant vækst, mens andre - eksempelvis i oplevelsesindustrien – er hårdt ramt,” siger Niels Ralund.

E-handelsbarometer 2020 Q4: Extra fokus: Teknologi- og medieprioritering 2021

pdf

Download

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent